Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Byte av hårdisk mm

Hyckenberg

Recommended Posts

Tjena!

Tänkte att jag skulle uppgradera min mac mini med lite mer ram minne samt HD.

Jag har hört att den stödjer allt från 2 gb ram till 4 gb ram (intel 1,66 ghz core duo)

Men mitt stora probelm är att jag inte orkar installera alla program och göra back up på alla bilder och dyligt som ligger i macen.

Har någon ett braa förslag på hur jag får all info från den gamla till den nya disken utan att behöva installera om?!? Tom OSX skulle vara önskvärt att inte behöva installera...... Ja jag är lat!

//Hycken

marcushedenstrom

4 GB går inte. Det är 2 GB som gäller för Core Duo/Solo, och 3 GB om du har Core 2 Duo. 2 GB är max i ditt fall alltså.

Du behöver någon form av extern lagring för att bolla över all din data till. Jag föreslår att du skaffar ett USB-kabinett till din gamla disk, så kan du ha användning för den även i framtiden.

Sen när du har installerat hårddisken i din Mini kan du använda till exempel Carbon Copy Cloner för att föra över rubbet från din (numera) externa disk till den interna.

Okej.. men hur ska jag få all info från macen till den externa disken, jag menar så att alla filer kommer med från OSX osv...

Finns det något prog för att göra en klon eller?

Vad är det för minnen? är det SODIMM DDR2 Pc-5300

marcushedenstrom
Okej.. men hur ska jag få all info från macen till den externa disken, jag menar så att alla filer kommer med från OSX osv...

Finns det något prog för att göra en klon eller?

Vad är det för minnen? är det SODIMM DDR2 Pc-5300

Carbon Copy Cloner kopierar allt du har på hårddisken.

Minnena är PC2-5300 SO-DIMM, japp.

Då så, men hur får jag macen att boota mot den gamla disken som numera är en USB disk?

marcushedenstrom

Håll ner ALT när du startar, välj startskiva. Enkelt.

Har själv samma Mac Mini-modell, men tog den direkt med 2 Gb RAM – det mesta som gick då. Har inte sett bevis på att det går att installera 2 x 2 Gb i den, men skulle gärna vilja. Tillåter Minins ROM att den kan “accessa” så mycket RAM? Bäst få garantier för detta före köp.

Jag köpte min med 100 Gb, men 120 fanns för ovettigt extra i tillägg. Jag köpte istället en Iomega MiniMax 250, vilken jag har ovanpå som startskiva, kopplad med både USB och FW. Det ger en klart snabbare startskiva med mycket mer utrymme till en relativt låg kostnad. Dessutom fick jag flera USB- och FW-portar, vilket nog de flesta behöver. Den interna, lite långsammare 2,5”-disken har jag som extra startskiva, ifall den stora skulle behöva repareras. Vid nyinstallation på en ny, extern, större och snabbare hårddisk är det lätt att importera sina data så det bara är att starta om och köra som förr – men snabbare.

En enkel, extern USB2-koppling av den "gamla" disken är annars lättast att nyttja för att importera sina användardata, program m m.

marcushedenstrom
Har själv samma Mac Mini-modell, men tog den direkt med 2 Gb RAM – det mesta som gick då. Har inte sett bevis på att det går att installera 2 x 2 Gb i den, men skulle gärna vilja. Tillåter Minins ROM att den kan “accessa” så mycket RAM? Bäst få garantier för detta före köp.

Har du Core Duo-modellen kan minnescontrollern inte adressera mer än 2 GB.

Jag köpte min med 100 Gb, men 120 fanns för ovettigt extra i tillägg. Jag köpte istället en Iomega MiniMax 250, vilken jag har ovanpå som startskiva, kopplad med både USB och FW. Det ger en klart snabbare startskiva med mycket mer utrymme till en relativt låg kostnad. Dessutom fick jag flera USB- och FW-portar, vilket nog de flesta behöver. Den interna, lite långsammare 2,5”-disken har jag som extra startskiva, ifall den stora skulle behöva repareras. Vid nyinstallation på en ny, extern, större och snabbare hårddisk är det lätt att importera sina data så det bara är att starta om och köra som förr – men snabbare.

En enkel, extern USB2-koppling av den "gamla" disken är annars lättast att nyttja för att importera sina användardata, program m m.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...