Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny hårddisk

Spettan3

Recommended Posts

Skulle vilja sätta in en ny hårddisk med mer minne i min Mini. Har kollat olika videos verkar inte vara så jätte krångligt. Vad ska jag tänka på innan jag köper en ny?

Vilken slags hårddisk ska jag köpa/vilken är bra?

Är det bara att installera mac os igen efter bytet?

Vilken slags hårddisk ska jag köpa/vilken är bra?

Köpte själv en Western Digital till min macbook förra veckan och den fungerar jätte bra hittils

Ja det går bra att installera mac os efter bytet

Var väl förberedd och ta det lugnt.

Att hetsa är det sämsta man kan göra, kan bara gå sämre.

• 2 weeks later...

..eller klona gamla hårddisken över till den nya först , om du har ett kabinett eller passande kabel tillhands.

..eller klona gamla hårddisken över till den nya först , om du har ett kabinett eller passande kabel tillhands.

Bytte minne i minin i veckan, var väldigt enkelt. Tog ca 15 minuter. Upptäckte att man fick vara lite försiktig med hur djupt man gick ner med spackelspaden, det sitter någon mjukare tråd längs kanten vid avfasningen på aluminiumlocket. Tror den kan ha att göra med wifi/blåtand, allt gick dock bra. Håller med om ett externt kabinett, formatera med Journaled och använd program som CCC Carbon Copy Cloner så fungerar det utmärkt.

• 3 weeks later...

Ursäkta en okunnig sate, men kan ni lägga upp ett par länkar till hur man går till väga för att byta HD och vilka HD man ska använda. Det går väl knappast med vilken som helst…

Ursäkta en okunnig sate, men kan ni lägga upp ett par länkar till hur man går till väga för att byta HD och vilka HD man ska använda. Det går väl knappast med vilken som helst…

http://www.ifixit.com/Guide/

Hej McCalle!

Jag använde nedanstående guide när jag bytte HD:

HDD-byte Mac mini Intel

När det gäller hårddisk rekommenderar jag en 5400-varvare. Man får en liten prestandaökning med en 7200-varvare, men nackdelen med den senare är att den är dyrare och väsnas mer.

Typen av hårddisk ska vara 2,5 tum SATA I eller II. Här finns flera exempel (listade som pris per GB):

HD-diskar från 400 GB och uppåt

Själv framhåller jag gärna Hitachi, vilka jag har och är nöjd med. På ovanstående länk verkar den vara absolut billigast, dessutom.

Lycka till!

Mvh Alix :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...