Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac G5 startar inte

hassew

Recommended Posts

Har en iMac G5 1,8 GHz.

Under en tid så har den ibland under natten stängt av sig helt, trots att den bara är satt i vila.

Nu startar den inte alls. Det bara blinkar till i startlampan när jag trycker in Power-knappen.

Jag tycker den har låtit lite högt på sistone.

Ska jag lämna in den eller konstatera att hårddisken lagt av och köpa en ny HDD och stoppa in själv?

mvh

Den borde starta trots att hårddisken är trasig.

Min första tanke var det interna batteriet, PRAM-batteriet..men jag blir lite tveksam.

Kan det vara den modellen med defekta kondensatorer på moderkortet som svällde.....

Läs denna länk

Kanske inte den bästa länken, ska se om jag hittar fler.

Om du Googlar på: iMac kondensatorer

så hittar du en hel del matnyttigt

Tack,

hitta denna http://www.99.se/emac-imac/223971-laga-doed-imac-g5-rev.html ska kolla serienumren.

Har du någon bra länk till hur man öppnar en iMac G5?

Som tur är så fick ljudet från hårddisken mig att köpa en extern för ett par veckor sedan och spara alla bilder mm.

som låg där (iMacen kommer från min lillasyster som var fotograf - gick bort i augusti -08 - så det hade varit fasansfullt att bli av med dessa)

mvh

Provade att stoppa i en OSX-skiva och starta från denna men det gick inte. Skivan togs helt enkelt inte emot.

Lossade bakstycket och mycket riktigt så är det ett par kondensatorer som ser ut som avlånga ballonger. Två av dem

har dessutom torrt, brunt skum på utsidan (torkad syra).

De sitter dock på andra ställen på fotot i länken ovan.

Återkommer när jag fått dem bytta och hur det funkar och vad det kostade.

Jag hade ringt Apple och hört mig för, trots att tiden gått ut, ibland kan det gå vägen, ta foto och visa dem.

Tack!

Ska foto direkt och maila dem när jag kommer till jobbet i morgon.

mvh

Äntligen fått svar.

Garantin har gått ut och de tar inte detta.

Då återstår att hitta en liten firma i stan som är duktiga på att byta kondensatorer.

Detta är ett fel som KAN botas av att man resettar SMU. Det är en styrkrets som sköter om strömförsörjning och fläktar bla.

Läs HÄR om vad det handlar om och hur man gör.

Hjälpte inte, vilket jag iofs. inte trodde heller efter att ha sett kondensatorerna.

Äntligen fått svar.

Garantin har gått ut och de tar inte detta.

Då återstår att hitta en liten firma i stan som är duktiga på att byta kondensatorer.

Om nu Apple var medvetna om att kondensatorerna i en del av dessa macar var undermåliga redan från början, borde inte de stå för kalaset även efter att garantin gått ut? Är det inte det man brukar kalla "goodwill"? Även om det nu dröjt fyra år innan felet visade sig så var de felaktiga från början och tillverkaren känt till det så borde de hjälpa sina kunder.

Nåja, antar att vinstmarginalen på iMac inte tillåter det. :armskeptisk:

• 3 months later...

Hjälp!

Nu vägrar min iMac G5 17" (ambient light sensor) att starta. Har varit bortrest och haft den avstängd i 2 dygn och nu när jag kommer hem vägrar den att starta. När jag försöker hör man att den "surrar igång" (inget startup ljud), men sedan efter en stund kör fläkten igång på max (hela tiden är skärmen helt svart).

1. Har försökt att återställa PRAM (ALT+ÄPPLE+P+R) (inget hände...)

2. Har återställt SMU

3. Har bytt back-up batteri

4. Har försökt att starta från CD. Läsaren spinner igång, men tystnar sedan och fläkten kör igång på fullt.

Datorn omfattas inte av "dåliga kodensatorer" programmet..

Är det någon som har ett "magiskt" trick för att sparka igång datorn :ermm: ?

Stereotypen
Hjälp!

Nu vägrar min iMac G5 17" (ambient light sensor) att starta. Har varit bortrest och haft den avstängd i 2 dygn och nu när jag kommer hem vägrar den att starta. När jag försöker hör man att den "surrar igång" (inget startup ljud), men sedan efter en stund kör fläkten igång på max (hela tiden är skärmen helt svart).

1. Har försökt att återställa PRAM (ALT+ÄPPLE+P+R) (inget hände...)

2. Har återställt SMU

3. Har bytt back-up batteri

4. Har försökt att starta från CD. Läsaren spinner igång, men tystnar sedan och fläkten kör igång på fullt.

Datorn omfattas inte av "dåliga kodensatorer" programmet..

Är det någon som har ett "magiskt" trick för att sparka igång datorn :ermm: ?

Tycker du skall ta en titt på kondensatorerna.

Låter som att det är dem.

Svart skärm och fullt blås på fläkterna så är det 98 % att det är fel i grafikkretsen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...