Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska köpa iMac.


Zackh

Rekommendera Poster

Jag har lite frågor om en iMac. Jag tänkte köpa den ungefär i maj med min studentrabatt. Men nu såg jag att man får en skrivare billigare om man köper den samtidigt innan 28 Mars. Jag har varit inne och kollat på apple.com. Problemet jag har är att när jag lägger till iMacen i kundvagnen och sen går till skrivarerbjudandet och lägger till skrivaren i kundvagnen står det vanliga priset på skrivaren, ingen rabatt. Varför är det så?

 

Snow Leopard kommer ju också snart har man hört, men de har ju inte sagt något datum. Hur långt tror ni att det dröjer med det? är det värt att vänta på?

 

Jag har redan en AppleRemote hemma. Skulle den fungera på iMacen eller måste man köpa en helt ny för 169 kr eller vad den kostar.

 

Min sista fråga handlar om skärmstorlek. Funderar på vilken av 20" och 24". Har flera kompisar med 20" och jag tycker de är stora. Är det värt att köpa en 24" när den kostar 2000 kr mer.(jag skulle i så fall lägga till lite större HD och RAM i 20" och därför blir den dyrare.. alltså bara 2000 kr skillnad mellan den och 24").

 

Tacksam för svar : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... är du inloggad via csn-kortet.se? Läs om erbjudandet annars, det kan mycket väl vara så att om du köper den tillsammans så måste du skicka in kvittot eller liknande så skickar de tillbaka pengarna...

 

Snow Leopard vet nog ingen annat än Apple, men jag tror att de flesta förväntar sig runt i sommar. Om det är värt att vänta på är upp till dig, det mesta är prestanda förbättringar osv, men Leoparden är ett väldigt snabbt system även det. Om du inte behöver vänta och ser fram emot Snow Leopard, så varför inte? Men tänk på att det alltid finns något att vänta på så vänta inte för länge...

 

Din gamla Apple Remote funkar fint.

 

Det är en viss klass skillnad mellan 20" och 24".

20" = TN panel

24" = IPS panel

IPS paneler av iMacens kaliber kostar ca 5000 kr att handla separat medan TN paneler är det man hittar hos SIBA för 2000-3000 kr. TN panelen är mer responsiv, men inte lika vacker att visa bilder osv på som 24" som har bättre färgtoning och kontrast. Det är inte alls så att 20" är en dålig skärm absolut inte.

Gå till butik jämför om du märker skillnad, testa vilken skärmyta som passar dig.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske missade de särskilda villkoren . Man får rabatten i efterhand genom att fylla i en formulär. Det står förresten att erbjudandet gäller till 28 april.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte värt att vänta med att köpa datorn bara för snow leopard, det kan du ju alltid uppgradera när det kommer (jag tror det kommer i höst eller senare...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker att de ofta brukar ha den där skrivare rabaten.

skrivare är ju billigt ändå eftersom de rabatterar skrivare för att man sedan ska köpa dyrt bläck.

 

så köp datorn när du har behovet. tänk inte så mycket på skrivare eller snöleopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle i så fall lägga till lite större HD och RAM i 20" och därför blir den dyrare..

Jag hoppas verkligen att du inte beställt än...

 

Har du inte hört det elvte budordet eller?

"Du skall inte köpa till RAM hos Apple Store!"

 

Om du nu inte vill slösa massor pengar i onödan. Köp till senare från nån affär som Dustin eller nåt sånt, blir mkt billigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

24" är klart bästa dealen idag, med tanke på skärmen. Glöm inte att välja till fullstort tangentbord för 0kr (!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24" är klart bästa dealen idag, med tanke på skärmen. Glöm inte att välja till fullstort tangentbord för 0kr (!)

 

För att jämföra, hade innan en 22" Samsung 226 CW skärm, innan jag bytte till iMac. Skillnaden från 22" till 24" är inte så stor. Men från 20" till 24" är förstås en annan division.

 

En annan sak är att med iMac skärmen så får jag inte röda irriterande ögon efter att ha suttit och arbetat ett antal timmar, även nattetid. Detta kan ju bero på skärmens kvalité, som någon nämnde IPS panel.

 

Så satsa på iMac 24", du kommer inte ångra dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24" är klart bästa dealen idag, med tanke på skärmen. Glöm inte att välja till fullstort tangentbord för 0kr (!)

 

Hmm, det är väl en liten smaksak? Jag älskar att kunna ha ett kort tangentbord och musen närmare kroppen, känns som att jag sitter mer ergonomiskt, men visst knackar man mycket kod, excel eller flyttar pengar osv så är siffersatsen bästa tillägg.

 

Annars är det lite smaksak, de få gånger jag behöver skriva mycket siffror eller dyl. så använder jag min iPod Touch och Appen "NumberKey".

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte hört det elvte budordet eller?

"Du skall inte köpa till RAM hos Apple Store!"

 

Om du nu inte vill slösa massor pengar i onödan. Köp till senare från nån affär som Dustin eller nåt sånt, blir mkt billigare!

 

Äsch, så stor skillnad är det inte nu för tiden. Köp RAM hos Apple du så slipper du krångla med det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha nu blev det mycket att tänka på, men jag har inte köpt den än som tur är. : )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...