Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon mer som skall beställa nya Mac Pro 8-core 2,93GHz?


Byggarebob

Rekommendera Poster

Jag skall lägga en beställning på nya Mac Pro 8-core 2,93GHz versionen troligtvis.

 

Någon som beställt nya Mac Pro med samma konfiguration och som fått leveransbekräftelse med leveranstid?

 

Och går det förhoppningsvis snabbare om jag beställer via Apple.se än om jag köper den genom en åf i Sverige?

 

Hej "Byggarebob"

 

Gör inte ett till "prylbögs köp". Hur kan du motivera till att köpa en helt ny Mac Pro när du redan har en fullt fungerande med tillräcklig prestanda som bör tillfredsställa de flestas behov. Och vad fungerar din nuvarande Mac Pro som? En server. Tillåt mig inte att skratta. Lägg pengarna på något bättre, något som betyder någonting. Du blir inte lyckligare av att köpa ännu en till förbaskad pryl.

 

Med vänlig hälsning.

 

Adrian Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej "Byggarebob"

 

Gör inte ett till "prylbögs köp". Hur kan du motivera till att köpa en helt ny Mac Pro när du redan har en fullt fungerande med tillräcklig prestanda som bör tillfredsställa de flestas behov. Och vad fungerar din nuvarande Mac Pro som? En server. Tillåt mig inte att skratta. Lägg pengarna på något bättre, något som betyder någonting. Du blir inte lyckligare av att köpa ännu en till förbaskad pryl.

 

Med vänlig hälsning.

 

Adrian Andersson

 

Det är alltid problematisk att börja moralisera. Du kanske känner honom? Det finns folk som lägger ner hundratusentals kronor på att "hotta" upp sina bilar vilket framstår som fullständigt onödigt för mig. Audiofiler som lägger stora pengar på sina stereoutrustningar. Vill de det så ok för mig.

 

Lägg pengarna på något bättre, något som betyder någonting. Vem avgör vad som är bättre och betyder någonting?

 

Vi har väl alla våra prioriteringar och preferenser.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

killwithskill

Folk får ju lägga sina pengar på vad dom vill. Att lägga 27000:- för lite mer kraft verkar ju ... galet?!

För dom pengarna får man en ytterligare en mac pro, eller varför inte en macbook pro 17" ??? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk får ju lägga sina pengar på vad dom vill. Att lägga 27000:- för lite mer kraft verkar ju ... galet?!

För dom pengarna får man en ytterligare en mac pro, eller varför inte en macbook pro 17" ??? :huh:

 

Så sant. Men om det är kraft man behöver (eller vill ha) och vill stanna kvar på Mac finns ju inte så många alternativ. Som framgår av mina tidigare inlägg så är jag mer än tveksam till värdet i det. Får väl kolla vad som finns med PC Windows för sakens skull. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inom 2 veckor beställa en ny MP ska bara se till att få läsa lite fler tester innan jag köper min ny super dator.

 

Det har ställts lite frågor om vad som skiljer den ny mot det gamla, jag kan snabbt rada upp lite saker men ärligt talat är jag inte intresserad av data utan endast vad jag vinner i slutändan.

 

I den nya arkitekturen har man tagit bort frontbussen helt och lagt minnescontrollern direkt i processorn för att minska "transportsträckan", detta leder till ca 40% minskning av vänttiden vid förflyttning av operationer. Vilket sägs ge mellan 5-10% faktisk skillnad för slutanvändaren.

 

Det nya systemet har även en ny minnesuppsättning som gör att systemet kör effektivast då man utnyttjar endast 3 av 4 eller 6 av 8 minnesplatser. Och det är främst på minneshanteringen som den nya akitekturen är så revolutionerande. Så personer som kör rendering och liknande kommer verkligen spara tid.

 

De nya mac pro körs numera med minimum 1066MHz minneskort men 2,66 & 2,93:an kan köra även med 1333Mhz enligt nuvarande rykten men är inte 100% bekräftat, då Intel inte har släppt de nya processorerna "på riktigt" det är bara Apple som har förtur helt enkelt.

 

Det finns ett antal andra saker som har ändrats i den ny generationens processor som gör att man inte kan jämföra Ghz mot Ghz på nytt vs gammalt. Dock kan man säga att tex 2,26 som jag är intresserad av är jämförbar med förra 2,8:an i visa aspekter och i andra spekter mer lik 3,2:an. Det beror helt enkelt på vad du ska utnyttja datorn till!

 

Om ni är intresserade av att läsa på mer rekomenderar jag att ni som jag läser på www.barefeats.com samt på www.macrumers.com då det är där "allt" om det nya systemet behandlas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inom 2 veckor beställa en ny MP ska bara se till att få läsa lite fler tester innan jag köper min ny super dator.

 

Det har ställts lite frågor om vad som skiljer den ny mot det gamla, jag kan snabbt rada upp lite saker men ärligt talat är jag inte intresserad av data utan endast vad jag vinner i slutändan.

 

I den nya arkitekturen har man tagit bort frontbussen helt och lagt minnescontrollern direkt i processorn för att minska "transportsträckan", detta leder till ca 40% minskning av vänttiden vid förflyttning av operationer. Vilket sägs ge mellan 5-10% faktisk skillnad för slutanvändaren.

 

Det nya systemet har även en ny minnesuppsättning som gör att systemet kör effektivast då man utnyttjar endast 3 av 4 eller 6 av 8 minnesplatser. Och det är främst på minneshanteringen som den nya akitekturen är så revolutionerande. Så personer som kör rendering och liknande kommer verkligen spara tid.

 

De nya mac pro körs numera med minimum 1066MHz minneskort men 2,66 & 2,93:an kan köra även med 1333Mhz enligt nuvarande rykten men är inte 100% bekräftat, då Intel inte har släppt de nya processorerna "på riktigt" det är bara Apple som har förtur helt enkelt.

 

Det finns ett antal andra saker som har ändrats i den ny generationens processor som gör att man inte kan jämföra Ghz mot Ghz på nytt vs gammalt. Dock kan man säga att tex 2,26 som jag är intresserad av är jämförbar med förra 2,8:an i visa aspekter och i andra spekter mer lik 3,2:an. Det beror helt enkelt på vad du ska utnyttja datorn till!

 

Om ni är intresserade av att läsa på mer rekomenderar jag att ni som jag läser på www.barefeats.com samt på www.macrumers.com då det är där "allt" om det nya systemet behandlas.

 

Vad du vinner i slutändan, javisst men till vilket pris är väl också intressant.

 

Varför dom inte redan har 1333MHz kan man undra över.

 

Jag var inne på barefeats och följde några länkar också och det här med pris/prestanda är man inte ensam om att fundera över.

 

Ytterligare en sak är ju också minnespriset då 4GB modulerna är så mycket högre per GB än på 1GB och 2GB.

Det kan till och med betyda att det blir billigare med en 8-core med 8X2GB än en 4-core med 4X4GB.

 

Jag ska ju inte handla förran i höst men nu till midsommar så fyller min PM G5 fem år och snart orkar den inte längre. (För att travestera lite på Emil)

 

Så då får man väl hoppas att det kan komma någon uppdatering med förhoppningsvis följande:

 

1333MHz

12 minnesplatser

Lite högre processorhastigheter

Crossfire(typ) på grafikkorten

Samma eller lite lägre pris

Att minnespriserna sjunker

 

Sedan får man väl också hoppas att 64-bitars börjar få ordentligt genomslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset är ju alltid intressant dock så har jag sparat till denna datorn i ett par månader nu så jag har passerat den tanken att jag ska köpa en dator värd nästan 40 000kr.

 

Håller verkligen med om att det borde sitta 1333Mhz minnen i alla MP 2009! Vet inte om DDR3 EEC är så pass nytt att de inte har fått in dem för det är omöjligt att tex hitta 4Gbs moduler iallafall till ett humant pris.

 

Jag kör på 8 kärnor pga att jag vill denna dator ska hålla iallafall 5 år framåt och jag tror att mjukvaran kommer inriktas mer och mer för multithreading. Sen kan jag inte tänka mig köpa en quad som har ett tak på 8Gb minne! Hur mycket minne hade datorerna för säg 5 år sedan? Hur kommer det att se ut om 5 år? Jag vill att min dator ska vara så framtidsäker som möjligt. Jag känner att 32Gb RAM kommer denna datorn att klara sig med under dess livstid hos mig så där bryr jag mig inte om antalet minnes platser.

 

Jag önskar att jag hade råd med en octa 2,66 då den tydligen ska kunna köra 1333Mhz minnena men jag kan INTE få in 15 000kr mer till en dator.. Speciellt när den inte är en arbetsdator i den bemärkelsen.

 

Illa med valutakurserna nu också...

 

Ett tips till ALLA här dock som planerar köpa en MP är att gå med i ADC (Apple Develpment Connection) kostar 850kr MEN du får 20% rabatt på ETT dator köp på apples hemsida! Dock måste du vara student!

 

Min dator kommer kosta ca 38000kr men jag betalar endast runt 30000kr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset är ju alltid intressant dock så har jag sparat till denna datorn i ett par månader nu så jag har passerat den tanken att jag ska köpa en dator värd nästan 40 000kr.

 

Håller verkligen med om att det borde sitta 1333Mhz minnen i alla MP 2009! Vet inte om DDR3 EEC är så pass nytt att de inte har fått in dem för det är omöjligt att tex hitta 4Gbs moduler iallafall till ett humant pris.

 

Jag kör på 8 kärnor pga att jag vill denna dator ska hålla iallafall 5 år framåt och jag tror att mjukvaran kommer inriktas mer och mer för multithreading. Sen kan jag inte tänka mig köpa en quad som har ett tak på 8Gb minne! Hur mycket minne hade datorerna för säg 5 år sedan? Hur kommer det att se ut om 5 år? Jag vill att min dator ska vara så framtidsäker som möjligt. Jag känner att 32Gb RAM kommer denna datorn att klara sig med under dess livstid hos mig så där bryr jag mig inte om antalet minnes platser.

 

Jag önskar att jag hade råd med en octa 2,66 då den tydligen ska kunna köra 1333Mhz minnena men jag kan INTE få in 15 000kr mer till en dator.. Speciellt när den inte är en arbetsdator i den bemärkelsen.

 

Illa med valutakurserna nu också...

 

Ett tips till ALLA här dock som planerar köpa en MP är att gå med i ADC (Apple Develpment Connection) kostar 850kr MEN du får 20% rabatt på ETT dator köp på apples hemsida! Dock måste du vara student!

 

Min dator kommer kosta ca 38000kr men jag betalar endast runt 30000kr!

5 år är väl den livstid jag vill ha fast den går ju att använda efter det också. Jag har åtta GB i min G5:a. Antalet minnesplatser: fungerar tydligen bäst i multipler om tre så som att använda 6X4GB eller 12X2GB ger ju en stor skillnad i pris.

Även om du hade haft råd med 2,66GHz, tycker du verkligen att det är värt pengarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17% kraftökning utan inräknat ändringen om jag kan ha 1333Mhz ram för 15000kr mer... Svårt val men kanske då varje kärna skulle få en ökning på 400Mhz vilket skulle leda till mer kvickhet i programmiljön samt möjligen förlänga livslängden.

 

Nej nu kom jag fram till att jag inte skulle det då det är en förhög kostnad samt att jag är en hemanvändare som inte kör 3D rendering utan endast Adobe sviten samt lighroom.

 

De 15000kr skulle jag behålla. Det som stör mig är att om det inte vore för kronans fall så skulle jag kunna ha en 2.66 istället för ca samma pris.... DET irriterar mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET irriterar nog många men inget man kan göra något. Möjligtvis kan man ligga lågt och hoppas på att kronan stärks. Fast det kan ju ändå ta lång tid innan det slår igenom på priserna. Eftersom det här är en ny modell hoppas jag att det kommer en uppdatering åtminstone till hösten för få att lite mer för samma peng. Annars får man väl suga på inköpskaramellen lite till. Som tur är, är det inget akut behov för min del just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är relativt ny till Mac men enligt de gamla rävarna så uppdateras MP endast en gång per år och de ändrar aldrig priserna utan bytar endast ut modellen. Dock är det akut för mig då min PM inte är tillräckligt snabb för mig nu längre... Har redan väntat sedan December månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är relativt ny till Mac men enligt de gamla rävarna så uppdateras MP endast en gång per år och de ändrar aldrig priserna utan bytar endast ut modellen. Dock är det akut för mig då min PM inte är tillräckligt snabb för mig nu längre... Har redan väntat sedan December månad.

 

Enligt http://buyersguide.macrumors.com/#Mac_Pro så är det 224 dagar kvar om man går efter genomsnittet. Då hamnar vi i slutet på oktober. Så det är möjligt att det kommer någon form av mindre uppdatering. Annars blir det nog tidigast i januari. Sen har väl Apple blivit om möjligt blivit ännu mindre förutsägbara nuförtiden.

 

Att hoppas på tolv minnesplatser är väl att hoppas på för mycket. Fast dom har haft det förr i tiden. PowerMac 9500/9600 hade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...