Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Laptop -> HDTV, problem med upplösning


Nyaz

Rekommendera Poster

Jag har en MacBook som jag brukar ställa brevid TV:n som är en 37" LCD från Samsung med 1368x768 upplösning, och plugga ihop dem via en VGA-sladd och en 3,5 stereoplugg. Det fungerar alldeles utmärkt och den sköter sitt jobb.

 

Däremot min kära mors HP-burk (tx1020ea heter den nog, med närmare eftertanke) med Vista totalvägrar att mata ut någon annan upplösning än 1024x768... vilket resulterar i en horribelt utdragen bild, och om man ändrar detta till högre eller lägre så säger TV:n "stödjer inte denna upplösning" och visar svart bild.

Och problemet är inte att den inte stödjer någon högre upplösning, för jag pluggade in den i min 19"-skärm med 1280x1024 upplösning vilket fungerade alldeles utmärkt.

Den vägrar också ge mig några som helst förslag på några 16:9 eller 16:10 upplösningar. Det är bara 4:3 hela vägen, ända upp till 1600x1200 (på TV:n alltså), men givetvis fungerar ingen annan än 1024x768....... >_<

 

Om jag sedan kopplar in min MacBook igen efter frustrationen med HP-burken så är det no problem. 1368x768, fin bild, allt funkar.

 

Det är, så långt jag kan se, alla senaste drivrutiner etc. installerade på HP-laptopen. Jag. Blir. GALEN!

Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

I Windows är det väldigt mycket upp till drivrutinen vad som är möjligt. Med Nvidias kort kan man sätta en egen upplösning ganska enkelt. Med Ati-korten brukar folk köra programmet Powerstrip. Pröva också att göra teven till primär skärm.

 

Det var något år sedan jag försökte nu. Det finns många sätt att ge sig själv eksem på. Då gäller det att välja de mest njutbara sätten. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går att sätta egna upplösningar... alla resulterar i svart skärm utom 1024x768 *huvudvärk*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är det mot samma teve, den Samsungen du får att fungera med Macen?

 

Fördelen med Macarna är att de lyssnar till EDID och vad skärmen/teven meddelar för upplösning till grafikkortet. Så en modern teve som kan kommunicera på rätt sätt fungerar som det ska utan krångel. Är teven gammal eller haram så blir det inte bild. Där är i sin tur en fördelen att i Windows är det många gånger möjligt att själv justera upplösning manuellt tack vare drivrutinen.

 

Utöver detta så finns det en lång rad gamla och halvgamla teveapparater som inte fungerar i annat än 1024x768 när de kopplas mot en dator. Så det kan mycket väl vara det som är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är samma TV, och samma sladdar som används också. TV:n är inte speciellt gammal, den köptes ungefär ett år sedan om jag inte minns fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nya Samsungar, ifall de är lanserade under de senaste 18 månaderna ska fungera direkt och pixelmappat på 1360x768 via hdmi och där ge bäst bild. Vga kan fungera sämre och det kan finnas inställningar i teven hur de ska identifiera sig mot datorn, ifall det ska vara XGA, WXGA etc. Så leta efter sådant eller kliv över till hdmi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...