Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Automatisera i Illustrator


FredrikBergstrom

Rekommendera Poster

FredrikBergstrom

Hej,

 

jag håller på att göra ett brädspel och har nu kommit till delen då jag ska göra alla frågekort. Det skall vara fem frågor på varje kort och att "manuellt" skriva fem frågor - skriva ut - radera frågorna - skriva fem nya osv. osv. skulle vara otroligt tidskrävande. Jag undrar därför om det på något sätt går att automatisera detta? Jag tänker mig att jag har ett excel/Numbers-ark med en kolumn för varje fråga (1-5) där jag skriver en fråga på varje rad och sedan automatiserar det så att en rad i taget hämtas från arket och sedan skrivs ut/sparas i Illustrator (där jag har ritat upp en design för kortet och har plats för frågorna.

 

På den här bilden syns det hur jag tänkte om ni inte förstod förklaringen (det som är markerat ska hämtas till Illustratordokumentet).

 

spelet.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

indesign är bättre lämpat för layoutarbeten.

kanske låta textdokumentet flöda över flera kort och över flera sidor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FredrikBergstrom
indesign är bättre lämpat för layoutarbeten.

kanske låta textdokumentet flöda över flera kort och över flera sidor?

 

Okej, då blir det InDesign. Jag förstår inte riktigt vad du menade med det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förslag på en enkel lösning om du kan skriva frågorna på följande sätt:

Kategori 1 - Fråga 1

Kategori 2 - Fråga 1

Kategori 3 - Fråga 1

Kategori 4 - Fråga 1

Kategori 5 - Fråga 1

Kategori 1 - Fråga 2

Kategori 2 - Fråga 2

Kategori 3 - Fråga 2

Kategori 4 - Fråga 2

Kategori 5 - Fråga 2

Kategori 1 - Fråga 3

Kategori 2 - Fråga 3

Kategori 3 - Fråga 3

Kategori 4 - Fråga 3

Kategori 5 - Fråga 3

O.s.v.

Alltså en fråga per rad.

 

  1. Skriv in alla frågorna.
  2. Skapa ett dokument utan uppslag i InDesign och lägg in din design (du kan ju bara montera Illustrator-filen) på mallsidan. Dokumentet ska ha lika många sidor som du ska ha frågekort.
  3. Kopiera hela texten med alla frågorna och klistra in texten på sida 1 i InDesign.
  4. Markera allt i textramen och konvertera till tabell.
  5. Formatera tabellen och texten som du vill och ställ in så att du har en lämplig höjd (och samma höjd) på alla celler.
  6. Justera textramens placering och storlek så att bara de fem första raderna (första frågekortet) syns.
  7. Gå in på mallsidan och ändra marginalerna så att de matchar textramens placering (viktigt för att detta ska funka).
  8. Klicka på det röda pluset på textramen, gå till sida 2 och klicka i övre vänstra hörnet precis innanför dina marginaler samtidigt som du håller ner alt och shift.

 

Tada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förslag på en enkel lösning om du kan skriva frågorna på följande sätt:

Kategori 1 - Fråga 1

Kategori 2 - Fråga 1

Kategori 3 - Fråga 1

Kategori 4 - Fråga 1

Kategori 5 - Fråga 1

Kategori 1 - Fråga 2

Kategori 2 - Fråga 2

Kategori 3 - Fråga 2

Kategori 4 - Fråga 2

Kategori 5 - Fråga 2

Kategori 1 - Fråga 3

Kategori 2 - Fråga 3

Kategori 3 - Fråga 3

Kategori 4 - Fråga 3

Kategori 5 - Fråga 3

O.s.v.

Alltså en fråga per rad.

 

  1. Skriv in alla frågorna.
  2. Skapa ett dokument utan uppslag i InDesign och lägg in din design (du kan ju bara montera Illustrator-filen) på mallsidan. Dokumentet ska ha lika många sidor som du ska ha frågekort.
  3. Kopiera hela texten med alla frågorna och klistra in texten på sida 1 i InDesign.
  4. Markera allt i textramen och konvertera till tabell.
  5. Formatera tabellen och texten som du vill och ställ in så att du har en lämplig höjd (och samma höjd) på alla celler.
  6. Justera textramens placering och storlek så att bara de fem första raderna (första frågekortet) syns.
  7. Gå in på mallsidan och ändra marginalerna så att de matchar textramens placering (viktigt för att detta ska funka).
  8. Klicka på det röda pluset på textramen, gå till sida 2 och klicka i övre vänstra hörnet precis innanför dina marginaler samtidigt som du håller ner alt och shift.

 

Tada.

 

 

isnt life beautiful?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En sak som jag gjort flera gånger är att jag skapat namnbrickor till personer på en konferens. Det är ju lite samma sak men med en lite mer komplex databas.

 

Då har datan funnits i ett excelark där varje kolumn innehåller olika data för personen, t ex förnamn, efternamn, adress, organisation, ort m.m.

 

Därefter har jag använt mig av Words etikettguide och skapat ett automatiskt flöde av alla etiketterna där jag valt ut vilka kolumner som ska importeras till word. Jag har ställt in så att antal kolumner och rader på en sidan stämmer överens med hur många designade bakgrundsetiketter som jag gjort i inDesign. Sedan har jag sparat etiketterna i ett nytt worddokument som jag importerar in i inDesign. Därefter har jag justerat de olika tabellcellerna så de stämmer överens med etikettbakgrunden.

 

Vet inte om det är en omväg, men fungerar kanon när det gäller just lite mer komplexa strukturer som ska paras i hop.

hm....vet inte om jag skapade mer förvirring än förklaring här :-) men kika på words hjälpfil så förstår du säkert vad jag menar, http://www.microsoft.com/mac/help.mspx?tar...9c-fd5187d8df6a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...