Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Publicera med iWeb 09

Göran K

Recommended Posts

Efter att ha uppdaterat till iWeb09 har ett litet bekymmer infunnit sig. Tidigare publicerade jag till en mapp på hemsidan och använde sedan Transmit.

Denna funktion hittar jag inte med 09. Vad gör jag för fel? Finns det något sätt att göra som tidigare?

När jag använder det inbyggda ftp-programmet behöver jag skriva in webadressen www.xxxxxxxx.com/www.xxxxxxxx.com/Start för att komma till hemsidan. Jag gissar att jag har gjort någon form av fel när jag fyllt i rutorna för pubiceringen, MEN VAD?

Tacksam för alla tips!

Iweb 09's FTP-klient fungerar bäst mot webbhotell som kör Linux-servrar. Den strular mot Windows-servrar.

• 2 weeks later...

När man kör med ftp-publisering. hur får man det då att publisera utan mapp?

Nu blir det ju:

domän.se/mapp

Hur blir det:

domän.se/

Förstår inte hur du menar.

När man publicerar till en mapp så är det inte mappen man slänger upp på nätet, utan det är innehållet i mappen - vilket är en index.html-fil som sedan pekar på en mapp som finns inne i mappen man publicerar till. Det är detta man slänger upp på nätet. Slänger man upp mappen så kommer inte webbläsarna hitta hemsidan för de letar efter en index.html och inte en mapp.

Kör man FTP i iWeb '09 så är det fortfarande index.html + en mapp som slängs upp.

Med vissa webbhotell ska man lägga hemsidan i en mapp - på servern - , som kan heta WWWROOT, Default, Web eller allt möjligt annat. Med vissa andra webbhotell så behöver man inte tänka på detta utan där lägger man direkt i roten i filsystemet. Det är olika från webbhotell till webbhotell.

Adressen till den här mappen blir aldrig domän.se/mapp, eftersom den mappen aldrig syns.

Adresen "domän.se" pekar direkt på webb-mappen på serverns webbhotell, så man ser bara mappen om man går in med ett FTP-program. De som surfar ser inte mappen.

Så, i båda fallen - publicera till en mapp eller publicerac direkt genom iWeb - så blir resultatet index.html som pekar på en mapp där hemsidans innehåll ligger.

Var detta ska ligga på webbhotellet finns i webbhotellets FTP-information, och det är olika för alla webbhotell.

Förstår inte hur du menar.

När man publicerar till en mapp så är det inte mappen man slänger upp på nätet, utan det är innehållet i mappen - vilket är en index.html-fil som sedan pekar på en mapp som finns inne i mappen man publicerar till. Det är detta man slänger upp på nätet. Slänger man upp mappen så kommer inte webbläsarna hitta hemsidan för de letar efter en index.html och inte en mapp.

Kör man FTP i iWeb '09 så är det fortfarande index.html + en mapp som slängs upp.

Med vissa webbhotell ska man lägga hemsidan i en mapp - på servern - , som kan heta WWWROOT, Default, Web eller allt möjligt annat. Med vissa andra webbhotell så behöver man inte tänka på detta utan där lägger man direkt i roten i filsystemet. Det är olika från webbhotell till webbhotell.

Adressen till den här mappen blir aldrig domän.se/mapp, eftersom den mappen aldrig syns.

Adresen "domän.se" pekar direkt på webb-mappen på serverns webbhotell, så man ser bara mappen om man går in med ett FTP-program. De som surfar ser inte mappen.

Så, i båda fallen - publicera till en mapp eller publicerac direkt genom iWeb - så blir resultatet index.html som pekar på en mapp där hemsidans innehåll ligger.

Var detta ska ligga på webbhotellet finns i webbhotellets FTP-information, och det är olika för alla webbhotell.

Idag får du en mapp + fil som heter en index.html

När man skapar en hemsida på gene hand så slipper man detta upplägg. Då kan man lägga index.html direkt på kontot och få en bra webbadress utan massa skitpekningar och vidarebefodringar som inte är gynsamma för varken SEO eller annat.

De som surfar in ser i adressen att det ligger en mapp... genom att det visas i adressfältet.

Idag får du en mapp + fil som heter en index.html

När man skapar en hemsida på gene hand så slipper man detta upplägg. Då kan man lägga index.html direkt på kontot och få en bra webbadress utan massa skitpekningar och vidarebefodringar som inte är gynsamma för varken SEO eller annat.

De som surfar in ser i adressen att det ligger en mapp... genom att det visas i adressfältet.

Men vänta nu... jag får en index.html direkt i root, och filerna i mappen (väldigt bra för ordningens skull imo).

Jag skriver in min vanliga webadress, utan mappar, och kommer dit jag vill. Vad är det jag missar egentligen?

Men vänta nu... jag får en index.html direkt i root, och filerna i mappen (väldigt bra för ordningens skull imo).

Jag skriver in min vanliga webadress, utan mappar, och kommer dit jag vill. Vad är det jag missar egentligen?

att man ska slipp mappen. allt ska kunna hamna direkt i root.

Hur gör man då?

Jag kom på (en) lösning. :propellerbaver:

Tidigare i iWeb namngav man i vänsterspalten med hela webadressen www.xxx.se och sedan publicerade man till en mapp på skrivbordet. Med ex vis Transmit skickade man sedan den mappen till webhotellet.

Så går det inte att göra med iWeb 09 och om man försöker publicera via den inbyggda ftp funktionen blir det en mapp i mappen på hemsidan.

Därför, byt namn i vänsterspalten från www.xxx.se till ex vis spara. Skriv detta i "webbplatsnamn." Fyll sedan i de övriga ganska självklara fälten och sluta med webadressen www.xxx.se där det står URL.

Välj sedan publicera nere till vänster, då funkar det.

Om du har sidor ex vis www.xxx.se/yyy byter du namn på sidan till yyy i vänsterfältet och fyller i det i "webbplatsnamn".

Det funkar riktigt bra, på macvis, men att hitta fram till lösningen tog ett tag. Speciellt vid uppdateringar är det smidigt. Jag kan inte se att jag behöver Transmit i fortsättningen, så länge jag jobbar i iWeb.

iWeb 09 är också ett program i iLife serien som lider av dåliga översättningar, val av ord och termer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...