Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Partitionera både NTFS och Mac OS extended på samma externa hårddisk?


statson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen införskaffat en ny hårddisk till min nya Macbook. Jag är nu intresserad av att partitionera den i 4 olika delar. Jag har sökt och sökt i forumet men kan inte hitta något bra svar på min fråga.

 

Den lösningen jag hade tänkt mig är:

 

Partition 1: 5 gb: Applications Install Disc (alltså program dvd som medföljer vid köpet av macbooken)

Partition 2: 10 gb: Mac OS X install DVD (installationsskivan för OS X som medföljer macbooken)

 

Dessa två partitioner har jag alltså tänkt att använda som säkerhetskopior i det fall jag tappar bort mina ursprungliga skivor. Vad jag har förstått är det en ganska bra idé att göra backup på dessa i form av egna partitioner så man kan använda dom som startskivor om något går snett?

Dessa paritioner måste väl vara i Mac OS Extended format antar jag+ Guid för att kunna användas som startskivor?

 

Partition 3: 120 gb: till time machine ( även denna bör väl vara i Extended format och Guid?)

 

Partion 4: 110 gb: till annan lagring, vill att denna ska vara kompatibel med pc också. För detta hade jag tänkt formatera den till NTFS och sedan installera MACfuse och NTFS 3g på macbooken. Formateringen måste väl ske i windows antar jag, för just denna partition?

 

Jag provande göra på detta sätt i Skivverktyg (partition 4 gjorde jag till fat32) men problemet som jag ser det är att man kan bara kan välja GUID partitionstabell för hela den externa hårddisken och inte endast för de partitioner som är i Mac OS extended format. Fat 32 partitionen måste väl rimligen vara i MBR för att kunna fungera med PC? Jag kunde i alla fall inte se den externa hårddisken över huvudtaget när jag kopplade den till en Pc med XP.

 

Jag får en stark känsla av att jag fått allt om bakfoten om hur man kan partitioner och hur man inte kan göra det, men de vore grymt bra om det faktiskt går att göra på detta sätt.

 

En ganska lång fråga som kräver ett långt svar, jag vet, men jag skulle verkligen uppskatta hjälpen :rolleyes:

 

MVH

Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inget litet projekt du gett dig in på :)

Men i teorin tror jag nog det borde fungera. Ang. partitionstabellerna är det dock så att du kan välja ett system för hela hårddisken, inte en per partition. Om du vill kunna använda Time Machine och ha hårddisken som startskiva till Macen måste du använde GUID, precis som du säger.

 

Dock ska du inte behöva använda MBR för att kunna se FAT-partitionen i Windows. Köpte nyligen själv en extern hårddisk som jag paritionerade i två delar, en för Time Machine (Mac OS Extended) och en för övrig lagring (FAT32). Använde GUID som partitionstabell. Den andra partitionen fungerar dock utmärkt i såväl Mac OS som Windows.

 

Att du inte kan se din partition 4 från din PC beror nog på någonting annat. Annars ser jag inga problem med ditt projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket riktigt, när jag provar med GUID tabell och gör 2 partitioner, där den ena är Mac OS Extended och den andra FAT32 uppstår inga problem när jag kopplar till en pc.

 

Jag provade även att göra samma sak fast med 3 partitioner, alltså ytterligare en MAC OS Extended partition, även detta fungerar utan problem när jag kopplar till en pc.

 

Problemet verkar alltså uppstå när jag använder mig av 4 partitioner. Kan det vara möjligt att GUID och windows tillsammans inte kan hantera så många partitioner?

 

OBS! Hårddisken syns inte i utforskaren på PC:n, men om jag går in i enhetshanteraren så kan man se att min hårddisk är inkopplad. Den synes dock vara helt opartionerad och jag lyckas inte heller komma åt den. Det står att den ska fungera felfritt. XP gör även det där välbekanta plingljudet när jag kopplar in hårddisken för att indikerar att den är korrekt inkopplad. Problemet är alltså att hårddisken syns inte i "Den HÄR Datorn" och kan inte användas. ( Jag har provat på två pc, båda med XP)

 

Tack på förhand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det där problemet förut när jag formaterade om min förra Time Machine-disk till FAT32 och gav till brorsan som kör XP. Hela disken verkade på något vis bli opartitionerat utrymme.

 

Löste det genom att gå in i diskhantering (högerklicka på den här datorn - hantera - diskhantering i Windows). Sedan högerklickar du på din externa hårddiskpartition och väljer "formatera" eller något sådant. Sedan ska det gå.

 

Annars kan du väl bara göra kopior på dina Leopard-skivor till DVD:er och sedan köra på bara två partitioner? Verkar ju funka då. Tycker fyra partitioner känns lite overkill ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...