Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Det är skillnad på folk och folk....


Kayano

Rekommendera Poster

Nu vet jag ju inte vad som hänt i detta ärende och ärligt talat så bryr jag mig inte speciellt mycket om vare sig Marklund eller Josefsson. Marklund är författare, vilka lever på fantasin, och Josefsson är journalist, vilka lever på att omvandla verkligheten till det som säljer bäst.

Det jag dock tycker är fantastiskt är att Josefsson då han känner sig ofördelaktigt behandlad får Svt att läsa upp ett brev från honom där han förnekar anklagelserna. Tänk om alla stackare som blivit uthängda i Josefssons vinklade program fått samma möjlighet. Josefsson är ju iofs journalist och dom är förbjudet villebråd.

Hur många gånger har ni läst på Expressens löpsedel "Journalist körde rattfull" t.ex.

 

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1489738/...a-marklund-i-tv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer den logiska frågan: -Varför ger sig Kayano på och misstänkliggör en hel yrkeskår?

-Är det inte bra att skurkar avslöjas och hängs ut?

-Är det synd om de som låter passlösa städa nätterna igenom för ingen lön på tex MacDonalds?

 

Att skjuta på budbäraren i ett försök att ändra verkligheten det har man försökt i årtusenden utan att lyckas. -Vad är ditt syfte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer den logiska frågan: -Varför ger sig Kayano på och misstänkliggör en hel yrkeskår?

-Är det inte bra att skurkar avslöjas och hängs ut?

-Är det synd om de som låter passlösa städa nätterna igenom för ingen lön på tex MacDonalds?

 

Att skjuta på budbäraren i ett försök att ändra verkligheten det har man försökt i årtusenden utan att lyckas. -Vad är ditt syfte?

 

Fråga 1: Svar jättebra.

Fråga 2: Nej...

 

Problemet är att journalistyrket gått från riktig journalistik till alltför mycket populärjournalistik. Idag är källforskning, faktaunderlag och att belysa olika frågor från olika vinklar inte så mycket värt.

Idag arbetar alltför många journalister efter metoden, det här vill jag beskriva och det här vill jag ha fram istället för det här vill jag beskriva, få se vad jag upptäcker då jag gräver. Följden blir att man skapar en verklighet genom att inte berätta vissa aspekter av historien samtidigt som man enbart lyfter fram andra. Allt för att få den verklighet man vill ha och som automatiskt ger mest uppmärksamhet. Detta kallas också att vinkla reportagen och det är något Josefsson är expert på.

 

Media är idag den största opinionsbildaren vi har i landet och därför är det så viktigt att kåren som arbetar i denna verkligen anstränger sig att vara seriösa och beskriva verkligheten som den är och inte som man vill att den ska vara.

Tyvärr har man för bråttom med att vara först med en nyhet istället för att andas en stund och verkligen ta fram ett ordentligt bakgrundsmaterial innan man skriver. Man vill inte göra det ordentligt då källforskning och faktaundersökning kan förstöra vilken bra nyhet som helst.

 

Att sen en journalist som fått ett namn på att bete sig som ovan får en unik möjlighet att på bästa sändningstid dementera uppgifter om sig själv som han tycker är fel är säkert bra. Om alla som anser sig felaktigt behandlad av public service och media får göra det samma.

Jag hävdar att journalister är den mest kollegiala, på fel sätt, yrkesgrupp som finns i landet då man aldrig kritiserar eller bedriver drev mot en kollega som ljugit eller på annat sätt medvetet eller omedvetet förvanskat sanningen och skadat andra människor som inte har journalistens kanaler att offentligt försvara sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar att journalister är den mest kollegiala, på fel sätt, yrkesgrupp som finns i landet då man aldrig kritiserar eller bedriver drev mot en kollega som ljugit eller på annat sätt medvetet eller omedvetet förvanskat sanningen och skadat andra människor som inte har journalistens kanaler att offentligt försvara sig.

 

Jag misstänker starkt att detta är lika mycket förekommande inom andra yrken med maktutövning. Poliskåren vinner nog över journalister.... på 5000 anmälningar kommer en bråkdel upp till prövning och nästan ingen blir fälld. Militären har likande problem. Läkare verkar anse sig stå över alla andra... listan kan göras lång. Problemet är inte yrket utan människans natur. När det är fritt fram kan få lägga band på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Minst trovärdiga är advokater... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag blev mycket förvånad när hallåan läste upp Josefssons text. Hade någon som inte är anställd på SVT fått den möjligheten - journalist eller inte?

 

Sen tolkade jag Marklunds uttalande som skämtsamt, inte nödvändigtvis sant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst trovärdiga är advokater... :borstatanderna:

Tycker du har fel. För är det något man kan lita på så är det att advokater (de flesta) gör allt för sina klienter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du har fel. För är det något man kan lita på så är det att advokater (de flesta) gör allt för sina klienter.

Vet inte hur stor erfarenhet du har av advokater?

Är det något man kan lita på så är det att advokater (de flesta) gör allt för att plocka sina klienter på så mycket pengar dom kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur stor erfarenhet du har av advokater?

Är det något man kan lita på så är det att advokater (de flesta) gör allt för att plocka sina klienter på så mycket pengar dom kan.

Kan bara säga att jag fick en helt annan bild av Silbersky efter ett radioprogram i somras. Har för mig att det diskuterats i detta forum tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst trovärdiga är advokater... :borstatanderna:

Vad menar du med det? Finns källa till någon undersökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Vad menar du med det? Finns källa till någon undersökning?

 

Nej, bara egen erfarenhet i yngre år...så det var mest en spya jag kräktes upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du har fel. För är det något man kan lita på så är det att advokater (de flesta) gör allt för sina klienter.

Ja, en advokat måste göra allt för sin klient. De har bland annat detta att rätta sig efter:

 

"En advokats främsta plikt är att visa trohet och lojalitet mot klienten. Advokaten skall som

en oberoende rådgivare företräda och tillvarata klientens intressen, inom ramen för

gällande rätt och god advokatsed. Advokaten får inte låta sitt handlande påverkas av tanke

på egna fördelar eller obehag eller av hänsyn till andra ovidkommande omständigheter."

 

Jag vet inget annat yrke som har lika många och tydligt utformade krav på sig. (Och, nej, jag är inte advokat.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker starkt att detta är lika mycket förekommande inom andra yrken med maktutövning. Poliskåren vinner nog över journalister.... på 5000 anmälningar kommer en bråkdel upp till prövning och nästan ingen blir fälld. Militären har likande problem. Läkare verkar anse sig stå över alla andra... listan kan göras lång. Problemet är inte yrket utan människans natur. När det är fritt fram kan få lägga band på sig.

 

Är inte just det där med 5000 anmälningar mot polisen just en sådan där journalistisk sak där man glömt att ta reda på hela sanningen utan bara presenterar det som ger rubriker.

Just denna bit har ju granskats ett flertal gånger både av justitiedepartementet och vid universitet av jurist OCH journaliststuderande, alla med samma slutsats att det i den stora delen av dessa anmälningar egentligen helt saknas substans för en brottsmisstanke. Och där det finns substans faller handlingen i den stora delen in under laga befogenhet.

Nu har jag inte statistiken tillgänglig men om jag minns rätt så är anmälningarna om övervåld, vilket många tror är den största delen av anmälningarna mot polis, bara en liten bråkdel.

Men våld säljer ju kvällstidningar om man kan baka in ordet polis i löpsedeln...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...