Jump to content
Just nu i M3-nätverket

feedback på min idé snälla! iphone enkom som surf- och nöjesmaskin

Vadenmark

Recommended Posts

Hej jag är en nyfrälst Macman har precis införskaffat mig en Macbook Pro 17" och går nu i tankarna att skaffa en iPhone.

Jag tänkte förut på att köpa en liten minipc för att ha att surfa på et vettigt sätt med, men tanken att gå runt med en telefon, en iPod och en liten surfdator vart jag än går blev plötsligt väldigt olockande, så jag började snegla mot en iPhone...

Problemet är att nackdelarna med iPhonen, så som att den inte kan skicka mms, bristfällig kamera som saknar videoinspelningsfunktion, att den än så länge endast säljs via Telia mm, är så pass vitala delar för mig att jag nog skulle bli tvungen att välja bort den, men efter extremt mycket hjärnskrynklande, efterforskande och orienterande så tror jag mig ha en ganska vettig lösning!

Jag hittade ett företag som hjälper små och stora företag med it-lösningar och de köper in iPhones från Tyskland, skickar dem till Apple i Sverige och som dem redo för svenskt bruk och säljer dem sedan till företag med ett nytecknande eller förlängning av aktuellt abonnemang oberoende av operatör. Vilket gör att inget jailbreakande och upplåsning behövs. Ett problem löst :)

Sedan tänkte jag skaffa Affärspaketet hos Telenor som ger mig ett bra fastpris abonnemang och fri surf, som dessutom delas på ett tvillingskort! jag kan snabbt och enkelt byta mellan vilken jag vill ringa ut på men kan ta emot samtal och surfa gratis på båda korten. alltså kan jag ha min nuvarande n82:a som primär kamera/gps navigation/mobil och ha iPhonen som min iPod och surf/mejl-maskin!

Det enda som bekymrar mig är garanti och reparationsfrågor då all iPhonereparation, om jag har förstått det rätt, i Sverige för tillfället måste gå genom Telia och de reparerar bara produkter sålda av dem själva...

Vad tycker ni? Ni som har iPhone hur klarar ni er med dess brister? Vad mer bör jag tänka på?

Tack på förhand MVH/

Viktor

Kan inte butiken som säljer iPhonen till dig i första hand hjälpa dig med den frågan?

Telenor börjar snart sälja iPhone om du nu har missat det :)

Sedan undrar jag hur mycket sanning det kan vara i att ett företag köper in iPhone från Tyskland och svenska Apple hjälper med upplåsning av telefonerna??

Telenor börjar snart sälja iPhone om du nu har missat det :)

Sedan undrar jag hur mycket sanning det kan vara i att ett företag köper in iPhone från Tyskland och svenska Apple hjälper med upplåsning av telefonerna??

Hahha, ja att Apple skulle vara så vänliga har jag svårt att se!

Som ovanstående skrivit. Telenor ska börja sälja iPhone "inom några månader" som det står på deras hemsida. Sen angående MMS och video. Det går att fixa om du jailbreakar den. Mer om det står här i forumet. Tillex i FAQ. Vad det gäller kameran så finns det diverse program som gör den mycket bättre. Visst det är bara 1,3 megapixel och det går inte att komma ifrån.

Angående brister eller fördelar och nackdelar som du frågar efter, kolla här i forumet. Har skapats massvis med trådar om detta.

Som ovanstående skrivit. Telenor ska börja sälja iPhone "inom några månader" som det står på deras hemsida. Sen angående MMS och video. Det går att fixa om du jailbreakar den. Mer om det står här i forumet. Tillex i FAQ. Vad det gäller kameran så finns det diverse program som gör den mycket bättre. Visst det är bara 1,3 megapixel och det går inte att komma ifrån.

Angående brister eller fördelar och nackdelar som du frågar efter, kolla här i forumet. Har skapats massvis med trådar om detta.

woa???? är väl ändå en 2.0 mpix?

woa???? är väl ändå en 2.0 mpix?

Du har helt rätt. Det visste jag med, vetifan vad jag fick 1.3 ifrån.

Du har helt rätt. Det visste jag med, vetifan vad jag fick 1.3 ifrån.

Ja fy på dig, blir en halvtimme i skamvrån ^_^

Nej de påstår inte att Apple låser upp dem utan att de förbereder dem för svensk användning, alltså lägger in menyer och sådant. så jag utgår ifrån att de redan är olåsta. Men de kanske lägger in menyerna själva, jag vet ej hur det funkar.

Men vad tycker ni annars om idén att ha iphonen som en ipod med 3g surf? oavsett om jag väntar in att telenor skall få in sina officiella uppsättning eller ej. känns som en skön lösning, jag behåller på det sättet fördelarna med min lur idag och får en riktigt saftig ipod som jag kan surfa överallt med:)

ps. 16gig versionen kostar med nytecknandet av ett abonnemang 200kr i förhöjd avgift och 1kr vid uthämtning, alltså 4800kr ganska mycket mindre alltså.

Vad det gäller kameran så finns det diverse program som gör den mycket bättre.

Kan Du tipsa om några sådana program?

/Berndt

Nej de påstår inte att Apple låser upp dem utan att de förbereder dem för svensk användning, alltså lägger in menyer och sådant. så jag utgår ifrån att de redan är olåsta. Men de kanske lägger in menyerna själva, jag vet ej hur det funkar.

Men vad tycker ni annars om idén att ha iphonen som en ipod med 3g surf? oavsett om jag väntar in att telenor skall få in sina officiella uppsättning eller ej. känns som en skön lösning, jag behåller på det sättet fördelarna med min lur idag och får en riktigt saftig ipod som jag kan surfa överallt med:)

ps. 16gig versionen kostar med nytecknandet av ett abonnemang 200kr i förhöjd avgift och 1kr vid uthämtning, alltså 4800kr ganska mycket mindre alltså.

Menyer med mera finns redan i språkstödet och såvitt jag vet så går det utmärkt att bara ställa om en amerikansk telefon till svenskt språk och få svenska menyer. Har jag inte fullständigt missförstått det hela så finns det ingen anledning att lämna in telefonerna. Sedan betvivlar jag att svenska Apple medverkar till så kallad "gråimport".

Annars så fungerar en iPhone alldeles utmärkt som handdator/surfdator (liten sådan). Vi är ett par miljoner användare världen över som använder telefonen för det och en massa annat.

;)

Det verkar ju vara för jailbreakade lurar.

Hade hoppats att det skulle finnas nåt på App Store.

/Berndt

stämmer berndt, polisapple tillåter inte det, som snapture förklarar på faq:n "Apple has not yet opened up the necessary camera frameworks"

vilket innbeär att du måste jailbrejka..finns ingen kameraapp som ens kommer i närheten i appstore..alla är likadana

men testa nightcam är väl lite roligare...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...