Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill börja programmera!


TheMatrix

Rekommendera Poster

Hej jag skulle vilja lära mej programmera, men vet inte vart jag ska börja...

 

Skulle vilja ha tips på något bra och enkelt programmeringsspråk...

Om du är programmerare vilket språk började du med?

Och hur lär man sej det, typ några tips på tutorials, böcker och webbsidor.

Även program att göra detta i, som bra kompilerare t.ex vill man gärna ha tips om :)

Allt som är inom programmering vill jag veta hehe!!! :P

Jag är 14år och kan HTML.

Men nu vill göra små program.

Ni behöver ju kanske inte ta det svåraste språket och en 2000 sidig manual ;)

Tack på förhand för svaren.

M.v.h. TheMatrix :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare i borde du kolla upp boken "Learn to Program":

http://www.pragprog.com/titles/ltp2/learn-...ram-2nd-edition

 

Annars som nybörjare kan jag rekommendera språken:

Ruby, Python, Java. Dessa finns det gott om böcker om.

 

En bra javabok på svenska är "Java Direkt med Swing" av Jan Skansholm. Annars tycker jag böcker från www.pragprog.com, O'reilly och Addison Wesley är de som håller bäst klass. Googla lite på dessa förlag så kanske du hittar något som passar, eller gå till Akademibokhandeln och bläddra lite i deras böcker för att se om något passar.

 

Då du frågade hur vi började programmera så kommer min väg här:

Själv började jag med Basic på Amiga tiden. Efter det blev det Visual Basic och lite senare C/C++. Efter ett tag så kollade jag in Assembler för 8-bitars motorola proccessorer. På högskola har jag läst Java, C/C++/C#, Ruby, Python samt PHP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java är bra. Dels för att det är ett modernt och vanligt språk dels för att du kan sätta igång enkelt och gratis med Apples editor/kompilerare Xcode.

 

Hoppsan, missade att du inte var mac-ägare än. I så fall kan kanske php (om du vill använda det på webben) eller C/C++ (om du vill göra program) vara intressant. Annars går Java bra att programmer både i Windows och Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte rekommendera Java. Fördelarna med Java och objektorienterad programmering visar sig främst när man arbetar med stora komplexa system. När man är 14 år och vill börja bygga program ska det vara kul att programmera. Just Java ett ganska tråkigt språk. Det gör vad det ska, men ger inga större möjligheter till utsvängningar. Då tycker jag att du istället ska titta på Perl. Det ger ett stort spelrum men är ändå enkelt att använda, kostar gratis, är öppen källkod och finns för de flesta datorer och operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lika många sätt att lära sig programmera som det finns människor. Jag tror att det viktigaste är att man ha roligt! Hitta något projekt du brinner för och satsa på att lära dig saker för att slutföra projektet, Att lära sig bara för att lära sig är väldigt innefektivt och dessutom tråkigt. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker? Min förre lärare påstod att den var dålig.

Ja jag är säker på att den duger alldeles utmärkt för att lära sig grundläggande java om man vill läsa på svenska, vilket man kanske vill när man är nybörjare på programmering. Vill man hellre läsa på engelska finns bättre böcker... Om man vill lära sig gratis finns java tutorials på suns hemsida.

 

Vad man tycker om böcker är givetvis subjektivt och din lärare har rätt till sin åsikt och jag till min, allt beror ju på vad man själv söker i en bok som lär ut programmering. För att dra en parallell Bjarne Stroustrups bok "The C++ Programming Language" är jättebra om man vill lära sig c++, men inte för någon som inte har någon större programmerings erfarenhet. Jag skulle inte rekommendera den innan man har läst ex Bruce Eckels gratis böcker om c++ först. Efter man gjort det har man mycket större behållning av Bjarnes bok då den förutsätter ganska mycket kunskap innan man läser den. Tycker jag kanske skall poängteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare i borde du kolla upp boken "Learn to Program":

http://www.pragprog.com/titles/ltp2/learn-...ram-2nd-edition

 

Annars som nybörjare kan jag rekommendera språken:

Ruby, Python, Java. Dessa finns det gott om böcker om.

 

En bra javabok på svenska är "Java Direkt med Swing" av Jan Skansholm. Annars tycker jag böcker från www.pragprog.com, O'reilly och Addison Wesley är de som håller bäst klass. Googla lite på dessa förlag så kanske du hittar något som passar, eller gå till Akademibokhandeln och bläddra lite i deras böcker för att se om något passar.

 

Då du frågade hur vi började programmera så kommer min väg här:

Själv började jag med Basic på Amiga tiden. Efter det blev det Visual Basic och lite senare C/C++. Efter ett tag så kollade jag in Assembler för 8-bitars motorola proccessorer. På högskola har jag läst Java, C/C++/C#, Ruby, Python samt PHP.

 

 

Säker? Min förre lärare påstod att den var dålig.

 

 

Java är bra. Dels för att det är ett modernt och vanligt språk dels för att du kan sätta igång enkelt och gratis med Apples editor/kompilerare Xcode.

 

Hoppsan, missade att du inte var mac-ägare än. I så fall kan kanske php (om du vill använda det på webben) eller C/C++ (om du vill göra program) vara intressant. Annars går Java bra att programmer både i Windows och Linux.

 

 

Jag skulle nog inte rekommendera Java. Fördelarna med Java och objektorienterad programmering visar sig främst när man arbetar med stora komplexa system. När man är 14 år och vill börja bygga program ska det vara kul att programmera. Just Java ett ganska tråkigt språk. Det gör vad det ska, men ger inga större möjligheter till utsvängningar. Då tycker jag att du istället ska titta på Perl. Det ger ett stort spelrum men är ändå enkelt att använda, kostar gratis, är öppen källkod och finns för de flesta datorer och operativsystem.

 

 

Det finns lika många sätt att lära sig programmera som det finns människor. Jag tror att det viktigaste är att man ha roligt! Hitta något projekt du brinner för och satsa på att lära dig saker för att slutföra projektet, Att lära sig bara för att lära sig är väldigt innefektivt och dessutom tråkigt. Lycka till!

 

 

Ja jag är säker på att den duger alldeles utmärkt för att lära sig grundläggande java om man vill läsa på svenska, vilket man kanske vill när man är nybörjare på programmering. Vill man hellre läsa på engelska finns bättre böcker... Om man vill lära sig gratis finns java tutorials på suns hemsida.

 

Vad man tycker om böcker är givetvis subjektivt och din lärare har rätt till sin åsikt och jag till min, allt beror ju på vad man själv söker i en bok som lär ut programmering. För att dra en parallell Bjarne Stroustrups bok "The C++ Programming Language" är jättebra om man vill lära sig c++, men inte för någon som inte har någon större programmerings erfarenhet. Jag skulle inte rekommendera den innan man har läst ex Bruce Eckels gratis böcker om c++ först. Efter man gjort det har man mycket större behållning av Bjarnes bok då den förutsätter ganska mycket kunskap innan man läser den. Tycker jag kanske skall poängteras.

 

 

storma flashback :P

 

 

Om du är sugen på Java, vilket jag hoppas du är, är Eclipse en bra gratis IDE alternativt till Xcode.

 

Tack så jätte mycket för alla braiga svar tror jag ska försöka mej på Java och kanske Perl eller Python...

"Storma Flashback" var den bästa kommentaren i år :):P;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java ær ett bra språk att børja med, men ær som sagt ganska tråkigt, men jag skulle nog rekomendera att du børjar med java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slösa inte bort tid på Java, lär dig python eller Lua istället om du börjar från NOLL.

 

Java är och har varit döende i många år undantaget vissa specifika områden, medans både python och lua blivit populärare och stöds av iprincip alla system idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slösa inte bort tid på Java, lär dig python eller Lua istället om du börjar från NOLL.

 

Java är och har varit döende i många år undantaget vissa specifika områden, medans både python och lua blivit populärare och stöds av iprincip alla system idag.

 

håller med, men skulle rekommendera Ruby, det är kul, användbart och lätt att göra roliga program med bara några få rader kod, skiljer sig rejält mot det flesta andra språk så vill du lära dig nåt c-liknande sen får du glömma allt (nåja inte allt) du lärt dig om Ruby först.

En stor fördel är ju att Ruby finns förinstallerat under mac os x (gäller för många scriptspråk), så det är bara att starta upp irb i Terminal och börja leka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Java är ett bra språk att starta med.

Det används också på många ställen i "yrkeslivet".

Finns mycket material om java på nätet.

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
guitardanny
Slösa inte bort tid på Java, lär dig python eller Lua istället om du börjar från NOLL.

 

Java är och har varit döende i många år undantaget vissa specifika områden, medans både python och lua blivit populärare och stöds av iprincip alla system idag.

 

Beror ju på hur man ser det. Java är definitivt inte döende. Hypen har försvinnit om språket, men det används fortfarande i stor utsträckning.

 

Men som någon skrev innan så kan man ju göra det mesta med de flesta språk idag. Java är tråkigt men väldigt användbart när man väl lärt sig det. Funkar för det mesta, webbapplikationer, program och spel. Jag tycker dock Java är grymt bra då jag mest gör tråkiga men användbara program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Började läsa lite Ruby nu eftersom någon här på forumet väckte mitt intresse. Perfekt om cocoa/xcode begriper sig på Ruby, då vill jag det också. Verkar vara ett mysigt språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad du är ute efter. Java börjar bli stort på mobilsidan med bland annat googles Android. Sony-Ericsson använder en hel del java också.

Är det windowsprogrammering du är ute efter så är det .Net och C# som gäller.

Xcode på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte rekommendera Java. Fördelarna med Java och objektorienterad programmering visar sig främst när man arbetar med stora komplexa system. När man är 14 år och vill börja bygga program ska det vara kul att programmera. Just Java ett ganska tråkigt språk. Det gör vad det ska, men ger inga större möjligheter till utsvängningar. Då tycker jag att du istället ska titta på Perl. Det ger ett stort spelrum men är ändå enkelt att använda, kostar gratis, är öppen källkod och finns för de flesta datorer och operativsystem.

 

 

Slösa inte bort tid på Java, lär dig python eller Lua istället om du börjar från NOLL.

 

Java är och har varit döende i många år undantaget vissa specifika områden, medans både python och lua blivit populärare och stöds av iprincip alla system idag.

Java kanske inte är lika hett inom webutveckling som det var för några år sedan, men tack vare att det nu går att köra javaprogram med hyfsad prestanda så har språket letat sig in på andra tillämpningsområden.

 

Mobilvärlden går idag hårt mot utveckling i java, utveckling för gwt är i java, många utvecklingsverktyg som man vill kunna köra på flera plattformar utvecklas i java etc.

 

Java är INTE döende. Däremot kan man undra om inte perl är på väg åt det hållet. Som gammal perl-hackare ser jag allt fler scriptlösningar i Ruby och Python. Med tanke på hur uselt strukturerade och oläsliga många perl-program är så är det förmodligen inte så dumt.

 

Jag skulle INTE rekommendera en nybörjare i programmering att ge sig på perl. Har man inte lärt sig att skriva läslig kod innan man börjar med perl är risken stor att man väldigt snabbt sitter med ett gäng perl-program som är omöjliga att underhålla och vidareutveckla.

 

Vill du lära dig scriptprogrammering skulle jag satsa på Ruby eller möjligtvis Python (Ruby är mer renodlat objektorienterat, vilket är trevligt i dagens läge). Vill du hellre satsa på att lära dig ett språk som ger dig möjligheter att skapa större system i framtiden skulle jag satsa på Java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...