Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extra skärm till min Imac 24"

Delmar78

Recommended Posts

KÄnner att det skulle varit skönt att ha en skärm till när jag videoredigerar och undrar bara vad som skulle matcha Imacens skärm bäst, både vad det gäller prestanda och utseende?

Jag är verkligen en noob på området.

Ser att man kan välja 24" LED cinema display när man konfigurerar dem nya Mac Pro:na men den finns inte att köpa "löst" än, för den skulle kanske vara ett alternativ??

Tack på förhand!

Så ska man vänta på dem nya Cinema displaysen då?
Nä, det är nog ingen mening med. Apple verkar ha gett upp DVI, vilket är lite korkat när det fortfarande finns så många potensiella köpare med DVI-utgång men utan DisplayPort.

PS. Du kan inte använda "dem" hur som helst - om du inte förstår skillnaden mellan "de" och "dem" så använd "dom" istället så låter det i alla fall rätt och blir lättare att läsa.

Där ser man, Apple apple...

Men jag förstår inte vad potens har med det hela att göra?

Men du kanske menade potentiella??

Men du kanske menade potentiella??

Se där, du var inte så okunnig som man skulle kunna tro! :D Då fixar du det säkert med att hålla isär "de" och "dem" också.

(Jag får väl använda presumptiv nästa gång istället… :whistling: Tackar för påpekandet för övrigt.)

Se där, du var inte så okunnig som man skulle kunna tro! :D Då fixar du det säkert med att hålla isär "de" och "dem" också.

(Jag får väl använda presumptiv nästa gång istället… :whistling: Tackar för påpekandet för övrigt.)

Vad bra att jag inte är så okunnig som du skulle kunna tro, nu kan jag sova gott inatt. :)

Men nu lämnar vi det och jag vill gärna ha tips på skärmar, so hit me!

Det är ju f-n idiotiskt att helt gå över till displayport! Alla som sitter med en "gammal" Imac kan alltså inte köpa en ny cinema display som extra skärm(fast det är kanske bara jag som tänkt så?)?

Det är ju f-n idiotiskt att helt gå över till displayport! Alla som sitter med en "gammal" Imac kan alltså inte köpa en ny cinema display som extra skärm(fast det är kanske bara jag som tänkt så?)?
Jo, precis så är det. Genomkorkat. Så länge ingen adapter dyker upp i alla fall, men det har de mer tekniskt insatta här på forumet förklarat som osannolikt på grund av skillnaderna på signalen. Märkligt är det i alla fall.

Jag skulle satsa på en Eizo med S-PVA-panel framför Cinema Display. Visst, det enda som verkligen matchar iMac till utseendet är Cinema Display men vill man ha en bättre skärm så är det Eizo som gäller.

Det beror ju helt på om man behöver vettiga färger eller om det räcker med en "vanlig" skärm. I det senare alternativet finns det --MYCKET-- bättre priser än Apples egna...

Det beror ju helt på om man behöver vettiga färger eller om det räcker med en "vanlig" skärm. I det senare alternativet finns det --MYCKET-- bättre priser än Apples egna...

Det får vara en skärm med vettiga färger.

Ingen som har ett ett bra tips? Strunta i utseende då.

Det får vara en skärm med vettiga färger.

Ingen som har ett ett bra tips? Strunta i utseende då.

Eizo. :P

Väldigt mycket bang for the buck:

Eizo S2231

Eller möjligtvis någon jämnvärdig NEC.

• 2 weeks later...
Anders Lundberg

Eizo, Lacie och NEC i all ära, men det görs även bra skärmar av stora tillverkare som Dell och HP. Till exempel HP LP2475w. Den har en H-IPS-panel vilken förmodligen är bättre än Eizons S-PVA, och kostar mindre än Eizos bra 24-tumare.

Thomas Ytterberg

Fast å andra sidan är även Eizos enklare skärmar mer eller mindre korrekta som de är där. La Cies, Eizos och NEC:s skärmar som kan hårdvarukalibreras är förstås ännu vassare – och rejält dyra men man får vad man betalar för ifall korrekta färger är ett krav.

Dell brukar OEM:a Benq där det kan vara lite si och så med D65 och gamma. Gamman påverkas till exempel starkt av ljusstyrkeinställningen. Jag har en Dell 2407 själv och vet precis vad som är fel med den. Skulle ersätta dem med Eizos S-PVA alla timmar på dygnet om jag hade råd. :)

Anders Lundberg

En annan sak att tänka på är att iMacen har en blank skärm och förmodligen kommer upplevas väldigt annorlunda än en bra, matt tredjepartsskärm. Oavsett om de kalibreras för att ge samma färger blir det skillnad med en matt och en blank.

Thomas Ytterberg
Men HP:n jag nämnde har dock fått väldigt bra betyg: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/hp_lp2475w.htm

Ser faktiskt ut som ett OEM-bygge från NEC. Så den går nog inte av för hackor. :) Ibland kan OEM-byggena vara bättre intrimmade än "originalet" också även om HP är rätt bra på att fylla hela skalan från billig budgetskärm med skrikiga färger till grafiskt yrkesverktyg.

Edit: Meny-upplägget är bekant men jag kan inte minnas exakt vem som har liknande menyer... :irriteradtjej:

Anders Lundberg

Visst är det så. Man kan inte bara köpa en HP eller Dell och räkna med kvalitet (till skillnad från Eizo), men de har gjort och gör en del bra skärmar, som är något billigare än motsvarande från de traditionella "proffsmärkena".

Thomas Ytterberg
Visst är det så. Man kan inte bara köpa en HP eller Dell och räkna med kvalitet (till skillnad från Eizo), men de har gjort och gör en del bra skärmar, som är något billigare än motsvarande från de traditionella "proffsmärkena".

Helt rätt! Problemet är hur vet man innan det är grundligt testat? Det behövs tester likt tftcentrals i svenska tidningar men det finns inte. Det är fortfarande 90-talets tabeller och "bästa köp/produkt" som gäller, trots att kraven från läsarna är annorlunda idag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...