Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny MAC MINI, MAC PRO och IMAC. KALAAS!

eresseraca

Recommended Posts

• Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Verkar vara ett nytt tangentbord också. Som det lilla bluetooth tangentbordet fast med sladd :)

Synd att det inte kom någon uppdatering av MightyMouse.

Mac Mini!!!! Nu kan min 5 års gammal PC rest in peace?

Ska bara vänta på rapporter på nätet några dagar...

Hmm... att justera ned priserna när dollarn var låg var så seeegt. Nu när den gott upp så BAM!, från 5495 till 6895 på mac mini för instegsmodellen. Tja, för mig är det ju os x som lockar egentligen så det blir till att hitta alternativa lösningar istället. Jag jobbaDE på Volvo, så då finns inga julklappspengar för hela årets jul.

Jag tycker det är för dyrt i alla fall, och det var mac minin jag väntat på så det blev en besvikelse för mig i alla fall. :(

Skulle gärna ha sett ett pris på 499 euro (Finland) för instegs Mac Minin själv... så d känns lite högt, men men.

Oj då, 599 dollar i applestore har varit 5495 eller åtminstone 5995:- i svenska storen, nu är det nästan 7000 ?! dumma dollar dumma apple.

I usa har mac minin gått upp 100 dollar medan den gått upp 2000:- hoss os :( utan ny design dessutom :( mac minin är ju 4år+ gammal nu :S? apple må vara före designmässigt men inte ett halvt decennium.

Gäller även den "sämsta" imacen, den imacen den ersätter är "high end" 20" som kostade 12 500, det roliga är att den nya har lite bättre processor men 9400 är ett sämre grafikkort än det ATI som satt i innan.

DVS alla konfigurationer har ökat med ungefär 1000:- i pris =/ Riktigt synd, apple brukar ju både uppdatera hårdvara/design _och_ dessutom sänka priset lite, nu ligger botten imacen med ett högre pris än den bästa 20" macen och dessutom med ett klenare grafikkort. Väldigt stor miss.

Måste säga att de som hann köpa sina mac minins /imacs innan idag har gjort rätt >_< jävla dollar och dumma apple. Bara vänta ett år till på nya designer och ny specc och kanske ett bra pris för en gångs skull. Måste varit värsta uppdateringen i apples historia ? :o

De verkar ha uppdaterat lite prylar runtomkring också. Som Time Capsule och Airport Extreme. Och jag som köpte en Time Capsule förra veckan... Tur att de hade 30 dagars öppet köp. :)

Cyklar jag nu eller kostade den billigaste iMacen bara 9995 kr precis innan idag? Ny modell nu givetvis, men den prishöjningen??!

När jag kollar suomilainens hemsida ser jag att billigaste minin går för 599 euro och billigaste imacen för 1099 euro. I det senare fallet, med dagens kronkurs räknad, är minin dyrare i Finland men å andra sidan är imacen billigare. Fast sjukt låga marginaler. Så min jämförelse är rätt onödig, men det var kul att kolla i alla fall :)

Billigaste iMacen kostade 9995 innan, ja.

Skulle vilja se en jämförelse med vad man får nu för vilka priser gentemot innan. Känns som iMac och Mac Mini blivit rejält mycket dyrare. För uppdateringarna är ju inte så stora egentligen.

Verkar mest bero på att dollarn är rätt stark jämfört mot kronan, men ändå? apple kan ju inte bara tänka på en amerikanska marknaden. Jag menar, dell kör ju olika priser i US/eu de drar ju inte över rakt upponer utan antar jag "tänker" lite innan.

Nu finns det absolut ingen anledning att försvara apple's priser jämfört mot andra märken imo...

£649 -mac mini

2.0ghz Dual Core, 2 GB, Shared graphics, 320GB, DVD Burner, no monitor, nothing.

£649 -dell

2.33ghz Quad Core, 3GB, Dedicated GPU, 500GB, DVD Burner , 1080p 21.5" Monitor.

Jag gillar min nuvarande unibody macbook/mac mini men i fortsättningen får det bli andra märken.

Kollar man på Dustinhome.se kan man fortfarande se de gamla modellerna till dåvarande priser.

Som jag ser det är det en riktigt dålig uppdatering för oss svenskar, men det beror väl till stor del på dollarkursen. Man får egentligen sämre/likvärdiga grejer till samma priser. Kolla t.ex. High-end modellen. 4000 kr dyrare, och vad får man för det? 250 GB extra hårddisk, något snabbare minnen och ett annat grafikkort (GT 130 512 MB mot 8800GS 512 MB). Vet inte riktigt hur de står sig mot varandra, men det är väl knappast värt 4000 kr?

Och tänk då på att den konfigen är nästan ett år gammal, känns som datorprylar utvecklats lite på den tiden.

Ja, hade dollarkursen legat kvar runt 6 kr så hade det nog inte blivit nån större skillnad på priset..mot de gamla alltså...

Har väntat länge nu på en ny Mini och så går priset upp så mycket... :irriteradtjej:

Blir nog att jaga rätt på en gammal modell i butik - mitt användningsområde kräver inte det vassare grafikkortet och Superdrive.

Då är det väl bara att hoppas att dollarkursen sjunker till 6 kr igen innan nästa uppdatering ;)

det var rätt så bra uppdateringar men priserna var lite höga tkr jag, hoppas att det bara är priser som kommer att vara nu i början att de sänker sen

Har Mac Mini alltid haft inbyggda högtalare?

Tänkte på att jag behövde en dator som klarar Diablo III och Starcraft II, men nya Mac Mini blir runt 7500 kr för mig som är student med trådlöst tangentbord och mus och 4 GB RAM, sen måste man ha en extern display också... suck nästan 10 000 kr...

marcushedenstrom
Har Mac Mini alltid haft inbyggda högtalare?

Japp. En inbyggd högtalare.

Jaha, plötsligt steg iMacen i pris...och Mac Mini är bara lite mindre poänglös (...5 USB-portar?!).

För övrigt, sluta ta bort FW400! >_<

Annars, bra. Om man hade pengar, tra-la-la-la-la-la...

Förresten, hur placerar sig GeForce GT 120/130 prestandamässigt?

Förresten, hur placerar sig GeForce GT 120/130 prestandamässigt?

Så här:

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/5...names-old-cards

GT130 är en krympt version av stationära GT 9600, men 8800 GS i gamla iMac var ju egentligen en nedklockad 8800 GT... fast jag tror att GT 130 är lite snabbare än förra 8800 GS ändå...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...