Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skärmproblem efter skärmbyte!(G4 17")


C-man72

Rekommendera Poster

Hej jag bytte presis skärm på min G4(1,8mh/z 17")powerbook,jag tog den nya från en 1200mh/z 17" och bytet gick fint,alla kontakter stämde vad jag kunde se men vid uppstart tar det en stund innan skärmen startar sedan blir den randig och man kommer inte in i datorn då man inte ser vad som händer,så att gå in i skärm justeringen är omöjligt,någon som har några tipps på hur jag ska få den att fungera?

Datorn fungerar på projektor så den är inte död!

 

 

 

 

 

 

 

vet inte om bilderna varken fungerar

 

Här är en länk i varje fall,dscn0323.jpg

w640.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
Hej jag bytte presis skärm på min G4(1,8mh/z 17")powerbook,jag tog den nya från en 1200mh/z 17" och bytet gick fint,alla kontakter stämde vad jag kunde se men vid uppstart tar det en stund innan skärmen startar sedan blir den randig och man kommer inte in i datorn då man inte ser vad som händer,så att gå in i skärm justeringen är omöjligt,någon som har några tipps på hur jag ska få den att fungera?

Datorn fungerar på projektor så den är inte död!

 

 

 

 

 

 

 

vet inte om bilderna varken fungerar

 

Här är en länk i varje fall,dscn0323.jpg

w640.png

 

Helt novis, men kan du ha haft sönder kabeln då den är väldigt känslig?

Kanske är inte dina skärmar kompatibla eller så kanske den gröna listen på baksidan är trasig.

 

Mvh

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kablar och kontakter ser identiska ut,kabeln SER hel ut,ingen klämning eller liknande,fast nu när jag har börjat kolla runt lite värkar det inte vara en standard burk då det inte värkar finnas 1,8m/hz rätt över disk så skulle det kunna vara så att det är en högre specad skärm från början?

och i sånna fall går det att ställa ner upplösningen utan att se skärmen,typ om instalation eller snabbkomando?

Vill gärna få den att fungera så jag slipper min gamla G4/400M/hz powermac!

Mvh C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
kablar och kontakter ser identiska ut,kabeln SER hel ut,ingen klämning eller liknande,fast nu när jag har börjat kolla runt lite värkar det inte vara en standard burk då det inte värkar finnas 1,8m/hz rätt över disk så skulle det kunna vara så att det är en högre specad skärm från början?

och i sånna fall går det att ställa ner upplösningen utan att se skärmen,typ om instalation eller snabbkomando?

Vill gärna få den att fungera så jag slipper min gamla G4/400M/hz powermac!

Mvh C

 

Har du så du kan koppla in den till TV'n?

 

I såfall om du kopplar ihop den till TV'n, tryck igång maskinen och stäng locket snabbt.

Det du gör då är att du tvingar grafikkortet att skicka ut Tv'n native upplösning.

När du väl kommit in till skrivbordet kan du öppna locket och navigera på Tv'n.

Gå in på system inställningar, bildskärmar och ställ in vilken upplösning du tror att du har.

 

Kanske är det tvärtom att grafikkortet inte kan skicka rätt signal till skärmen och då blir det pankaka.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp då testade jag det,ställde om upplösningen och vipps så slocknade den HELT

nu lyser inte änns strömkontakten längre tror den brann helt nu! nu är den stendöd! och den drog ur batteriet från fullt till en blinkande lampa på 5minuter,luktar inte bränt,men som sagt stendöd!

fick skärmen att ändras lite innan dock,fast nu vet jag inte alls vad jag ska göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick igång den igen men problemet kvarstår oförändrat förutom att skärmen bytt färg till rosa med svarta sträck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska karnse säga att jag kör den på en HD från en 15"(ej widescren plast G4)powerbook på 30Gig och 2x256mb i ram som jag inte vet ursprunget på,fast OSet hittar dom som 512mb.

Tyvär hittar jag inte mina Os-x instalations skivor,så ominstaltion är inte möjlig för tillfället!

Men när jag ändrar upplösningen via TVn så kommer förändringarna på skärmen i form av ändrade sträcktjocklek och i vissa fall ändras sträcken från vertikala till horisontala,är det så att den "nya" skärmrmen kan vara defekt trots att den lyser ochh svarar på upplösnings komandon? Eller är det troligare att det är ett programfel som jag stött på!??

Börjar tappa tålamodet,har mecat för mycket för att ge upp men utan resultat,men det är inte lätt att jobba från en 50Hz tv då jag inte ser vad det står under alla menyer!

Så snälla HJÄLP mig innan jag tappar fattningen och kastar den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifixit har guider till DIY-utbyten av skärmar. Kolla med deras instruktioner ifall de rekommenderar någon typ av nollställning eller ifall det är fler komponenter som behöver flyttas över tillsamman med själva panelen.

 

http://www.ifixit.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvär så är det exakt enligt den DIY jag gjort bytet!

Men kan det bero på att jag använder en färdiginstalerad HD från en äldre maskin som ställer till problemen?

Jag ska leta upp en skärmadapter och testa att köra det på en extern skärm och se vad jag kan göra,men jag är inte van vid Mac OsX(har tidigare bara massa Pc erfarenheter),så jag vet inte riktigt vad jag ska ändra och om ombotning är nödvändig efter alla enskilda förändringar jag gör,som i Pc miljö!

Så hjälp en Mac-rookie att komma i gång Snälla!(vill bort från gates jobbiga system!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Men kan det bero på att jag använder en färdiginstalerad HD från en äldre maskin som ställer till problemen?

Kan ligga något i detta. Skärmen är trots allt annorlunda och mjukvarumässigt kan det finns någon parameter som ställer till det.

 

Pröva även detta:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=60560

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp då var det raderat och omstartat, och resultatet vart att nu har jag en vertikal linje som följer musens rörelse och skärmen bytte färg från rosa till röd(jag har röd bakgrund på skrivbordet)så gissar att jag kommigt en bit på väg!

Frågan är nu om jag kommer längre på egen hand då jag är helt tappad bakom en vangn när det gäller Mac!?

Finns det någon humant ställe man kan lämna in en mac på servis i stockholm utan att bli skinnad in på bara benen,skulle tippa på att om jag lämnar in den till Mac själva kostar det väl skjortan och 50 att få den lagad!

Har för mig att det fanns en liten firma på söder som pysslade med gamla Macar,men minns inte vad dom heter eller ligger tyvär!

men att göra sig av med den känns trist då den fungerar felfritt på extern skärm och via Svhs,och nu har den ju börjat ge lite respons på musen med!

 

Och ett jätte tack till er som försökt hjälpa en stackars rookie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tror nog inte dina problem handlar så mycket om själva Macen som att du gjort ett riktigt avancerat DIY-utbyte väldigt få Mac-användare prövat på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det fysiska bytet kan jag inte kalla för ett särskilt avanserat jobb,det är något som vem som helst skulle klara av!

Bara att att koppla på ASD-armbandet och offra ca 25minuter!

jag har gjort mängder av liknande jobb på Pc maskiner,och i ärlighetens namn så var detta betydligt lättare med passningen av chassi osv!

jag tror ärligt talat att Macen är betydligt mer genomtänkt i servis hänsende en alla Pc maskiner jaag rotat i!

Fast jag har som sagt INGEN erfarenhet av att arbeta i Mac miljö när det gäller mjukvaran,och jag kan säga med 99%säkerhet att det är just där problemet ligger just nu!

Det fysiska är kontrolerat en mängd gånger vid det här laget,så felet ligger i min ringa kunskap i Macens mjukvara,det är jag tämligen säker på.och att jag är tvungen att erkänna det för mig själv tja det är väl en form av mognads prosses jag får svälja,och gå till någon sakunnig med svannsen mellan benen!

Jag tror nog att när jag fått den att fungera så kommer jag lägga lite krut på att lära mig mer om Macar,så jag slipper som i dag ha 6laptops och 3stationera Pc-maskiner bara för att säkerställa mina virusfobier! Och nej jag är ingen datornörd trots att min flickvän säger det,hehehehe

Men är det ingen som känner till NÅGON i stockholm som skulle kunna vara behjälplig med mitt problem??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...