Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dags för en ny hårddisk i MacBooken


falafeln

Rekommendera Poster

Hej,

har börjat vårstäda MacBooken nu idag och jag känner att mina 80gb, (i realiteten ändast 60gb) börjar kännas lite i minsta laget, har tänkt innan på att byta ut hårddisken. Vad jag har hört ska Superduper funka bra, så jag tror jag ska köpa en docka, sätta i den nya hårddisken och sen klona den gamla över till den nya och sen byta ut dem. Så problemet jag har är vilken hårddisk jag kan välja, jag är inte direkt insatt i hårdvara så jag har ingen direkt erfarenhet av olika märken.

Det jag vill ha är en 2.5-tumshårddisk, helst från 120gb och uppåt, priset får gärna vara under 1000-lappen så länge det är en kvalitetsdisk som inte gör att jag behöver oroa mig för diskfel och att förlora data. Har hört att hastighet inte är det viktigaste så jag kan nog nöja mig med 5400x ifall en 7200x-hårddisk betyder att jag får betala mycket mer per gig.

Har ni erfarenheter av 2.5-tumhårddiskar? kanske nån som bytat hårddisken i sin macbook precis som jag vill, är tacksam för alla rekommendationer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kika runt lite på nätet och jag blir lite fundersam på om det går att sätta en SATA II-hårddisk i den (MB 2.0ghz, mitten på 2007)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå vårstädar macen kan du ju alltid installera om allt på nytt! skaffa en extern hårddisk och lägg över allt av nytta på, den kan du ju alltid ha som backup sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå vårstädar macen kan du ju alltid installera om allt på nytt! skaffa en extern hårddisk och lägg över allt av nytta på, den kan du ju alltid ha som backup sen.

vill kunna ha alla filer på min macbook utan att behöva dra med mig med en extern hårddisk, så nej. har också konstant runt 1gb ledigt så så hårddisken jag har nu är klart för klen för mitt behöv

 

Funkar det att stoppa i en WD Scorpio Blue 500gb med SATA II i min macbook? jag har inte fått rätt på hur det är med SATA/SATA II än, en del påstår att det senare är bakåtkompatibelt, andra inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppas den är det, för jag får förmodligen min HDD idag och det är samma modell som du är sugen på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill kunna ha alla filer på min macbook utan att behöva dra med mig med en extern hårddisk, så nej. har också konstant runt 1gb ledigt så så hårddisken jag har nu är klart för klen för mitt behöv

 

Funkar det att stoppa i en WD Scorpio Blue 500gb med SATA II i min macbook? jag har inte fått rätt på hur det är med SATA/SATA II än, en del påstår att det senare är bakåtkompatibelt, andra inte

 

Tror inte han menade att du skulle släpa runt på den externa. Du kan ju köpa en låda till den som blir över och ha som backup hemma. Installera om allting är väl den bästa vårstädningen och en chans att bli av med gamla lik i lasten. Vad gäller S-ATA 1,5Gbps respektive 3,0Gbps så är det bakåtkompatibelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...