Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dollarn över 9 kronor


Pocahontas

Rekommendera Poster

Om man tittar tillbaka på japanerna så var de ett billigt land att producera varor i för 30-40 år sedan. Nu är det ett högkostnadsland och fortsätter i hög grad att producera varor trots att man saknar inhemsk råvara till stor del.

...

 

Bortsett från att det inte produceras särskilt mycket i japan nu för tiden (Kolla igenom allt du äger du kommer nog inte hitta särskilt mycket, om något, där det står "Made in Japan"). De har flyttat sin produktion till Kina, Indonesien etc.

Japan står framförallt för FoU.

 

EDIT:// Undantaget är givetvis bilar, som fortfarande plockas ihop i japan av robotar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Lite trist då att vår fordonsindustri plus deras underleverantörer som oxå står för stor kompetens och utveckling håller på och packar ihop nu, snart kommer bara tyskarna ha kompetens kvar och fabriker för å skruva ihop bilarna i. Och när kompetensen inte längre finns här blir det heller inga jobb i framtiden, utveckling, kompetens och fabriker hör ihop tror jag. Lite tur att bilindustrin inte står för hela Sveriges export men en för stor del säkert tyvärr. Men det är lite synd att så mycket kunskap och så mycket investerat i dessa jättefabriker bara ska låtas stängas ner för alltid bara för en kort konjuktursvackas skull, ren kapitalförstöring, de skulle sparat i ladorna för att ha nu, istället för att ge höga bonusar och aktieutdelningar hit o dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från att det inte produceras särskilt mycket i japan nu för tiden (Kolla igenom allt du äger du kommer nog inte hitta särskilt mycket, om något, där det står "Made in Japan"). De har flyttat sin produktion till Kina, Indonesien etc.

Japan står framförallt för FoU.

 

EDIT:// Undantaget är givetvis bilar, som fortfarande plockas ihop i japan av robotar.

 

Jorå, nog vet jag det. Poängen var om den inte kom fram att japan producerar en hel del trots sitt höga kostnadsläge. Det betyder att man inte ska bara titta på löneläget och det monetära läget........ det finns andra faktorer som är viktiga.

 

Kronkursen innebär att sverige kan segla upp som ett av europas intressantaste semesterländer. Vi omsätter redan 5 miljarder och har stor pontential att mångdubbla den siffran.

 

Vi är väldigt duktiga på mycket men som inte når fram till den globala marknaden än av olika anledningar. Sverige är ett föregångsland på mycket och har mycket att bidra med. Svenskar är ett uppfinningsrikt folk av tradition så det finns ingen anledning att sucka!

 

Det är detta som är det riktiga kapitalet som måste förvaltas, att finna morgondagens genombrottsmän och kvinnor och hjälpa dem att göra det i sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite trist då att vår fordonsindustri plus deras underleverantörer som oxå står för stor kompetens och utveckling håller på och packar ihop nu, snart kommer bara tyskarna ha kompetens kvar och fabriker för å skruva ihop bilarna i. Och när kompetensen inte längre finns här blir det heller inga jobb i framtiden, utveckling, kompetens och fabriker hör ihop tror jag. Lite tur att bilindustrin inte står för hela Sveriges export men en för stor del säkert tyvärr. Men det är lite synd att så mycket kunskap och så mycket investerat i dessa jättefabriker bara ska låtas stängas ner för alltid bara för en kort konjuktursvackas skull, ren kapitalförstöring, de skulle sparat i ladorna för att ha nu, istället för att ge höga bonusar och aktieutdelningar hit o dit.

 

Skulle det gå åt pipsvängen för svensk fordonsindustri så finns kunnandet kvar än så länge till ett lägre pris vilket kan göra det lönsamt för tysk industri att förlägga tillverkning och montering här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På kort sikt finns kunnandet kvar men på kort sikt måste de oxå ge sina egna bilarbetare jobb, dyrt å lägga ner jobb i tyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstade nej och skulle göra de igen då de inte är ngn kortsluten tanke bakom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad har vi kommit fram till?? Tycker det är mest off topic som vanligt när intressanta frågor ställs här på forumet. Om jag tolkar axelman rätt så tror han att det är bra med låg krona men inte så stor betydelse. Vanligvis så spelar kanske 5-10% upp eller ner inte så stor roll, men nu är det ganska stora kliv i kurserna så detta påverkar nog ganska mycket, och jag hoppas att det håller i sig, för ingen här har klämt fram något bra argument för motsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad har vi kommit fram till?? Tycker det är mest off topic som vanligt när intressanta frågor ställs här på forumet. Om jag tolkar axelman rätt så tror han att det är bra med låg krona men inte så stor betydelse. Vanligvis så spelar kanske 5-10% upp eller ner inte så stor roll, men nu är det ganska stora kliv i kurserna så detta påverkar nog ganska mycket, och jag hoppas att det håller i sig, för ingen här har klämt fram något bra argument för motsatsen.

 

Jag tror det enda argumentet för motsatsen som kommit fram är att den privata utlandssemestern blir dyrare, sen om detta är ett bra/dåligt argument kan ju alltid diskuteras :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad har vi kommit fram till?? Tycker det är mest off topic som vanligt när intressanta frågor ställs här på forumet. Om jag tolkar axelman rätt så tror han att det är bra med låg krona men inte så stor betydelse. Vanligvis så spelar kanske 5-10% upp eller ner inte så stor roll, men nu är det ganska stora kliv i kurserna så detta påverkar nog ganska mycket, och jag hoppas att det håller i sig, för ingen här har klämt fram något bra argument för motsatsen.

 

Med en stor exportindustri är det positivt med en förhållandevis låg krona. Men dessa häftiga svängningar är inte bra. Det förändrar förutsättningarna över natten och omöjliggör en vettig framförhållning.

...

Vad jag ville peka på som är viktigare är det kapital i ideer och människor som förverkligar dem som vi har i sverige. Vi får inte stirra oss blinda på ett fixt samhällsläge och vad som är bäst för det. Om Sverige ska få inkomster måste Sverige sälja och då måste vi ha något att sälja...... Tillräckligt bra produkter säljer även om de är dyra. Produkter som inte är tillräckigt bra säljs inte även om dollarn skulle stå i 20:- ......................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det enda argumentet för motsatsen som kommit fram är att den privata utlandssemestern blir dyrare, sen om detta är ett bra/dåligt argument kan ju alltid diskuteras :)

 

 

Med en stor exportindustri är det positivt med en förhållandevis låg krona. Men dessa häftiga svängningar är inte bra. Det förändrar förutsättningarna över natten och omöjliggör en vettig framförhållning.

...

Vad jag ville peka på som är viktigare är det kapital i ideer och människor som förverkligar dem som vi har i sverige. Vi får inte stirra oss blinda på ett fixt samhällsläge och vad som är bäst för det. Om Sverige ska få inkomster måste Sverige sälja och då måste vi ha något att sälja...... Tillräckligt bra produkter säljer även om de är dyra. Produkter som inte är tillräckigt bra säljs inte även om dollarn skulle stå i 20:- ......................

Håller helt med.

Va bra, då är vi överens :), Poca, vi har kanske ett svar på din fråga!!!

 

Men om det nu så entydigt är bra för sverige med låg krona, varför verkar det inte så när man läser nyheterna? Konsekvenserna av låg krona verkar ju inte vara så dumma. Låg krona verkar vara en konsekvens av dumma händelser, och det är kanske dem det egentligen handlar om.

 

Jag tycker att nyheterna ofta är väldigt icke-informativa, finns inget djup i dem. Går ju inte att bilda egna uppfattingar om saker när det bara skrapas på ytan hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med.

Va bra, då är vi överens :), Poca, vi har kanske ett svar på din fråga!!!

 

Men om det nu så entydigt är bra för sverige med låg krona, varför verkar det inte så när man läser nyheterna? Konsekvenserna av låg krona verkar ju inte vara så dumma. Låg krona verkar vara en konsekvens av dumma händelser, och det är kanske dem det egentligen handlar om.

 

Jag tycker att nyheterna ofta är väldigt icke-informativa, finns inget djup i dem. Går ju inte att bilda egna uppfattingar om saker när det bara skrapas på ytan hela tiden.

 

Det är väl snarare hela världsläget som skapar eländet än låg kronkurs just nu.

...

Lågt värde på kronan visar omvärldens förtroende för den svenska valutan och den svenska ekonomin. Den blir som en "termometer" och en varningssignal för utländska investerare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det nu så entydigt är bra för sverige med låg krona, varför verkar det inte så när man läser nyheterna? Konsekvenserna av låg krona verkar ju inte vara så dumma. Låg krona verkar vara en konsekvens av dumma händelser, och det är kanske dem det egentligen handlar om.

 

Jag tycker att nyheterna ofta är väldigt icke-informativa, finns inget djup i dem. Går ju inte att bilda egna uppfattingar om saker när det bara skrapas på ytan hela tiden.

 

Det är väl inte en låg krona i sig som är problemet utan snarare hastigheten den har fluktuerat den senaste tiden (åt båda hållen men framför allt nedåt). Detta gör det svårt för företag och investerare att lägga upp mer långsiktiga planer och skapar därmed en osäkerhet i sig. Stabiliserar sig kronan något och ligger lite mer stilla är det mer fördelaktigt i den rådande världsekonomin om den gör detta på en relativt låg nivå ett tag framöver (synd bara att jag inte slog till och köpte mig en platt TV innan detta hände dock :P ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryper sakta neråt igen..

 

1 Dollar -0,0361 8,75 kr kl 13:38

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarn under 8 kr idag (7.96)

 

Kan undra om Apple justerar ner priserna på sina produkter?

Dollarn har ju fallit med närmare 12% sedan den nya Mac Minin kom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dyra Mac Minin skulle kosta ung. 8095:- med dagens kurs...om jag räknar rätt.. (Kostar 9195:- idag)

 

Räknar givetvis inte rätt..måste utgå från priset utan moms..så fram med räknedosan... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan undra om Apple justerar ner priserna på sina produkter?

Dollarn har ju fallit med närmare 12% sedan den nya Mac Minin kom...

Den dyra Mac Minin skulle kosta ung. 8095:- med dagens kurs...om jag räknar rätt.. (Kostar 9195:- idag)

Med tanke på att priset på den gamla Minin inte höjdes trots att kursen gått upp 30-40% så är väl chansen liten att priset sjunker nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon uttryckte det som att det är 20% rea på Sverige just nu!

 

Som jag ser det bör vi komma ihåg dessa fördelar med egen valuta sen när vi står där och ska välja om vi ska gå med i euron igen.

 

Själv är bäste dräng, om han vet vad han gör förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte en låg krona i sig som är problemet utan snarare hastigheten den har fluktuerat den senaste tiden (åt båda hållen men framför allt nedåt). Detta gör det svårt för företag och investerare att lägga upp mer långsiktiga planer och skapar därmed en osäkerhet i sig. Stabiliserar sig kronan något och ligger lite mer stilla är det mer fördelaktigt i den rådande världsekonomin om den gör detta på en relativt låg nivå ett tag framöver (synd bara att jag inte slog till och köpte mig en platt TV innan detta hände dock :P ).

 

Dom flesta större exportföretagen, råvaruindustrin i alla fall, i Sverige handlar väl enbart i dollar och blandar aldrig in kronan i sina affärer. När kronan sjunker i värde borde det ju bli billigare att producera råvaran i Sverige då löner och annat betalas i kronor.

En sak vet jag och det är att nästa gång dollarn hamnar i 5-6 kronor så ska jag köpa en massa dollar i avvaktan på nästa kronras. En kompis gjorde sig nästan 300 000 kronor på det och jag ångrar idag att jag inte gick med och köpte. Att växla pengar är väl inte skattepliktigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att växla pengar är väl inte skattepliktigt?

 

Klart att det är, inkomst av kapital: 30% skatt. Däremot får du nog rapportera in till skatteverket på egen hand. Redovisas inte intäkten och skatteverket upptäcker det så blir det frågan om eftertaxering + straffskatt på 40% + eventuell brottsutredning för skattefusk.

 

Edit: ett litet förtydligande, ovan gäller om valutahandeln görs i vinstsyfte. Att växla tillbaka pengar efter en semesterresa och tjäna några ören är inte skattepliktig intäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya regler på bankerna nu, kommer du och vill sätta in 10.000 måste du redovisa varifrån du fått dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...