Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Powerbook G3 Kanga och USB


antares

Rekommendera Poster

Tja,

 

Undrar bara om någon här på forumet vet om en Powerbook G3 Kanga kan hantera CardBus USB-kort utan att man måste byta ut PC-kort enheten eller gorma med själva USB-kortet för att det hela ska fungera?

 

Är nyfiken på om det går att ansluta USB-utrustning som typ en CD-brännare eller MP3-spelare till min Powerbook och försökte hitta svar själv genom att Googla, men jag lyckades inte få något konkret ja- eller nej-svar på någon av sidorna jag besökte.

 

Fick fram info som att äldre Typ 1 PC-kort är 16-bitar och CardBus är 32-bitar, men vad jag behöver veta är om pre-OS X kompatibla CardBus USB-kort funkar med G3 Kanga överhuvudtaget - utan modifikationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det så är det själva operativsystemet som har antingen stöd för USB eller inte 8.1 och uppåt har stöd för USB eftersom det var 8,1 som original iMacen skeppades med. Det funkar med ett CARDBUS USB (har faktiskt fått det bekräftat av en tekniker som jag känner som var på den tiden,, ;)

 

Hittade även ett kort till dig som kan funka

 

http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage...oduct_Id=122932

 

(fast du är inte en ny burk bättre...m eller kanske bättre begangnad? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade just i Mactracker och det är ungefär precis som du säger:

 

Kanga har 16-bitars PC-card. Nästa modell, Wallstreet, har däremot 32-bitars Cardbus anslutning.

 

Jag kollade upp det där för några år sedan när jag hade en PB 5300 med (16-bitars) PC-Card. I stort sett är det kört att installera USB med 16-bitars PC-card. Går eventuellt att ordna med mycket trixande, men vem har ork till det?

 

På min PowerBook Wallstreet II/PDQ fungerar det däremot. Jag har ett D-Link USB-kort som till och med har viss support för Mac. Ger (precis som det ska) bara USB 1.1 med system 9 men ska ge USB 2.0 med OS X (jag har faktiskt inte provat med OS X).

 

Om du inte redan vet det kan jag tala om att det är en plåga att köra en cd-brännare över USB 1.1. Klarar i bästa fall 2 x hastighet. Däremot är det helt okej för att kopiera enstaka filer och mappar till USB-minnet.

 

Måste nog hålla med AppleTeam: dags för dig att uppgradera. Åtminstone till en PB WallStreet. (du kan få köpa min billigt!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(fast du är inte en ny burk bättre...m eller kanske bättre begangnad? ;)
Måste nog hålla med AppleTeam: dags för dig att uppgradera. Åtminstone till en PB WallStreet. (du kan få köpa min billigt!)

 

Geh...! Tack, men nej tack. :superirriterad:

 

Det här med USB var mera en fundering än något som jag absolut måste ha.

Jag har (för närvarande) väldigt blygsamma behov när det kommer till datorer, så det känns verkligen som overkill att köpa en nyare begagnad eller helt ny OS X kompatibel USB Mac när min "antika" Powerbook funkar perfekt och räcker till.

 

Det där med att uppgradera/köpa nytt tjatas det rätt mycket om - och visst, det löser ju problemet och kanske till och med blir billigare, men om jag inte hade tänkt fortsätta använda den dator jag redan har så skulle jag förmodligen inte fråga på ett forum, eller hur?

 

Hursomhelst... No hard feelings, är bara lite irriterad och less på köpa-nytt tugget som alla ständigt och jämt hasplar ur sig.

Det är ungefär som:

 

"Jag och min pojkvän/flickvän har bråkat och jag vill försöka bli sams igen. Vad ska jag göra?" :unsure:

 

"Äh vafan, dumpa honom/henne och skaffa dig nån ny!" :totaltgalen:

 

"Eh... Jaha? Var det rådet det enda du kunde ge mig?" :utskallning:

 

 

Jag är definitvt ingen bakåtsträvare eller avog till nya Macar, men svar/förslag om att köpa nytt är inte direkt till någon hjälp när man försöker lösa ett problem eller har funderingar gällande befintlig utrustning - om det nu inte råkar vara så att man absolut måste få något att fungera och det verkligen inte finns någon annan lösning än att köpa en nyare eller sprillans ny dator.

 

Tack för länken och för informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att det finns folk som är nöjda med det de har. Har tyvär ingen hjälp att ge dig i detta fallet.

 

Antar att brännare kan bli problem, kanske främst med tanke på programvara. Visst finns/fanns det till OS 8.1 men frågan är om de går att få tag på nu och om de fungerar över USB och med en modern brännare. USB-minne bör däremot fungera bra. Men det kanske inte hjälper dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att brännare kan bli problem, kanske främst med tanke på programvara. Visst finns/fanns det till OS 8.1 men frågan är om de går att få tag på nu och om de fungerar över USB och med en modern brännare. USB-minne bör däremot fungera bra. Men det kanske inte hjälper dig?

 

Jodå, den informationen hjälpte faktiskt när det kommer till vad ett USB-kort klarar av under OS 8/9, förutsatt att ett dylikt kort går att använda med min Powerbook.

 

Som sagt, jag ville få fram om ett CardBus USB-kort överhuvudtaget funkar med min dator utan att man måste byta ut själva PC-kort enheten eller modifiera själva USB-kortet på något sätt. Att själv gorma med kortet låter för övrigt riktigt jävla läskigt så det vill jag verkligen inte göra!

 

Har fortfarande inte lyckats få något konkret ja- eller nej-svar på min fråga då Appleteam säger ja medans Hetlund säger nej. LOL, jag får fan huvudvärk... :stjarnsmall:

 

Antar att jag får fortsätta Googla samt fråga dom ställen som säljer USB-kort och hoppas att dom vet.

 

Nåja, nu vet jag ju iallafall att CD-brännare förmodligen inte funkar och att bara USB 1.1 är möjligt, men ett USB-minne är ju ett rätt bra alternativ då man kan föra över saker på minnet och sedan bränna dom från en dator med riktiga USB-portar.

 

Har en Casio digitalkamera och en iRiver MP3-spelare som både är bakåtkompatibla med USB 1.1 och inte behöver någon speciell programvara för anslutning och det skulle vara kul att kunna koppla dom till Powerbooken via ett CardBus USB-kort, men det är inte något som jag måste kunna göra. Ville bara veta om det går.

 

Tack för informationen iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill fortsätta forska om gammel-macen kan du prova xlr8 your mac. Där finns en väldig massa information från folk som faktiskt har provat det mesta. Lite svårt att hitta på sidan kanske, de har gjort om den sedan jag var där sist (för flera år sedan).

 

low end Mac borde du också kunna hitta lite intressant information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just idag råkade jag ha både min PB PDQ (som jag har som portabel skrivmaskin – med CardBus USB-kort) och min oldgamla PB 5300 (som åtminstone till utseendet är ganska lik Kanga).

 

Det visar sig att Cardbus kortet för USB inte ens går in i 5300, den sista lilla biten som ger kontakt saknas. Däremot fungerar det med PCMCIA Ethernetkort och hållare för Compact Flash. Nu har jag ju bara testat på en enda gammal dator, men det verkar i och för sig rimligt att det inte ska gå att sätta in en enhet som ändå inte kommer att fungera.

 

Compact Flash förresten, det skulle kanske kunna vara en lösning för dig Antares om du bara vill flytta filer mellan olika datorer. Det finns speciella PC-card hållare för CompactFlash-kort som gör det möjligt att använda dem bärbara datorer. Sen måste du förstås ha en kortläsare till den stationära datorn också. Annars finns ju CF-korten upp till flera GB nu för tiden. Men det ska vara just CompactFlash, tydligen så har Macen inbyggda drivrutiner för dem, och PC-cardenheterna är billigare än för andra minneskort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot fungerar det med PCMCIA Ethernetkort och hållare för Compact Flash.

 

Compact Flash förresten, det skulle kanske kunna vara en lösning för dig Antares om du bara vill flytta filer mellan olika datorer. Det finns speciella PC-card hållare för CompactFlash-kort som gör det möjligt att använda dem bärbara datorer. Sen måste du förstås ha en kortläsare till den stationära datorn också. Annars finns ju CF-korten upp till flera GB nu för tiden. Men det ska vara just CompactFlash, tydligen så har Macen inbyggda drivrutiner för dem, och PC-cardenheterna är billigare än för andra minneskort.

 

Hmm... Det där var definitivt ett intressant alternativ. Googlade lite snabbt och fick fram sajter som säljer PCMCIA CF-kortläsare, men om det finns hållare eller CF PC-kortläsare som passar till min Powerbook var ju en annan femma. Ska söka vidare. Har ju ett Farallon Ethernetkort så då behöver jag bara en hållare.

 

Har inte hållit på med CF-kort speciellt mycket heller, men jag har ju ett i digitalkameran och jag läste även någonstans att dom är rätt så stryktåliga. Sen är dom ju inte speciellt stora heller så att säkerhetskopiera/lagra filer på CF-kort istället för CD-skivor kanske är bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att minneskortet i digitalkameran är ett 2 Gb Lexar SD-kort.

 

Edit: Vet inte om SD och CF-kort använder samma "standard", men jag antar att dom inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...