Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Mac Mini Mars 09


scwee

Rekommendera Poster

Finally!

 

En variant för 6895 :-, och en variant för 9195 :- (!).

Men vad skiljer dem egentligen åt, annat än hårddisk och RAM-minne?

 

Köpa eller inte köpa.. Det är frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från förra varianten ja..

Men mellan dessa två? Ser (än så länge) ut som att inget skiljer dem åt mer än mängden RAM och storleken på hårddisken. Varför lägga ut dem som två separata varianter? Märkligt...

 

EDIT:

 

Saftigare grafik på dyrare varianten, 256MB delat grafikminne mot 128MB på den billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vilken besvikelse. Hade tänkt att en ny Mini skulle vara perfekt för familjen, att köra Windows parallellt på och så -- för en vettig peng. Men vad får man? Två överprissatta medelmåttor där HÅRDDISKENS storlek framhävs som främsta försäljningsargument. Och i budgetmodellen har man satt i 1 Gb ramminne. Leopard behöver inte mer, eller hur resonerade man?

 

Den usla dollarkursen kanske har gjort maskinerna 500-1000 kr dyrare, men i alla fall: det här är en besvikelse av stora mått för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, dollarkursen kanske pressar upp priset på vita MacBooken också, men just nu känns ju valet mellan den fetare Mac Minin och en vit Mac Book väldigt lätt för den som vill köpa mac på slimmad budget. Är lite sugen på den billigare med en extra gig RAM, hmmm, lite dyrt kanske ändå med strax över 7 000:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite dyr, men garanterat det snyggaste i HTPC väg du kan få. De nya lär ju klara av att visa FULL HD utan problem. Boyasha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också, men hoppas på att många säljer sina minis nu så man kan köpa den gamla:) någon som säljer sin gamla mini här på forumet?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De nya lär ju klara av att visa FULL HD utan problem. Boyasha!

 

Jo, precis som de gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan 7000 för den lilla och drygt 9000 för den större?

 

För en dator utan bildskärm, utan tangenbord och utan mus?

 

För en gångs skull var det helt rätt att köpa den gamla, innan uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag som hoppades få kunna spela Diablo III och Starcraft II på billig Mac Mini när den släpptes, men icke :,(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade också hoppats på en billigare eller i alla fall inte så MYCKET dyrare. Och ännu ingen mini dator. Tråkigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Inte Apples fel att kronan blivit billig....så det är bara att hysta upp och köpa, eller behålla sin gamla om man inte har råd. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar den nya AirPort Extremen :)
mee too.. mycket fin.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vilken besvikelse. Hade tänkt att en ny Mini skulle vara perfekt för familjen, att köra Windows parallellt på och så -- för en vettig peng. Men vad får man? Två överprissatta medelmåttor där HÅRDDISKENS storlek framhävs som främsta försäljningsargument. Och i budgetmodellen har man satt i 1 Gb ramminne. Leopard behöver inte mer, eller hur resonerade man?

 

Den usla dollarkursen kanske har gjort maskinerna 500-1000 kr dyrare, men i alla fall: det här är en besvikelse av stora mått för mig.

Skulle gissa att man kan komma undan billigt genom att köpa den billiga och sedan uppdatera den genom att köpa ny hd och minne utanför apple store.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mee too.. mycket fin.

 

Fråga: Om jag använder min iPod Touch till mitt trådlösa nätverk, kommer hastigheten sänkas till 802.11g standarden då? Har en 1a generationens Time Capsule...

 

Edit: min Macbook och flickvännens Dell kör bägge på 802.11n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske lite dyr, men garanterat det snyggaste i HTPC väg du kan få. De nya lär ju klara av att visa FULL HD utan problem. Boyasha!

 

Den billigare av dom förra klarar av att lira full HD, den ser ju likadan ut, måste vara bättre att köpa in en sån och ha som HTPC.

 

Vad ere för skillnad på processorn? på den som var dyrast förut var det väl redan en 2,0 GHz Intel Core 2 Duo i??? Är denna inte snabbare men drar mindre ström eller vadå? Det är ju en stationär vem bryr sig hur mycket ström den drar, man vill ju ha en snabbre inte snålare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mee too.. mycket fin.

 

 

Har de höjt priset, Time Capsule har ju blivit dubbelt så dyr som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de höjt priset, Time Capsule har ju blivit dubbelt så dyr som innan.

ja de har höjt priset med ca 200kr. kostade runt 1600 när jag köpte min.

Dock är jag mycket nöjd med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ere för skillnad på processorn? på den som var dyrast förut var det väl redan en 2,0 GHz Intel Core 2 Duo i??? Är denna inte snabbare men drar mindre ström eller vadå? Det är ju en stationär vem bryr sig hur mycket ström den drar, man vill ju ha en snabbre inte snålare.

 

klockfrekvensen säger inte allt, den nya är Penryn baserad och således byggd med storleksmässigt mindre transistorer vilket inte bara leder till strömsnålare (tack för att du bryr dig om miljön i ditt inlägg :P), men också att den producerar mindre värme = mindre slitage + kräver mindre kylning = tystare

Och jag är helt övertygad att om du skulle jämföra prestandan mellan dessa så skulle du finna att den nyare är snabbare.

 

Kolla på t.ex när Macbook fick 2,1 GHz penryn, även med mindre cache så var den snabbare än föregående modellens 2,2 GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej-....

Jag sitter med förra modellens mac mini och försöker hitta anledningar till att uppgrader men jag hittar inga egentligen. Jag använder den som HTPC vid tv´n och surfar lite på den så.

 

Lär ju inte spela någon roll då, sen med valuta förändringen så kostar det ju mer än det smakar!

 

Var det n-standard på det trådlösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej-....

Jag sitter med förra modellens mac mini och försöker hitta anledningar till att uppgrader men jag hittar inga egentligen. Jag använder den som HTPC vid tv´n och surfar lite på den så.

 

Lär ju inte spela någon roll då, sen med valuta förändringen så kostar det ju mer än det smakar!

 

Var det n-standard på det trådlösa?

 

Tror verkligen inte att du kommer märka så stor skillnad, speciellt om du inte spelar spel osv på minin, det är ändå inte en jättekompatibel spelmasking men ändå...

 

Tycker du borde vara nöjd med din faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror verkligen inte att du kommer märka så stor skillnad, speciellt om du inte spelar spel osv på minin, det är ändå inte en jättekompatibel spelmasking men ändå...

 

Tycker du borde vara nöjd med din faktiskt

 

 

Är sjukt nöjd men fan man vill ju sponsra Apple med sin lön lixom, Hur ska Mr Jobbs klara sig annars :borstatanderna:

 

Men det kliar i fingrarna, ska dock spara ihop till en Mac Book pro 15" och en Time Capsule istället!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...