Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP! Mina Apple-prylar brakar ihop!


m1kke

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har inte en aning om vad som har hänt, men en efter en så lägger mina Apple prylar av.

 

Det började med min Airport Express. För en vecka sen brakade min internetuppkoppling ihop. När jag gör ett TP-test har siffrorna mer än halverats, men det går knappt att komma in på hemsidor längre. Antingen blir det connection time out eller så tar det ett par minuter att ladda en hel sida. Efter att Airporten varit urkopplad en stund så fungerar hastigheten som vanligt. I någon minut, sen är det kass igen. Har kontrollerat DNS-inställningarna och gjort en kontroll med DNS-changer removal tools, men inget. Uppkopplingen är lika seg oavsett om jag försöker surfa från datorn eller iPhonen.

 

Efter det var det Macbookens tur att lägga av. Ingenting fungerar längre. Öppnar jag ett program så står det och studsar i dockan ett tag sedan krashar det. Får texten "programmet svarar inte" och enda möjligheten jag har är att tvångsavsluta det. Detta händer ungefär 7 av 10 gånger. Resten av gångerna jag öppnar programmen fungerar de som vanligt, ända tills jag gör något annat (t.ex. kollar i Findern, Dashboard, öppnar annat program) etc. Då slutar programmet svara och det blir till att tvångsavsluta. Att söka i Spotlight är bara att glömma. Man hinner skriva in en bokstav eller två innan det fryser. Har man tur och det inte fryser så tar det någon minut för den att söka upp det jag söker. När jag reparerade skivbehörigheter så kom det upp två varningar med info om fel som inte kommer repareras. Kontrollerade HD'n och den skall det inte vara något fel på. Har kanske 10st hög kvalitativa program installerade utöver standardprogrammen, och har ca 15GB fritt utrymme på hårddisken. Har startat om datorn några gånger utan resultat.

 

Senast idag var det min iPhone's tur att börja strula. Om jag öppnar ett program laddar det i några sekunder, sen fryser det. Jag håller inne hemknappen i ett par sekunder och jag kommer tillbaka till hemskärmen. Öppnar jag ett program igen så händer samma sak. Försöker jag streama en podcast genom iTunes så händer samma sak. Den laddar filen i ett par minuter sen fryser programmet.

 

Just nu känner jag mig bara jävligt uppgiven och vet inte vad jag ska ta vägen. Mitt internet fungerar inte, datorn går inte att använda och telefonen går knappt att prata i längre. Någon som varit med om något liknande?

Telefonen borde väl räcka med en återställning (förutsatt att iTunes fungerar på datorn), men vad ska jag göra med resten? Installera om OS X? Lämna in datorn på reparation? Köpa ny Airport? Jag får det stora brytet snart.

 

HJÄLP? :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en ny användare på Macen. Har den samma problem är det OSX eller h/w som strular. Har den inte samma problem är det en applikation i din ordinarie användare som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon Leo! När jag skapar en annan användare fungerar datorn åtminstone som den ska!

Finns det något sätt att se just VILKEN app det är som stökar till systemet? Och vad ska jag göra för att återställa ordningen?

 

Tack igen för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

safari 4 kan ge flipp över mac os.. rätt instabil på en del fronter.. beta fortfarande juh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vore det jag skulle jag göra följande:

1. Föra över allt viktigt från datorn till en extern hårddisk(om det går, med tanke på att allt kraschar) Har du ingen hårddisk kan du köpa en billig, kolla på pricerunner.se eller prisjakt.se

2. Göra en komplett ominstallation av OS X. Sedan installera program du vill ha ett och ett för att se vilket som är källan till dina problem.

3. Återställa iPhonen helt.

4. Resetta Airporten och alla inställningar.

Men det är bara vad jag skulle gjort, du kanske vill undvika sånt som har med ominstallation att göra. Då kan (kanske) någon annan på forumet hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

safari 4 kan ge flipp över mac os.. rätt instabil på en del fronter.. beta fortfarande juh

 

Det var faktiskt kort efter jag installerade Safari 4 som det började bli trubbel. En komplett avinstallation av Safari 4 lyckades jag dock med igår, eftersom jag anade att det var den som spökade.

 

Vore det jag skulle jag göra följande:

1. Föra över allt viktigt från datorn till en extern hårddisk(om det går, med tanke på att allt kraschar) Har du ingen hårddisk kan du köpa en billig, kolla på pricerunner.se eller prisjakt.se

2. Göra en komplett ominstallation av OS X. Sedan installera program du vill ha ett och ett för att se vilket som är källan till dina problem.

3. Återställa iPhonen helt.

4. Resetta Airporten och alla inställningar.

Men det är bara vad jag skulle gjort, du kanske vill undvika sånt som har med ominstallation att göra. Då kan (kanske) någon annan på forumet hjälpa dig.

 

Denna tanke har slagit mig ett par gånger. Hur är bästa sättet att ominstallera OS X i min situation? Arkivera och installera??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tanke har slagit mig ett par gånger. Hur är bästa sättet att ominstallera OS X i min situation? Arkivera och installera??

Ojoj... Jag är inte säker men jag tror det skulle funka bra... Hoppas någon annan här svarar lite bättre, så jag skulle inte lita på mig själv om jag var du, dvs om jag inte ville få installera om ännu en gång sen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
safari 4 kan ge flipp över mac os.. rätt instabil på en del fronter.. beta fortfarande juh
Det var faktiskt kort efter jag installerade Safari 4 som det började bli trubbel. En komplett avinstallation av Safari 4 lyckades jag dock med igår, eftersom jag anade att det var den som spökade.

Tackar för den infon. Suttit ett tag o funderat på om man skulla testa den, men det får vänta.

 

 

Denna tanke har slagit mig ett par gånger. Hur är bästa sättet att ominstallera OS X i min situation? Arkivera och installera??

Hade det varit jag så skulle jag radera och installera på nytt. Så länge man har backup på det viktiga så är det ju ingen fara att radera och installera. Lite jobb att installera alla apps som man vil ha igen, men det får man ju ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m1kke, Safari 4.0 råkade kultivera min com.apple.finder.plist så det är möjligt att det kan vara fel på din med. Kasta och logga ut/in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

m1kke, Safari 4.0 råkade kultivera min com.apple.finder.plist så det är möjligt att det kan vara fel på din med. Kasta och logga ut/in.

 

Tack Matrix, jag ska prova det!

Annars blir det till att radera och installera om OS X.

 

Tackar för alla svar och hjälp jag fått!

 

Damn you Safari 4 beta! :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör nog kolla på din hårddisk i och med att skivbehörigheterna inte gick att reparera.

Hade liknande strul med min förra, bytte disk och den blev utmärkt igen!

 

Enklaste är att testa och köra den från en externdisk med system som startskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...