Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Någon mer som skall beställa nya Mac Pro 8-core 2,93GHz?


Byggarebob

Rekommendera Poster

Byggarebob

Jag skall lägga en beställning på nya Mac Pro 8-core 2,93GHz versionen troligtvis.

 

Någon som beställt nya Mac Pro med samma konfiguration och som fått leveransbekräftelse med leveranstid?

 

Och går det förhoppningsvis snabbare om jag beställer via Apple.se än om jag köper den genom en åf i Sverige?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Two 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon

6GB (6x1GB)

640GB

ATI Radeon HD 4870 512MB

Apple Wireless Keyboard

 

Ska beställa detta på måndag och enligt apple ska det ta 6 dagar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boomhowler

Även fast jag är sjukt nöjd med min early-08 3GHz så är jag riktigt avis på er ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fast jag är sjukt nöjd med min early-08 3GHz så är jag riktigt avis på er ;)

 

Jag har hållit ut länge med min Dual G5 2.5Ghz men nu ska det bli lite mer kraft under huven :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall lägga en beställning på nya Mac Pro 8-core 2,93GHz versionen troligtvis.

 

Någon som beställt nya Mac Pro med samma konfiguration och som fått leveransbekräftelse med leveranstid?

 

Och går det förhoppningsvis snabbare om jag beställer via Apple.se än om jag köper den genom en åf i Sverige?

 

Tyvärr kan jag inte motivera ett köp av nya Mac Pro.

Jag har en Mac Pro early 2008 med dubbla 2,8 GHz Xeon.

Det räcker. Kanske lite mer minne skulle sitta bra.

 

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har tänkt att gå andra vägen. Jag ska köpa värsting mac-mini med maxat minne och ha som min fotodator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggarebob

Min Mac Pro är väl knappt sex månader men jag vill ändå byta :)

 

Låter bra med era leveranstider, hoppas att de kan hålla de på alla varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Mac Pro är väl knappt sex månader men jag vill ändå byta :)

 

Låter bra med era leveranstider, hoppas att de kan hålla de på alla varianter.

 

Så länge du väljer standard mängden minne så inga problem! Annars är väntetiden 3 veckor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att köpa i höst men är lite tveksam då prisskillnaden mellan 2,26GHz, 2,66GHz och 2,93GHz är så stor.

 

2 st 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon

2 st 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon + 14.980,00 kr

2 st 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon + 27.820,00 kr

 

Är det någon som vet vad som motiverar den stora prisskillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att köpa i höst men är lite tveksam då prisskillnaden mellan 2,26GHz, 2,66GHz och 2,93GHz är så stor.

 

2 st 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon

2 st 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon + 14.980,00 kr

2 st 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon + 27.820,00 kr

 

Är det någon som vet vad som motiverar den stora prisskillnaden?

 

Inget för oss användare. För tillverkaren ställer en 2.93GHz helt andra krav på tillverkningsprocessen än en 2.26GHz processor, vilket gör att den blir betydligt dyrare. Dessutom kommer den aldrig tillverkas i samma volymer vilket ger ett mindre antal processorer att slå ut utvecklingskostnaden på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tänkt att köpa i höst men är lite tveksam då prisskillnaden mellan 2,26GHz, 2,66GHz och 2,93GHz är så stor.

 

2 st 2.26GHz Quad-Core Intel Xeon

2 st 2,66 GHz Quad-Core Intel Xeon + 14.980,00 kr

2 st 2,93 GHz Quad-Core Intel Xeon + 27.820,00 kr

 

Är det någon som vet vad som motiverar den stora prisskillnaden?

De snabbare processorena är dyrare även för Apple att köpa in. Men prisskillnaderna blir är ju väldigt stora…

 

Den 2x2.26-modellen är faktiskt långsammare än förra generationens standardmodell (2x2.8) som kostade lite mindre (fast det beror ju också på kronraset). Tror inte den kommer sälja så bra.

 

Jag skulle nog undvika 2x2.26-modellen och i så fall istället ta 1x2.66-modellen om inte pengarna räcker till.

 

PS Om man inte verkligen behöver så mycket datorkraft så är kanske Landbergs maxa-minin-lösning är ganska optimal, faktiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De snabbare processorena är dyrare även för Apple att köpa in. Men prisskillnaderna blir är ju väldigt stora…

 

Den 2x2.26-modellen är faktiskt långsammare än förra generationens standardmodell (2x2.8) som kostade lite mindre (fast det beror ju också på kronraset). Tror inte den kommer sälja så bra.

 

Jag skulle nog undvika 2x2.26-modellen och i så fall istället ta 1x2.66-modellen om inte pengarna räcker till.

 

PS Om man inte verkligen behöver så mycket datorkraft så är kanske Landbergs maxa-minin-lösning är ganska optimal, faktiskt!

 

Enklast är väl att göra sådana jämförelser i dollar och inte blanda in våran "bananrepublikvaluta".

 

2,26GHz till 2,93GHz är en ökning 30%. Priset ökar då med 80%. Det känns inte särskilt rimligt då datorer och processorer som kör i 3GHz har funnits ett bra tag nu. För det priset känns det som det fattas 1GHz.

 

Det brukar sluta med att jag köper mellanmodellen men får väl se om det kanske blir 2,93:an ändå. Som tur är, är det ju lite tid kvar till hösten så snöleoparden har väl hunnit komma och kanske också någon mindre uppdatering av MacPron också.

 

Jag kommer använda program som drar nytta av flera kärnor och ju snabbare hastighet desto bättre. Pengarna finns, men tycker inte att prestanda och pris stämmer särskilt bra överens. Jag är inte intresserad av att betala ett överpris för en mindre prestandaökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,26GHz till 2,93GHz är en ökning 30%. Priset ökar då med 80%. Det känns inte särskilt rimligt då datorer och processorer som kör i 3GHz har funnits ett bra tag nu. För det priset känns det som det fattas 1GHz.

 

Att bara räkna GHz-tal på processorer när man jämför är som att jämföra päron och hästar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara räkna GHz-tal på processorer när man jämför är som att jämföra päron och hästar.

 

Jaha, vad är skillnaden i övrigt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, vad är skillnaden i övrigt då?

 

En hel vetenskap.Testa t.ex. :http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=Uqp&q=how+do+you+compare+different+cpus%3F&btnG=S%C3%B6k&meta=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hel vetenskap.Testa t.ex. :http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=Uqp&q=how+do+you+compare+different+cpus%3F&btnG=S%C3%B6k&meta=

 

Ok, jag ska förtydliga mig litegrann. Vad menar du är skillnaden MacPro 2,26GHz, 2,66GHz och 2,93GHz förutom processorhastigheten.

 

Förklara gärna med egna ord och inga sunkiga länkar.

 

Det vore faktiskt kul att höra vad du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska förtydliga mig litegrann. Vad menar du är skillnaden MacPro 2,26GHz, 2,66GHz och 2,93GHz förutom processorhastigheten.

 

Förklara gärna med egna ord och inga sunkiga länkar.

 

Det vore faktiskt kul att höra vad du tycker.

 

Priset ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priset ;-)

 

Bravo, du måste ha läst igenom de tidigare inläggen med stor nogrannhet.

 

Moment 22?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag ska förtydliga mig litegrann. Vad menar du är skillnaden MacPro 2,26GHz, 2,66GHz och 2,93GHz förutom processorhastigheten.

 

Processorer i samma generation och familj går att jämföra rätt av, däremot skrev du att "processorer som kör i 3GHz har funnits ett bra tag nu". Kändes som att du jämförde en ny generation med en gammal vilket är helt felaktigt. Om bara Ghz räknades så skulle inget ha hänt i utvecklingen de senaste 5 åren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stormfisken

De här nya processorerna går väl iofs inte att jämföra "rätt av" heller eftersom dom tydligen klockas upp under körning, vid behov.

 

Jag tänkte också slå till på en ny mac pro nu när det kom en ny modell, men kronfallet har i mitt fall verkligen gjort den för dyr :(

 

Så nu har jag hottat upp min "gamla" istället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorer i samma generation och familj går att jämföra rätt av, däremot skrev du att "processorer som kör i 3GHz har funnits ett bra tag nu". Kändes som att du jämförde en ny generation med en gammal vilket är helt felaktigt. Om bara Ghz räknades så skulle inget ha hänt i utvecklingen de senaste 5 åren...

 

Nej, ingen jämförelse som sådan utan det handlade om att det blev så mycket dyrare när hastigheten ökade och då menade jag att processorer som kör i 3GHz har ju funnits ett tag nu. Så att implementera den tekniken (högre hastighet) borde väl inte kosta riktigt så mycket. Det framgick nog inte riktigt.

 

Om modellerna är exakt lika så är det ju bara hastigheten som skiljer dem åt, men visst kan det vara så att processorerna kostar så mycket (+80%) för den blygsamma hastighetsökningen(+30%) till trots.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här nya processorerna går väl iofs inte att jämföra "rätt av" heller eftersom dom tydligen klockas upp under körning, vid behov.

 

Jag tänkte också slå till på en ny mac pro nu när det kom en ny modell, men kronfallet har i mitt fall verkligen gjort den för dyr :(

 

Så nu har jag hottat upp min "gamla" istället :)

 

Är det samma arkitektur så antar jag att det bara är hastigheten som skiljer och det är väl vad jag vet inget i datorn som helhet som skiljer heller mellan de olika hastigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pasu666, se tagonites svar...

 

Se mitt svar på Tagonites inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen jämförelse som sådan utan det handlade om att det blev så mycket dyrare när hastigheten ökade och då menade jag att processorer som kör i 3GHz har ju funnits ett tag nu. Så att implementera den tekniken (högre hastighet) borde väl inte kosta riktigt så mycket. Det framgick nog inte riktigt.

 

Om modellerna är exakt lika så är det ju bara hastigheten som skiljer dem åt, men visst kan det vara så att processorerna kostar så mycket (+80%) för den blygsamma hastighetsökningen(+30%) till trots.

 

Här blev det lite fel. Prisökningen avser hela datorn medans hastighetsökningen avser processorn. vilket genomslag hastighetsökningen får i datorn är en annan femma och kan påverka pris- prestandaförhållandet positivt eller negativt. Vidare får man då titta på prisförhållandet på processorena visavi datorerna för att se om det är orimligt eller inte.

 

På Apple tycker man uppenbarligen att det är rimligt men det betyder inte att de har rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...