Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport express: Stor skillnad mellan 802.11g och 802.11n?


gabbbahey

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har blivit erbjuden att köpa en bekants gamla Airport express. Den är den äldre typen som kör 802.11g. Jag kan troligen få köpa den för 300-400:- cirka.

 

Jag skall använda den främst till att kunna lyssna på datorns musik i ett annat rum.

Är det då märkbar skillnad mellan 802.11n och 802.11g?

 

Bättre att hosta upp pengarna för en ny?

 

tack på förhand!

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad på g och n när du surfar eller använder andra nättjänster. Om du har nytta av det i det här fallet beror såklart på vilken utrustning du ska spela upp musiken med. Många musikspelarburkar för nätverk har bara stöd för 802.11g.

 

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan väl enheter för n och g köra samtidigt mot samma basstation utan att hastigheten växlas ner till den långsammare (som är fallet om man kör b och g samtidigt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har nu är en hyffsat ny Imac och därtill en time capsule. Vill streama musiken till köket. Tänkte där koppla in en enklare radio, stereo eller datorhögtalare till en Airport express.

 

Skulle en airport express av äldre varianten i det här fallet kunna slöa ner mitt trådlösa nätverk? Tolkade ditt svar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den har stöd för 802.11g så vet jag inte. Är den ännu äldre så kommer den att sänka hastigheten. Någon annan som vet mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Time capsule funkar så vitt jag vett med 802.11a/b/g/n. Airporten ifråga har enligt uppgift 54 mbit/s, dvs 802.11g.

Var det detta du undrade över?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...