Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telefon via bredband+mac?


dahlia

Rekommendera Poster

Ni alla som vet. Min man säger att vi inte kan ha telefoni via bredband för vi har en mac. Hur hänger detta ihop? I så fall när kommer det? Vem ska man klaga på? Telia eller mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den ip-telefoni som de flera bredbandsleverantörer burkar vilja pracka på en i tid och otid är inte beroende på vad du har för datortyp eller snarare du behöver inte ha en dator överhuvetaget.

 

i de fallen är det modemet eller en liten extra dosa som är själva "datorn" som har hand om telefonin och gör så att du kan koppla in dina vanliga telefoner till dosan/modemet.

 

däremot fins det andra saker som är mindre bra med ip telefoni. som att det inte funkar vid strömmavbrott. att det inte är pålitligt att koppla larm på den. att sos alarm har svårare att kolla var du som ringer befinner dig. att det är dålig kvalitet på ljudet i bland. men en del är barnsjukdomar och har redan blivit bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken

öhhh. vad menar ni för typ av IP-telefoni. Via skype eller via adsl och det fysiska jacket i huset, se: https://www.tewss.telia.se/files/Bredbandst..._ny_gateway.pdf ??

 

Aja hur som haver vad gäller IP-telefoni via Telia via s.k Telia Smart ( tripla play, tv+telefoni+bredband) så som sagt spelar det ingen roll vad för dator du har. du kan ha, som ovanstående meddelar, ingen dator överhuvudtaget. Själv sitter jag med Telia Smart och anv. Mac. Varför skulle det inte funka frågar vi din man! :) Ha're!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag har nu beställt bredbandtelefoni med allt för 349:-/mån. Vi spar ca 4.000:-/år har jag räknat ut.

Vad jag undrar över nu är varför du låter så nedlåtande över erbjudandet som telia m.fl. "prackar " på oss. Är det inte nog så bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft bredbandstelefoni via bredbandsbolaget och jag var inte alls nöjd med det. Dålig linje oftast, funkar enbart om modemet fungerar, dvs ej vid strömavbrott. Vår trådlösa telefon fungerade ej med det heller. Fick låna en annan som fungerade för att prova. Ingen försäljare som kunde garantera att det skulle fungera så man ville inte köpa för att prova och få en till hyllvärmare. Enligt BBB så finns det inga problem naturligtvis. Allt är tvunget att kopplas via modemet, andra jack i huset funkar ej.

 

Beställde ni telia? De kanske fungerar bättre än BBB. Lycka till iallafall.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni alla som vet. Min man säger att vi inte kan ha telefoni via bredband för vi har en mac. Hur hänger detta ihop? I så fall när kommer det? Vem ska man klaga på? Telia eller mac?

 

 

De går hur bra som helst att ha telefon via fiber eller adsl trots att du har en mac, har inget med varandra att skaffa :)

 

Alla jack kommer att fungera oberoende av mac eller annat, de kan behövas en smärre anpassning men telia brukar bjuda på detta.

 

Har väl fixat en 300 sådana installationer hittils.

 

Ip telefoni är beroende av att elnätet funkar + bäraren och är därför känsligare än vanlig tele.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Comhem med tre hål i väggen och det funkar alldeles utmärkt med telefoni och Mac. Har haft Mac sen 2005 och det har aldrig varit några problem med att ansluta just Mac till Comhems modem.

 

Helt riktigt är dock att modemet kräver att strömtillförseln är helt ok annars inga telesamtal eller internet för den delen.

 

Telefonin funkar bra och har funkat sen dag ett då jag installerade modemet och datorn nemas problemas !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft bredbandstelefoni via bredbandsbolaget och jag var inte alls nöjd med det. Dålig linje oftast, funkar enbart om modemet fungerar, dvs ej vid strömavbrott. Vår trådlösa telefon fungerade ej med det heller. Fick låna en annan som fungerade för att prova. Ingen försäljare som kunde garantera att det skulle fungera så man ville inte köpa för att prova och få en till hyllvärmare. Enligt BBB så finns det inga problem naturligtvis. Allt är tvunget att kopplas via modemet, andra jack i huset funkar ej.

 

Beställde ni telia? De kanske fungerar bättre än BBB. Lycka till iallafall.....

 

knappast bbbs fel att du kør felkopplade jack... om allt står rætt till med jacken så skall åtminstone de tre efterføljande jacken fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag har nu beställt bredbandtelefoni med allt för 349:-/mån. Vi spar ca 4.000:-/år har jag räknat ut.

Vad jag undrar över nu är varför du låter så nedlåtande över erbjudandet som telia m.fl. "prackar " på oss. Är det inte nog så bra?

 

det hände ju titt som tätt att de uppdaterar servrar osv. så framförallt på nätterna kan telefonen vara död.

flytt och nummer byten mm kan kosta skjortan och tar längre tid att koppla om än koppar.

tycker inte om att binda mig heller vilket de flesta verkar vilja att man ska göra.

men vist kan man spara pengar genom att bunta ihopp allt.

jag har ändå bredband och kabel-TV från comhem så då har jag bredbandstelefoni på köpet genom kombo.

men har kvar min koppar lina till larmet och för att kunna ringa på nätter och vid strömavbrott och kunna ringa sos om det skulle behövas av någon anledning.

 

men det går säkert bra med ditt abonemang och hoppas att du kan göra något roligt för dina sparade pengar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har tele2 ip-telefoni....kostar typ 90kr i månaden som jag får ringa för....funkar prima med macen.

 

har även kört bbb utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...