Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varning till alla potentiella Imac köpare


THEEMPEROR

Rekommendera Poster

THEEMPEROR

Okey, en "heads up" alla som går omkring och funderar på att köpa en ny Imac från 2009. Jag beställde en i förrgår och upptäckte till min förskräckelse att den kommer med ett nytt TANGENTBORD. Kul tänker ni? Nej för det här tangentbordet ser ut precis som det gamla, den enda skillnaden är att det inte har någon numpad (trådbundet). Dock går det att byta till det gamla helt gratis i tillvals menyn. Men det är extremt lätt att bli lurad.

 

:excl: Vill bara att ni tänker till innan ni beställer, så att inte ni får samma besvikelse som jag fick. :excl:

 

Länk: http://www.apple.com/se/imac/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Det är väl bara att ringa till Apple store och be dom göra om din order.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som springer in i vanliga butiker som Siba, Elgiganten osv och plockar upp en iMac kommer att få det nya tangentbordet utan nummerisk del. Det följer som standard om man inte specialbeställer. Lurigt och dåligt även om vissa inte bryr sig om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Köper man en ny dator så kollar man väl upp vad som följer med...

Det står ju tydligt på hemsidan och antagligen även på kartongen att det är det nya tangentbordet som följer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog en del kan bli störda av det (eftersom man är van vid det) men de allra flesta spelar det nog i praktiken ingen roll. Det är nog bara ett fåtal räknenissar som verkligen använder nummerdelen.

 

Trevligt nog kan man ju få det andra gratis om man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog en del kan bli störda av det (eftersom man är van vid det) men de allra flesta spelar det nog i praktiken ingen roll. Det är nog bara ett fåtal räknenissar som verkligen använder nummerdelen.

Det är ju inte bara nummerdelen som skiljer:

* Piltangenterna är förkrympta, sitter på fel ställe och inkräktar på de högra Kommando-, alt-, och ctrl-tangenterna (som delvis saknas)

* Hjälp och delete saknas.

* Home och End saknas.

* PageUp och PageDown saknas.

 

För övrigt så skiver jag alltid OCR-numren med den numeriska delen när jag betalar räkningar.

Jag skriver kreditkortsnumret mm på den numeriska delen också.

Och jag är ingen räknenisse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl samma teckenlayout som till den första imacen när den kom än gång i tiden....vet att det var snack om nummerdelens förträfflighet och ickeförträfflighet även den gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske dyker upp en modern version av denna så småningom. ;)

 

Apple_Numeric_Keypad_IIe.jpg

 

Det har den redan gjort i form av NumberKey en applikation till iPhone/iPod Touch.

 

För övrigt har jag faktiskt inget emot att ha musen närmare där jag sitter :D

Har vant mig ganska mycket med bärbara tangentbord ändå, NumberKey är dock jäkligt bra att ha när man loggar in på banken etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att använda sin iphone som numerisk del :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningen! Jag tycker det är jättebra att veta detta så man slipper strula i efterhand. Jag kan inte påstå att jag skulle förvänta mig något annat än det vanliga tangentbordet om jag bara lyfte upp en iMackartong i en butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Märkligt att de skurit ner på tangentborden.. Visserligen blir det ju mindre vikt, material och sånt ur miljösynpunkt, men det är ju oerhört smidigt för att knappa in långa sifferlängor.. En laptop är ju en kompromiss, eftersom man vill få ner bredden, men detta känns väl inte precis less is more.. humm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man en ny dator så kollar man väl upp vad som följer med...

Det står ju tydligt på hemsidan och antagligen även på kartongen att det är det nya tangentbordet som följer med.

jo, men det står även att man ska kunna välja. Betdyer det att t.ex SIBA måste specielbeställa en vanligt tangentbord om man vill ha det?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
jo, men det står även att man ska kunna välja. Betdyer det att t.ex SIBA måste specielbeställa en vanligt tangentbord om man vill ha det?

 

 

Man kan välja om man handlar på Apple store ja... det står inget att alla återförsäljare ska erbjuda samma sak.

Någon fördel skall dom som köper från tillverkaren ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Köpa en Mac hos Siba?

 

Nej tack...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

THEEMPEROR

Ringde och snackade med apple support. Hon jag pratade med verkade ganska osäker på frågan, men hon sa att det skulle gå att returnera. Om det kostade pengar vet jag inte, eftersom jag givetvis glömde att fråga. Men uppdaterar mig under veckan och berättar vad som händer. (intresseklubben antecknar?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt distansavtalslagen har du 14dagar på dig att ångra ett köp så det skall inte vara några problem att byta.

 

Själv föredrar jag tangentbord utan numpad då man får en bekvämare arbetställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boomhowler

Litet tangentbord -> musdonet närmare kroppen -> bättre ergonomi

 

alternativet är att ha musen på vänster sida, då har man också "normal" armlutning.

 

Det är som sagt många på jobbet som köpt apples små tangentbord (normalt har vi HP only på allt) bara för att det är det bästa för ergonomin som finns. Det enda man skulle kunna förbättra är ännu mindre lutning (ett bord som lutade åt andra hållet skulle vara bäst) och en viss vinkling på knappraderna. Men nu är det grymt ändå!

 

Alla förbättringar är bra om man sitter vid datorn typ 9h om dagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrKillBill

Jag undrar bara om det "gamla" trådlösa tangentbordet hade numerisk del eller om det har varit endast det med sladd? Eftersom jag är sugen på trådlöst, ogillar sladdar, så vill jag veta om det är värt att leta efter restlager av äldre trådlösa tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara om det "gamla" trådlösa tangentbordet hade numerisk del eller om det har varit endast det med sladd? Eftersom jag är sugen på trådlöst, ogillar sladdar, så vill jag veta om det är värt att leta efter restlager av äldre trådlösa tangentbord.

 

Det nya, lilla tangentbordet, har sladd. I övrigt är samma tangentbord som det tidigare, trådlösa. Som svar på din fråga så hade det gamla trådlösa tangentbordet ingen nummerdel (om jag nu inte har missat något).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så, vill bara återkomma och berätta hur det gick!

 

Allt gick kanon, ringde till Apple support, fick snacka med en tjej i ett par minuter, berättade att jag av misstag råkat beställa fel och ville byta. Kort efter sa hon att jag skulle få ett nytt tangentbord helt gratis, dessutom fick jag behålla det jag fick med! Jag fick alltså ett tangentbord värt 499kr helt gratis av apple levererat direkt till dörren! Superbra support/garanti!

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...