Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spotsave, men för mac?


pusher

Rekommendera Poster

Spotsave är pc-applikationen som spelar in låtarna du lyssnar på på Spotify och sparar dem till din hårddisk. Finns något motsvarande för mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänkte om Spotify: äntligen någon som försöker hitta ett nytt sätt att ge upphovsmännen betalt.

Det andra var: vilken är inspelnings-appen?

 

I Pirate Bay rättegångens tidevarv, är detta olagligt? Sedan när skulle inspelning av allmän utsändning vara stöld? Det roliga är att när skivbolagen fortfarande processar mot Pirate Bay så är tekniken redan bortom det. De är så otroligt odynamiska. Så odynamiska bolag ska egentligen gå omkull på grund av att de är outdated. Nu har de fått IPRED så att de kan bedriva privatspioneri och göra polisarbete bortom rim och reson.

 

Jag menar inte att upphovsmännen ska vara utan ersättning. Jag menar att de vinstdrivande bolag som ska göra pengar av upphovsmännens talang måste lära sig att leva med tiden, och hitta sätt att finna distribution betalningsform som är up-to-date.

 

Tänk er om hela bilindustrin krävde att sluta utveckla fordonen, för att de sparar mer om de slipper. Eller varför inte medicinindustrin...? Bara i totalitära stater kan produkter som Trabant vara lösningen på folks bilbehov, om ni fattar liknelsen. Vem vill ha en bil utan katalysator och krockskydd fortfarande?

 

Spotify, och de liknande tjänsterna är ett bra försök att hitta nya distributions- och betalningsformer. Varför är inte skivbolagen med och leder utvecklingen, de som ska dra ekonomisk nytta av det?

 

Blev det trådkapning nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olagligt är det INTE, men det strider mot användaravtalet, så du kan bli bannad om dom kommer på dig, hur dom nu ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lika olagligt som att spela in från radion. Alltså inte olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla, kolla, inte helt överens. Det är nog många fler som är oense om huruvida det är lagligt eller inte. Jag tror att skivbolagen kommer att få ännu sämre ekonomiska resultat om de ska försöka processa mot all ny teknik som hela tiden poppar upp...

 

Just nu sitter jag och lyssnar på Spotify för att veta om jag vill köpa något. Jag funderar på om Apple fattar att de ska göra en iPhone/iPod och sändningar för strömmande musik. Det är ju bara en tidsfråga innan allt strömmar överallt utom i Korpilombolo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...