Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport och klienter med fast IP


torsig1967

Rekommendera Poster

Kortfattat:

Hur ställer jag in så att ett fåtal datorer i ett airportnätverk alltid får samma IP från Basstationen?

 

 

Mer i detalj:

Jag har en Airport basstation (Graphite) och två PB med Airportkort.

 

Airport-basstationen kopplas till bredband mha DHCP, inget jag kan ändra.

 

Men jag vill köra portkoppling på den ena datorn och har därför behov av att ge den en fast IP i Airportnätverket (annars måste jag konigurera om hela tiden när maskinen får en annan IP från DHCP:n i Basstationen, om jag fattat rätt).

 

Hur konfigurerar jag Basstationen och datorn? Jag har provat att konfigurera IP manuellt på datorn men det fungerar inte. Jag antar att det har något med menyn "nätverk" i Airport administratörsverktyget att göra men jag förstår inte hur den skall ställas in.

 

Hjälpfilen är helt oanvändbar, den berättar ingenting om inställningarna. Dåligt av Apple.

 

-- hoppas någon orkar --

:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det var bra länge sedan jag pysslade med Apples basstation. Men överlag ska routrar likt den kunna ställa in inom vilka adresser det ska delas ut dynamiska IP-nummer. Då kan man ställa in att exempelvis 192.168.1.100 till och med 192.168.1.200 är dynamiska adresser innanför routern. Routern själv ger man IP-adress 192.168.1.1 med delnätsmask 255.255.255.0.

 

Manuella IP-adresser ger du då inom intervallet 192.168.1.2 till 192.168.1.199.

 

Router ska med de inställningarna hantera alla IP-adresser som börjar på 192.168.1.xxx. I

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man inte kan ställa DHCP intervallet i de airport routrar jag kikat i, så du får välja manuellt i nätverksinställningen och sen ta en ip över 150 så lär du vara "säker" såvida du inte har en hejdundrans massa burkar som åker in o ut i nätverket dagligen.

 

dvs ställer du in:

ip: 192.168.1.150

subnet: 255.255.255.0

gateway/router: 192.168.1.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...