Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rymden, rymdturism och sådant


BobDeluxe

Rekommendera Poster

Tja, en sak som jag tycker är otroligt imponerande är att mindre än 70 efter att bröderna Wright lyckats flyga med motorflygplan för första gången så landar de första människorna på månen, men det är nästan lika otroligt irriterande att de 40 åren efter inte hänt någonting som kan mäta sig med månlandningen.

 

Borde inte rymdturism vara den största turistbranschen för länge sen?

 

När tror ni att riktig rymdturism blir möjlig? 10, 20, 40 år fram i tiden? Jag är helt inställd på att när jag och frugan fyller 50 år och firar 30 årig bröllopsdag(25 år kvar) så ska vi göra det i omloppsbana kring jorden, har jag för höga förhoppningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man med rymden menar upp i nära vakuum, dvs runt 100-200 km höjd, så kommer den rymdturismen att komma ganska snart. Virgin Galactic, tror jag att de kallar sig, och de ska använda en tvåstegslösning som Scaled Composites utvecklar. En tänkbar startplats är faktiskt rymdbasen utanför Kiruna.

 

Om man menar omloppsbana, så är det en helt annan sak. Det är så sinnessjukt dyrt och svårt jämfört med att bara åka rakt upp och ner igen (som Virgin/Scaled gör). Bara att åka med på resor som har andra huvudsyften och huvudsaklig finansiering från kostar tiotals miljoner, som vi sett de senaste åren.

 

Folk underskattar vilka enorma resurser det krävs för att uppnå omloppsbana. Läs gärna den här artikeln om problemen med att nå omloppsbana utan flerstegslösningar: http://en.wikipedia.org/wiki/SSTO

 

Med flerstegslösningar blir det enklare, men dyrare och mer komplicerat att förbereda.

 

Vi kan nog utesluta rymdturism till omloppsbana och "högre" inom de närmaste decennierna. Förmodligen kommer det att krävas nåt i stil med en hypereffektiv fusionsreaktor som driver en extrem jonmotor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Rymdturism finns, men det är ganska dyrt. Kanske därför det inte riktigt har slagit än.

 

Du kan få åka med sovjetiska Soyuz och besöka ISS för 20 miljoner dollar. Annars finns det resor som inte tar dig upp i omloppsbana, men väl ut i rymden, för ett par hundra tusen dollar, detta med Virgin Galactic. :)

 

Månlandningen gjordes för att slå sovjet i rymdkapplöpningen, plantera amerikanska flaggan på månen och åka hem. Sen självdog intresset, kanske för att allt hände för fort. Men det var nödvändigt på den tiden.

 

Edit: och medan jag skrev detta hann ClCdCm före. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månlandningen gjordes för att slå sovjet i rymdkapplöpningen, plantera amerikanska flaggan på månen och åka hem. Sen självdog intresset, kanske för att allt hände för fort. Men det var nödvändigt på den tiden.

 

Men det är många som fortfarande är skeptisk till att de har varit på månen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Men det är många som fortfarande är skeptisk till att de har varit på månen...

 

Stämmer. Det finns alla typer av knäppgökar i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga som helst tvivel på att de faktiskt landade på månen, men man undrar ju hur långt gångna planer de hade på att fejka det ifall nåt gick snett eller liknande.

 

Hur funkar en jonmotor??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hur funkar en jonmotor??

 

Joner (laddade atomer) accelereras med hjälp av magnetfält och slungas ut bakåt, varpå farkosten för sig frammåt enligt Newtons tredje lag.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ion_engine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raketmotorer har ett effektivitetsvärde som mäts i sekunder, och det brukar kallas specifik impuls (Isp). Värdet kan liknas vid liter/mil för bilar, men bygger på lite andra grunder.

 

Värdet talar om hur många sekunder som man har drivkraft motsvarande en viktenhet från en bränslemängd motsvarande samma viktenhet. I det förenklade brittiska enhetssystemet (där pund är både massa och kraft), skrivs det: lb/lb/s.

 

Ju högre Isp, desto mindre bränslemassa behövs för samma lyftkraft. En raketmotor som drivs av fast bränsle, som i rymdfärjans startraketer (de smala på sidorna om tanken), har en Isp på 200-300. Rymdfärjans egna väte/syre-drivna motorer (de tre i aktern på själva färjan) har en Isp på runt 450, och det är nära maximum för kemiska motorer.

 

En jonmotor, som jämförelse, har en Isp på många tusen sekunder, kanske 5000 eller mer, dvs ca 10 ggr effektivare än rymdfärjans bästa motorer.

 

Nackdelen med jonmotorer är att de är extremt svaga. Men lyckas man bygga en som är jämförbar med huvudmotorerna på rymdfärjan, så skulle man vinna väldigt mycket. Jag tror att anoderna/katoderna blir sönderstekta av en så hög "effekt", oavsett hur man konstruerar dem. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...