Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Battery Update 1.4


medlemsnamn23

Rekommendera Poster

Thomas Ytterberg

Endast MacBook i plast och endast vissa tillverkningsserier av batterier. http://support.apple.com/kb/HT3421

 

Men tack för tipset! Blev ett svar på en årsgammal fundering kring varför en MacBook tappade merparten av laddningen trots att den bara var avstängd över en helg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast MacBook i plast och endast vissa tillverkningsserier av batterier. http://support.apple.com/kb/HT3421

 

Men tack för tipset! Blev ett svar på en årsgammal fundering kring varför en MacBook tappade merparten av laddningen trots att den bara var avstängd över en helg. :)

 

 

Det gäller även för alu macbooken

 

Additional Requirements:

MacBook (13-inch)

MacBook (13-inch Mid 2007)

MacBook (13-inch Late 2006)

MacBook (13-inch Late 2007)

MacBook (13-inch

Early 2008)

MacBook (13-inch Early 2009)

MacBook (13-inch Late 2008) {----------------------

 

//Everlast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ah, my bad! Apple har inte den bästa av beteckningar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

Hur vet man att den är installerad ok? Efter min installation får jag inget ytterligare meddelande än att "installationen är färdig", men i Systeminformation står fortfarande samma information om batteriet (dvs patch 002 eller vad det var) som innan uppdateringen.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att den är installerad ok? Efter min installation får jag inget ytterligare meddelande än att "installationen är färdig", men i Systeminformation står fortfarande samma information om batteriet (dvs patch 002 eller vad det var) som innan uppdateringen.

 

Tack på förhand!

 

Kolla ver. nr på BatteryUpdater.bundle i System > SystemConfiguration

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla ver. nr på BatteryUpdater.bundle i System > SystemConfiguration

 

Om det är samma sak som Systeminformation (svenska) så hittar jag det inte :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är samma sak som Systeminformation (svenska) så hittar jag det inte :dumstrut:

 

Du ska leta reda på mappen System på din hårddisk och mappen SystemConfiguration i denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en MacBook alu. men känner ingen skillnad med batteriet.. Vad hjälper uppdateringen till??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska leta reda på mappen System på din hårddisk och mappen SystemConfiguration i denna.

Hårddisk>System>Bibliotek(=Library)>SystemConfiguration>BatteryUpdater.bundle

ska det visst vara, ett led fattas (visserligen finns bara denna enda mapp "Bibliotek" i mappen "System", men ändå...)

God Natt och varen lycklige ty han är återuppstånden :D J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk>System>Bibliotek(=Library)>SystemConfiguration>BatteryUpdater.bundle

ska det visst vara, ett led fattas (visserligen finns bara denna enda mapp "Bibliotek" i mappen "System", men ändå...)

God Natt och varen lycklige ty han är återuppstånden :D J

 

Tack! Nu kunde jag hitta filen. Den är daterad till 25 nov 2007, så den verkar inte vara ny. Dessutom laddar mitt batteri ur lika snabbt som förut när datorn är avslagen. Hmmm....vad kan man mer göra än att installera och se meddelandet "installationen slutförd"? :irriteradtjej:

 

Datorn behöver uppdateras enligt Apples supportsida, så jag tror inte att jag har "fel" dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska all tre kriterier vara uppfyllda?

 

"Batteries with this information in the Battery Information section need this update:

A device name "ASMB016" or "ASMB013" in the serial number

A Pack Lot Code is 0002

A battery firmware version of 0110"

 

Jag har ASM013 men inte 0002 och 0110

 

Där står det istället: 0001 resp 0102

 

Behöver jag uppdateringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Ska all tre kriterier vara uppfyllda?

 

"Batteries with this information in the Battery Information section need this update:

A device name "ASMB016" or "ASMB013" in the serial number

A Pack Lot Code is 0002

A battery firmware version of 0110"

 

Jag har ASM013 men inte 0002 och 0110

 

Där står det istället: 0001 resp 0102

 

Behöver jag uppdateringen?

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har installerat uppdateringen 2 ggr men det sker då ingen förändring i Batteriinformationen.

Gjorde omstarter.

Kollade också i SystemConfiguration och den visar 25 november 2007. Lite märkligt.

 

Edit:

 

Stängde av datorn, satte i laddkabeln och startade om, då blev det förändring i Batteriinformationen.

Ännu märkligare.. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Förmodligen bara någon process som hämtar information vid kallstart men inte vid omstart. Sådana där små men ibland betydande skillnader. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt den uppställda spec:en (alla tre).

efter uppdateringen och "kallstart" ändrade sig "Pack Lot Code":en från 0002 till 0003

- det var allt!

 

J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen bara någon process som hämtar information vid kallstart men inte vid omstart. Sådana där små men ibland betydande skillnader. :)

 

Jag startade om ett antal gånger (kallstart) och installerade om Battery Pack men utan att det fungerade. Gjorde en "PR-omstart" (cmd-alt-p-r) vilket inte hjälpte batteriuppdateringen men jag fick en betydligt bättre kontrast på skärmen :chockadskeptisk:

 

Till slut raderade jag den gamla battery-bundlefilen från 2007 innan jag installerade den nya. Då fungerade det :crossfingers:

 

Kanske detta blir mitt första foruminlägg som kan hjälpa någon annan celb%20(7).gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så om inte alls kriterier stämmer så behöver jag inte uppdatera?

 

post-23961-1239775653_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...