Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

powerbook har provat det mesta, hjälp!


seoulenite

Rekommendera Poster

seoulenite

För ett tag sedan slutade min powerbook att fungera.

 

När jag startar upp den, kommer jag till den grå skärmen, sedan äpplet, sedan står den bara och "tänker", jag kommer alltså inte vidare, utan den fastnar där.

 

Jag har ingen installationsskiva

Har provat att zappa PRAM (nollställt parameterminnet)

Har provat att göra en säker start, utan resultat

Har kört återställning av PMU (utan resultat)

Har provat att starta upp i single user mode, kom in i textmiljö, fick diverse felmeddelanden, "IOATACController device blocking bus" osv, och där verkade den fastna. Ä

 

Försökte köra "target mode" genom att använda firewire, och koppla ihop med en annan dator, och då skall powerbooken tydligen dyka upp på skrivbordet på den andra datorn, men det gör den ej.

 

 

 

Någon kunnig som har något mer tips på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du en startbar backup, typ SuperDuper och firewire?

 

Annars är rådet att du införskaffar en fristående installationsskiva, det är ett måste att ha.

Från den kan du starta upp och se om det är operativet som är trasigt eller om hårddisken har kraschat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seoulenite
Kan du starta från skiva?

 

 

 

 

Hur gör man då? Och som sagt, jag har ingen installationsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seoulenite
Har du en startbar backup, typ SuperDuper och firewire?

 

Jag har en firewirekabel plus en till Mac, försökte därefter köra target mode, men min powerbook dök aldrig upp på skrivbordet på min andra dator.

 

Annars är rådet att du införskaffar en fristående installationsskiva, det är ett måste att ha.

Från den kan du starta upp och se om det är operativet som är trasigt eller om hårddisken har kraschat.

 

Är det bara att köpa en fristående installationsskiva i affären? Måste det vara av motsvarande version som mitt OSX? Körde nämligen gamla Panther på min powerbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seoulenite

Var får man tag på en ny installationsskiva? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Var får man tag på en ny installationsskiva? Någon som vet?

Vänd till ett serviceställe och be om att få köpa den som reservdel. Någon form av rutin måste de ha för alla som förlorar skivan. Alternativt köper du OS X i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått ett fel av typen IOATACController device blocking bus så har din hårddisk till 99 % betackat sig och det är dags att sätta in en ny. Alternativt kan du sätta in den felande hd´n i ett USB-kabinett för att felsöka och återskapa data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seoulenite
Har du fått ett fel av typen IOATACController device blocking bus så har din hårddisk till 99 % betackat sig och det är dags att sätta in en ny. Alternativt kan du sätta in den felande hd´n i ett USB-kabinett för att felsöka och återskapa data.

 

 

Ajdå, jag har en hel del på hårddisken som jag inte vill förlora. Så jag köper en USB-kabinett, stoppar in den trasiga HD´n i denna, och kopplar in den till en annan dator, också skall den trasiga hårddisken förhoppningsvis dyka upp på skrivbordet på den andra datorn, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, jag har en hel del på hårddisken som jag inte vill förlora. Så jag köper en USB-kabinett, stoppar in den trasiga HD´n i denna, och kopplar in den till en annan dator, också skall den trasiga hårddisken förhoppningsvis dyka upp på skrivbordet på den andra datorn, eller?

 

Testa sedan om Data Rescue hittar den och kan hämta information från hårddisken när du hittat ett kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seoulenite
Testa sedan om Data Rescue hittar den och kan hämta information från hårddisken när du hittat ett kabinett.

 

 

 

 

OK, tack, tipset, verkar intressant!

 

 

Vet du om det finns något liknande program som data rescue fast freeware? Någon annan som har någoon bra erfarenhet av något program som kan rädda data, eller är detta ett av de bästa på marknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...