Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad använder jag i stället för Words?


Nicko35

Rekommendera Poster

Hola!

 

Såg era diskussioner om word. Jag är helgrön på mac (haft den i 5 dar!!). Har Officepaketet för mac men när jag skickar word-dok från mac till pc får jag inte upp det (de där kära fyrkanterna et c dyker däremot upp.....). Visst ska det gå? Nån som vet?

 

Tacktack.

Peggan

nu förstår jag inte alls. Vad är det du försöker göra som inte fungerar för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett fel med MS Office! Kan vi inte klubba att iWork nu är det bästa valet? Så slipper folk fråga om Ms Office och vad som gått snett, då är de bara att de läser att;

Microsoft Officepaket är inte stabilt nog för vardagligt användande.

Upplever du att du har svårigheter med att utföra vissa uppgifter; Införskaffa iWork.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu förstår jag inte alls. Vad är det du försöker göra som inte fungerar för dig?

 

 

Jo alltså jag sparade ner ett worddok i min macbook och mailade det till jobbet för att printa (har pc där). Men på pc skulle jag välja program att öppna i och inget funkade. Visserligen är jobbdatorn från stenåldern men jag trodde det skulle funka, att word mac och word pc var helt kompatibla.

 

Visst ska man inte behöva spara ner worddok i mac på nåt särskilt vis för att kunna öppna det i pc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ett teckensnitt som finns på din PC på jobbet. Cambria som är standard i Word för Mac finns inte i Word för Windows. Använd Times New Roman, Garamond eller något annat som finns i båda datorerna. Jo, jag har också råkar ut för att Cambria bara ger fyrkanter vid utskrift, även om det visas som det skall på skärmen på PC'n på jobbet.

 

 

Ah tack! Tror även det kan vara så att jobb-pc-n kanske har lite för gammalt officepaket...:( Nu löser det sig nog iaf!

Jättetack för bra tips!

 

Peggan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skickar något till jobbet/skolan som bara ska skrivas ut så brukar jag alltid skicka en pdf istället. Då slipper jag kompabilitetsproblem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Själv trivs jag bäst med mitt gamla Apple Works 6, därför att det är snabbt och enkelt. Man slipper ägna halva tiden efter installationen till att ställa in allting som man själv vill, och det är skönt när det spritter i skrivfingrarna. :P

Men om det gäller att skapa dokument som ska kunna läsas av vem som helst, väljer jag gratisprogrammet Bean, se här:

http://www.bean-osx.com/Bean.html

Till och med Apple verkar visst gilla det. Det var där jag fick nys om det och har det installerat både hemma och på jobbet, men begär inte för mycket av det. Det är ju gratis. När det gäller att spara filer som alla kan öppna, gör jag det helst i .rtf-formatet. Obs! Programmet är bara en ordbehandlare. Det är klart att Open Office och Neo Office blir segare när de har många fler funktioner, fattas bara annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iWork är nog det bästa köpet man kan göra om man har mac. Kan sitta och göra saker helt i onödan bara för att det är så enkelt, roligt och så oerhört bra resultat. Ens kompisar och lärare tror ofta att det inte är jag som har skrivit det för att det ser så professionellt och snyggt ut.

 

Så köpa office-paketet är bara bortkastade pengar. Även om du tar och laddar ner ett gratisprogram kommer du snart att vilja byta då du är så begränsad med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...