Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Istf. Norton?

JJ.

Recommended Posts

Nu har man ju levt med Norton sen Jesus gick i kortbyxor.

Och kanske blivit lite för konservativ för att byta till nå´t annat?

Misstänker att Norton Diskdoktor "hjälpte till" att crasha min externa firewiredrive...

Så mitt förtroende för programmet har sjunkit drastiskt de senaste veckorna!

Men nu ska dom alltså lägga ner Norton.

Vad rekomenderar ni istället?

Vilket diskverktyg är bäst?

Apples verktyg räcker långt, men när inte det räcker till så rekommenderas DiskWarrior och därefter Drive10

Apples verktyg räcker långt, men när inte det räcker till så rekommenderas DiskWarrior och därefter Drive10

Har vi fler alternativ ?

TechTool 4, det är Micromat som gör det.

Det stämmer jag glömde bort det i hastigheten

den finns med som alternativ i omröstningen

jag tänkte närmast på om cocktail räknas in i samma kategori ?

Bra fråga, om man ska räkna in Cocktail, ty då finns det ännu en hoper program,

tänker då på Onyx, Mac Janitor och det jag använder själv, Macaroni.

Program som onekligen gör en del nyttiga saker.

DW, Tech Tool, Drive osv kontrollerar i huvudsak ditt filsystem och avhjälper fel i det, detta vet jag mig veterligen inte att varken Cocktail eller Onyx eller för den delen andra likvärdiga program gör.

Skulle kanske vara nåt för dem :)

>>JJ.

DW är mycket bra på att lösa fethaverier. TT 4 är nästan lika bra på detta (att bygga en ny filstruktur) och har fler funktioner än DW för smärre fixar och defragmentering. Drive 10 är ett liknande program men har inte uppdaterats sedan TT4 släpptes.

/z

Ngt gör Cocktail - för ibland med mysko fel så är de borta efter en runda med Coctail.

,,,men mest använder jag startskivan och skivkontroll eller vad det numera heter... startar om från den.

..också en idé för MacWorld: Skriv en utförlig artikel om serviceprogram och vad de kan o inte kan o gör och så vidare... de som nämns här....

Men det finns inget program som defragmenter så fort som Norton Speed disk, Drive och TT4 kan ju ta en ½dag på sig....

Men å andra sidan lär ju inte det behövas att defragga HD´n, men jag vill göra det ibland då det är många filer som åker hit och dit speciellt vid DV redigering och musikmojseri.

Hej hur använder jag Tecktool?

Är det den som är med vid datorköp?

Jag har alltid kört NDD och aldrig haft några problem, den har varit räddningen istället. Hoppas de andra fungerar lika bra.

Har testat Tech Tool Pro lite grann nu i helgen och det gör väldigt många saker.

Nu har jag inte hunnit testa alla funktioner och har inte läst igenom den drygt 122 sidor långa pdf.manualen,

(vilket man kanske borde göra innan man kör :lol: )

Programmet påminner mycket om Drive10.

Finder info vill den gärna reparera, och vad det betyder har jag inte riktigt fått kläm på.

Många "Bad" stod det i loggen, och det var bara att kryssa i att man lät den reparera det, så var det fixat!

Dyrt program, men gör den ett bra jobb så kan det vara värt det. Lär visst kunna varna om hårddisken

är på väg att haverera, hur man gör det har jag dock inte undersökt ännu.

(fanns inbyggt i min gamla Compaq på jobbet, men vad hjälpte det)

Synd att man inte fick tillgång till en svensk manual, inte lika kul att traggla runt i den engelska..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...