Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMac och en tjock-tv

Pulka

Recommended Posts

Hejhej på er. :propellerbaver:

Jag har en gammal tjock-tv som bara är i rummet och samlar damm, så jag tänkte använda den till något vettigt.(Vad det nu är, heh)

Men jag vet inte hur jag ska använda grejer och vilken upplösning en sån TV har, så jag hoppas att någon kan skriva sånt.

Tack på förkläde.

Jag kopplar min macbook (kanske inte ens samma sak?) till min tjockteve med "mini-dvi-till-s-video/sån där gulrödvit". Går inte att surfa eller göra annat, går inte att läsa texten, har prövat alla upplösningar, men när man ser på film så blir bilden till och med bättre än på datorskärmen..!

Borde funka med mini-DVI till S-video/komposit om det ens finns en sådan adapter, visste jag inte ;)

Precis som gabri säger så har dock CRT-apparater en så dålig upplösning (tror det vanligtvis är PAL 720*576, rätta mig om jag har fel) att något annat än film och till viss del fototittande knappast är något att ha.

Thomas Ytterberg

PAL motsvarar 720x576 synliga pixlar. Signalen alltså.

Upplösningen på en tjockteve är svår att översätta i termer av pixlar, men om man orkar går det att kliva fram fram och räkna fosforpunkterna och hur många grupper av röd, grön och blå men ser i vågrätt och lodrätt. Sedan är det bara att hoppas det är den precisionen i elektronstrålen också. :)

Annars kan man kolla med testbilder och då kommer man snabbt fram att de många tjockteve inte klarar att återge den fulla upplösningen i PAL-signalen. Med kompositvideo (den gula kontakten) är det också omöjligt pga begränsningar i bandbredd. Störst chans till framgång får man med en modernare 32-tummare och rgb-signal över scart.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...