Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini med HDMI


näset

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag är mac-oskuld, men är jäkligt sugen på en! Jag tänkte börja med en kanske till tv:n, (LG 42PG6000), det enda jag undrar över är hur man ska koppla över Minin till tv:n? Vad behöver man för sladdar för att få den bästa bilden? Kan man på något sätt få den att koppla in via HDMI i tv:n?<br /><br />Ha det najs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inga problem. Köp en DVI-HDMI-kabel för att få över bilden, samt en hörlursplugg-hörlursplugg för ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inga problem. Köp en DVI-HDMI-kabel för att få över bilden, samt en hörlursplugg-hörlursplugg för ljudet.

Funkar väl inte med den nya minin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya minin har med en adapter till full DVI som standard i lådan.

 

...och med optisk ljudkabel från hörlursuttaget får du även över ljudet digtalt till din TV (om den klarar det) eller ännu bättre till din stereo/hembio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple4ever
Funkar väl inte med den nya minin

Varför inte? DVI-signal som DVI-signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag är mac-oskuld, men är jäkligt sugen på en! Jag tänkte börja med en kanske till tv:n, (LG 42PG6000), det enda jag undrar över är hur man ska koppla över Minin till tv:n? Vad behöver man för sladdar för att få den bästa bilden? Kan man på något sätt få den att koppla in via HDMI i tv:n?<br /><br />Ha det najs!

 

Du verkar inte så insatt så vi tar det på lite enklare svenska:

Du får två video utgångar på Mac Mini, ena heter Mini Display Port och den andra heter Mini-DVI.

Du kommer att få en Mini-DVI till DVI i kartongen med den nya Mac Minin, det enda du behöver då är att köpa en "DVI till HDMI kabel". Bara att fråga i valfri elektronik butik t.ex elgiganten, Siba etc.

 

För att få ljud i 5.1 digitalt så köper du en "S/PDIF Toslink kabel 3,5 mm till optisk".

Och följ denna guide:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.159281

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Dubbel post

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan den billiga varinten klara hd filmer och dylikt om man gör den som media center eller är det något i den dyrare som otiverar prisskillnaden om den ska vara media center?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kunde se när jag gick in på just LG 42PG6000, fanns ingen optisk ingång (endast utgång), utan vanlig 3,5 mm bara.

Optiskt ljud kräver i detta fall alltså att man drar ljudkabeln till en separat förstärkare med en sådan ingång.

 

Loshi: Ja, den billiga varianten klarar full HD, etc. Även ett par generationer äldre klarar det faktiskt, fast det är lite omdiskuterat huruvida de klarade det i QuickTime-baserade program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan den billiga varinten klara hd filmer och dylikt om man gör den som media center eller är det något i den dyrare som otiverar prisskillnaden om den ska vara media center?

 

Precis som personen ovan påtalat så funkar HD utmärkt i även biligare Mac Minin, tänk bara på att köpa 2 GB Minne som standar MINST, 1 GB räcker för ingenting...

Uppgradera i efterhand är svårt, så köp med direkt tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...