Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad använder jag i stället för Words?


Nicko35

Rekommendera Poster

Är fortfarande ny på mac och jag undrar om det finns något bra ordbehandlingsprogram som motsvarar Microsoft Words,helst gratis?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice

StarOffice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice

StarOffice

StarOffice är nästan gratis men har support från SUN.

OpenOffice är samma sak gratis, men har lite färre "clipart". NeoOffice är en förfining av OpenOffice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IBM Lotus Symphony

som också delvis bygger på OpenOffice och har samma filformat.

 

Finns både till OSX och Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget program som motsvarar Microsoft Word, om du med det menar att det fungerar exakt som Microsoft Word gör och har exakt samma funktioner som Microsoft Word har. Ett sådant program skulle vara en direkt kopia av Microsoft Word och så får man inte göra... Microsoft har copyright på Word.

 

Däremot så finns det flera ordbehandlingsprogram på marknaden, och då är ju frågan vilka behov som du har?

Program som liknar Microsoft Word i utseende - iallafall Word 97-versionen - och har flera funktioner som Microsoft Word har, men som saknar några stycken, det är ju OpenOffice och Star Office. NeoOffice är en macigare variant av dessa.

 

Lotus Symphony bygger i grunden på Open/StarOffice, men har en helt egen användarmiljö och en helt annan känsla.

Alla dessa är gratis och mig veterligen de enda som är gratis.

Åh, det finns en till faktiskt som är gratis - AbiWord, men den har inte uppdaterats på länge så jag är tveksam till om man kan kalla den för ett alternativ. Senaste versionen, som jag känner till, kom 2005...

 

Apples iWork-paket har Pages, som är en kombination av ordbehandlare och enklare layoutprogram. Fungerar fantastiskt väl och jag upplever det som snabbare, smartare och smidigare än Word. Däremot så saknas vissa specialfunktioner som Word har, exempelvis ekvationsredigerare. För den som inte skriver tekniska essäer eller är docent i avancerad matematik och partikelfysik, så räcker Pages mer än väl till.

 

Fler varianter är Mariner Writer, som är en trevlig och lättanvänd och faktiskt rolig ordbehandlare. Dock saknar den kompatibilitet med Words ändringsmarkering och kommentarsfunktioner i texten. (Pages har utmärk kompatibilitet med ändringsmarkering etc.). Nisus Writer Express och Professional är en trivsam, snabb och smart ordbehandlare. Pro-versionen passar de mer avancerade skribenterna eller studenterna som behöver mer avancerad indexering och innehållsförteckningar och fotnotssystem. Mellel är en populär ordbehandlare för universitetsstuderande och lärare, men själv upplever jag den som krånglig och lite väl annorlunda i sin uppbyggnad - dock så har den många bra funktioner just inriktad på den som är verksam - som student eller lärare - inom utbildningssektorn, universitet och högskolor.

 

Och detta var ändå bara ett axplock, det finns många fler...

Vill man bara skriva, och vara fokuserad på texten så finns WriteRoom.

Vill man ha ett texthanteringssystem som passar research och skriva böcker, så finns Scrivener och många fler.

Skriver man filmmanus så finns ju bland annat Montage.

 

Och vill man bara ha ett system för att samla olika former av anteckningar så kanske det är NoteBook från Circus Ponies som man egentligen ska ha...

 

Det finns nästan hur många lösningar som helst inom detta område, så om du kan vara mer specifik än "motsvarar Word" så är det lättare att ge dig ett specialanpassat förslag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice måste vara det sämsta programmet någonsin. Finns det något program som inte är som NeoOffice? Ett program där man kan skicka filer till Pc-användare utan att krångla?

Där man utan problem kan skriva en text? Ingenting funkar på NeoOffice, jo föresten.. att skriva en rak enkel text går men inte om man ska göra det fint.

Den tar tid att starta och pdf. filer man får går knappt att läsa. Bara krångel.

Sen ska det vara gratis också.

 

Snart byter jag dator för inget funkar direkt och jag är så fruktansvärt less på att googla nya problem varje dag.

 

Tycker att det borde finnas enklare program för oss nyanvändare på Mac? Alla är inte datasnillen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det borde finnas enklare program för oss nyanvändare på Mac? Alla är inte datasnillen!

 

Du skulle ju kunna köpa Microsoft Office-paketet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Du kan annars "köpa" Officepaketet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det borde finnas enklare program för oss nyanvändare på Mac? Alla är inte datasnillen!
iWorks är ett mycket trevligt och mac-aktigt alternativ som du kan ladda ner på prov en månad för att känna om det kan vara värt hundralapparna det kostar.

 

Inget gratisprogram är förstås perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeoOffice måste vara det sämsta programmet någonsin. Finns det något program som inte är som NeoOffice? Ett program där man kan skicka filer till Pc-användare utan att krångla?

Där man utan problem kan skriva en text? Ingenting funkar på NeoOffice, jo föresten.. att skriva en rak enkel text går men inte om man ska göra det fint.

Den tar tid att starta och pdf. filer man får går knappt att läsa. Bara krångel.

Sen ska det vara gratis också.

NeoOffice ska ju efterapa allt som MS Word gör. MS Word är OCKSÅ precis som du skriver: Krångligt, komplicerat, långsamt etc.

 

Men NeoOffice kan faktiskt skapa filer som windowsversionen av MS Word läser utan problem: Välj rätt Word-version när du sparar dokumentet bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man öppna MS Word dokument med NeoOffice?

Japp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StevenHyde
Kan man öppna MS Word dokument med NeoOffice?

 

Kan man öppna NeoOffice dokument i MS Word? Är också en bra fråga :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Vad är det du uppmanar till? :chockadskeptisk:

Jag tycker att han ska stjäla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jo, det har jag förstått men det är så himla dyrt. Någon borde väl ha kunnat ordna ett program som funkar för både PC & Mac. Men det verkar rätt kört...

 

om någon som använder PC skickar ett word-dokument till mig så går det såklart att öppna MEN det är ingen ordning alls & är man student och måste skicka dokument fram & tillbaka så blir det bara en massa strul. Skickar jag uppsatser till läraren så är det ingen som helst struktur i det. Det funkar inte. Sen så får man inte välja vad man ska öppna dokumentet med utan datorn väljer mellan alla möjliga program.. skitstörigt

 

Jag trodde inte att Mac skulle krångla till det så mycket som dom ha gjort. Visst, jag förstår att dom kör samma raze som Ikea, dvs köper man kök så måste man även köpa deras vitvaror pga att dom har andra mått. Hel galet!

 

Jag kan inge annat än bli störd & har börjat fundera på om man ska byta bort Macen mot en vanlig hederlig PC. Viruset känns som en bagatell jämfört allt krångel en mac har.

 

Hade jag haft en till dator så hade min fina vita legat på gräsmattan för längesen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag förstått men det är så himla dyrt. Någon borde väl ha kunnat ordna ett program som funkar för både PC & Mac. Men det verkar rätt kört...

 

om någon som använder PC skickar ett word-dokument till mig så går det såklart att öppna MEN det är ingen ordning alls & är man student och måste skicka dokument fram & tillbaka så blir det bara en massa strul. Skickar jag uppsatser till läraren så är det ingen som helst struktur i det. Det funkar inte. Sen så får man inte välja vad man ska öppna dokumentet med utan datorn väljer mellan alla möjliga program.. skitstörigt

 

Jag trodde inte att Mac skulle krångla till det så mycket som dom ha gjort. Visst, jag förstår att dom kör samma raze som Ikea, dvs köper man kök så måste man även köpa deras vitvaror pga att dom har andra mått. Hel galet!

 

Jag kan inge annat än bli störd & har börjat fundera på om man ska byta bort Macen mot en vanlig hederlig PC. Viruset känns som en bagatell jämfört allt krångel en mac har.

 

Hade jag haft en till dator så hade min fina vita legat på gräsmattan för längesen..

Jag förstår inte problemet över huvudtaget. Office för mac kostar lika mycket som för windows. Diffar ungefär en 100-ing. Sluta grina, köp skiten och dina problem kommer försvinna. Vill du ha ett bra men billigare allternativ än Office så köp iWork, kostar bara 899:- båda programmen är asbra. Jag kör med Office då jag är helt insnöad i excel. Men de få gånger jag ordbehandlar/skapar presentationer kör jag med iWorks pages och keynote.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har jag förstått men det är så himla dyrt. Någon borde väl ha kunnat ordna ett program som funkar för både PC & Mac. Men det verkar rätt kört...

 

 

Nej, det är det inte. Välj OpenOffice. Det är kompatibelt med Microsofts Office och du kan lagra i samma format som Microsofts Office. Du kan läsa in filer från Microsofts Office, du kan redigera dem och spara dem på nytt i samma format (.doc) som Microsofts Office. Detsamma gäller NeoOffice och StarOffice, liksom Pages som ingår i iWorks.

 

Du har med andra ord mängder av alternativ.

 

Gratis: OpenOffice eller NeoOffice

Mindre summa: StarOffice

 

Vill du sedan köpa ett program så kan du välja mellan Apples eget Pages som ingår i iWorks eller Microsofts Office för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är det inte. Välj OpenOffice. Det är kompatibelt med Microsofts Office och du kan lagra i samma format som Microsofts Office. Du kan läsa in filer från Microsofts Office, du kan redigera dem och spara dem på nytt i samma format (.doc) som Microsofts Office.

 

Just det. Jag är universitetslärare och använde under flera år på jobbet en Linuxmaskin med OpenOffice som skrivprogram. Gick hur bra som helst att sända filer fram och tillbaka i .doc-format till studenter och kolleger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det. Jag är universitetslärare och använde under flera år på jobbet en Linuxmaskin med OpenOffice som skrivprogram. Gick hur bra som helst att sända filer fram och tillbaka i .doc-format till studenter och kolleger.

 

Jajamensan, i företaget kör vi numera uteslutande iWork och det fungerar alldeles utmärkt det också. Vi kan läsa in filer från kunder, redigera och skicka tillbaka sedan vi exporterat till .doc-format, pdf eller vad nu mottagaren föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hola!

 

Såg era diskussioner om word. Jag är helgrön på mac (haft den i 5 dar!!). Har Officepaketet för mac men när jag skickar word-dok från mac till pc får jag inte upp det (de där kära fyrkanterna et c dyker däremot upp.....). Visst ska det gå? Nån som vet?

 

Tacktack.

Peggan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...