Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dollarn över 9 kronor


Pocahontas

Rekommendera Poster

Dollarkursen är ju dålig för alla här som har väntat på uppgraderad hårdvara ifrån Apple. Blev ju uppgraderat pris också, så uppdateringens och väntans sötma ger visst sura uppstötningar nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar
Pocahontas

Du ser det från fel håll, det är bra för svensk exportindustri att dollarn är hög. Det gynnar Sverige.

 

Tingeltangel får vi avstå ifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Man kan idag klart konstatera att det var ett stort misstag att inte införa Euro i Sverige. (Aja-baja på er alla som röstade emot!). Kronan forsätter att falla, snabbare än både dollar och euro. Stabilitet är vad som behövs.

(Men det är lätt att säga med facit i hand…)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade för, och skulle göra det igen utan att tveka en nanosekund! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan idag klart konstatera att det var ett stort misstag att inte införa Euro i Sverige. (Aja-baja på er alla som röstade emot!). Kronan forsätter att falla, snabbare än både dollar och euro. Stabilitet är vad som behövs.

(Men det är lätt att säga med facit i hand…)

Det var inte så svårt att räkna ut även då (men det blir tydligen uppenbart för många just nu). Små valutor får alltid stryk i kristider.

 

Självklart är det sämre med lägre krona. Det betyder ju att våra tillgångar och det vi har och äger blir mindre värt (svenska företag sitter heller inte och gör alla delar själva - det mesta köps in från t.ex. Kina och skruvas bara ihop här - så den glädjen är kortvarig). Sverige kan inte och ska inte konkurrera med pris utan med kvalitet och kunskap. Jag förstår inte hur man kan bli glad av att själv bli fattigare (eventuellt med motiveringen att en del industriföretag blir lite mer konkurrenskraftiga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här går ju i vågor. För ett halvår sen var dollarn billigt med sina för och nackdelar och nu är den dyr med sina för och nackdelar. Så i längden jämnar det nog ut sig.

För mig personligen blir det lite dyrare att importera de där skruvdragarna från USA nu men ändå halva priset jämfört med i Sverige även då tull och moms lagts på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan idag klart konstatera att det var ett stort misstag att inte införa Euro i Sverige. (Aja-baja på er alla som röstade emot!). Kronan forsätter att falla, snabbare än både dollar och euro. Stabilitet är vad som behövs.

(Men det är lätt att säga med facit i hand…)

Facit hade vi redan i början av 1990-talet, när kronan sjönk som en sten mot bland annat dollarn. När jag var i USA 2001 låg dollarn på över 11 kronor.

 

Men folks minne är kort, alldeles för kort, och så röstar en majoritet MOT Euron...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här går ju i vågor. För ett halvår sen var dollarn billigt med sina för och nackdelar och nu är den dyr med sina för och nackdelar. Så i längden jämnar det nog ut sig.

Det är inte USD vi skulle byta till. Och NEJ det jämnar inte ut sig i längden. Devalveringarna vi genomfört sen 1970-talet har vi inte tagit igen utan blivit permanent fattigare och fattigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Having said that.

det är ointressant vad kursen står i momentant, det som är farligt är de stora och kraftiga svängningarna.

De senaste månaderna har våra löner urholkats med mer än 20% mot Euron. Samt våra tillgångar. Vi som har små valutor får betala dyrt varje gång det sker finansiell oro i världen. Är vi dessutom starkt beroende av import och export betalar våra ftg/arbetsgivare stora riskpremier vid normal affärsverksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser det från fel håll, det är bra för svensk exportindustri att dollarn är hög. Det gynnar Sverige.

 

Tingeltangel får vi avstå ifrån

En stor del av den svenska exportindustrin är beroende av import som blivit dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor del av den svenska exportindustrin är beroende av import som blivit dyrare.

 

Men den allra största industrin i sverige är skogsindustrin (skogsindustrin i sverige är större än alla andra industrier gemensamt) är inte i något större behov av import därmed gynnas denna mer än missgynnas. Den näst största industrin i sverige är gruvindustrin som även denna inte är i något större behov av import så även denna gynnas mer än den missgynnas.

 

Nationalekonimiskt gynnas vi av att inte vara bundna till euro/dollar och vi kan därmed rädda fler jobb. I europa är vi en marginalekonomi på grund av vår ringa ekonomiskastorlek och är därmed de första som stryker på foten när man skall rädda de stora ekonomierna i t ex tyskland och frankrike. I dessa kristider tjänar vi som land på att kunna låta vår "lilla" valuta flyta och därmed rädda jobb och skapa konkurrensfördel för våra största exportindustrier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den allra största industrin i sverige är skogsindustrin (skogsindustrin i sverige är större än alla andra industrier gemensamt) är inte i något större behov av import därmed gynnas denna mer än missgynnas. Den näst största industrin i sverige är gruvindustrin som även denna inte är i något större behov av import så även denna gynnas mer än den missgynnas.

 

Nationalekonimiskt gynnas vi av att inte vara bundna till euro/dollar och vi kan därmed rädda fler jobb. I europa är vi en marginalekonomi på grund av vår ringa ekonomiskastorlek och är därmed de första som stryker på foten när man skall rädda de stora ekonomierna i t ex tyskland och frankrike. I dessa kristider tjänar vi som land på att kunna låta vår "lilla" valuta flyta och därmed rädda jobb och skapa konkurrensfördel för våra största exportindustrier.

Håller inte med.

Hur många jobbar direkt/indirekt inom skogs/gruv industrin i Sverige?

EUs centralbank jobbar inte för enskilda euroländer utan för hela euroregionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej inte mitt område så rätta mig nu om jag har fel, stämmer det inte att riksbankenetceteras kunnat i den föregående haussen kunnat bromsa lite med räntevapenetceteras så att våra banker inte eldat på ekonomin i lika hög grad som skett i större delen av västvärlden, i början av lågkonjunkturen sa inte Borg att vi stod bättre till än de flesta tack vare att vi kunnat bromsat lite och våra banker skött sig något bättre än resten? Och det beroende på vår självbestämmanderätt vi har över vår egen ekonomi tack vare vår egen krona. Rätta mig vill jag om jag har fel för detta är inte min bag så gör det please.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fel.  ;)

 

OM ekonominissarna kunnat förutse våldsamheten i den här lågkonjunkturen, så hade det blivit betydligt lugnare finansklimat. Men tyvärr så var det ingen (med tillräcklig makt) som kunde förutse det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade för mig att riksbanken försökte kyla ekonomin något när det gick som bäst, tydligen hade jag fel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Gick upp till 9.29 idag....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade för mig att riksbanken försökte kyla ekonomin något när det gick som bäst, tydligen hade jag fel. :)

Jodå, men den amerikanska riksbanken borde kylt mycket mer mycket tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det sämre med lägre krona. Det betyder ju att våra tillgångar och det vi har och äger blir mindre värt (svenska företag sitter heller inte och gör alla delar själva - det mesta köps in från t.ex. Kina och skruvas bara ihop här - så den glädjen är kortvarig). Sverige kan inte och ska inte konkurrera med pris utan med kvalitet och kunskap. Jag förstår inte hur man kan bli glad av att själv bli fattigare (eventuellt med motiveringen att en del industriföretag blir lite mer konkurrenskraftiga).

 

Att saker och ting blir mindre värt och att det är dåligt är extremt löst och odefinierat. Ge något exempel så blir det tydligare.

Eftersom det blir dyrare att importera från kina, som du säger, så gynnar det de svenska alternativen, svenska företag ökar då inhemskt inköp istället för att skicka pengar till kina, det är bra för svensk arbetsmarknad. Och sålänge exporten är större än importen så borde en låg krona vara fördelaktig, blir lite av en multipeleffekt.

Jag har inte blivit ett dugg fattigare, visst, mat kostar kanske lite mer, men det är knappt. Däremot blir svenska industriföretag inte bara lite, utan mycket mer konkurrenskraftiga, nu får jänkarna 9 svenska kronor för en dollar istället för 6 som i somras, alltså har svenska priser gått ner 33% för dem, dags för dem att importera från sverige istället för t.ex. tyskland. En låg krona innebär att svenska arbetare är billigare än t.ex. tyska, alltså blir det mer fördelaktigt att förlägga företag i sverige istället för tyskland.

 

Visst, många svenska företag importerar från utlandet, så de får svårare att behålla sina marginaler, men de företagen genererar ju ändå inte lika mycket pengar till sverige eftersom de imorterar mycket och exporterar mindre. Det blir dyrare för svenskar att skicka pengar till utlandet, jag ser det som bra, pengarna kan vi behålla själva och betala våra egna löner med istället för att skicka dem till utlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att inte det brittiska pundet är så mycket dyrare än vanligt. Det verkar följa kronan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att inte det brittiska pundet är så mycket dyrare än vanligt. Det verkar följa kronan.

 

Det fungerar inte på det sättet.

 

Just nu tittar vi på kronan mot dollar och euro inte mot pund. Det du skall titta efter är om dollarn/euron har ändrat lika mycket i värde jämt emot pundet som mot kronan för att få en rättvisande bild av läget (jag säger inte att pundet inte har följt samma väg som kronan då jag inte kollat upp detta jag ville bara påpeka att du ser det från fel håll (i alla fall på det sätt du formulerade din text).

 

Pund vs krona relationen kan vara oförändrad trots att kronan sjunker mot euro och dollar medan pundet är stabilt mot dessa valutor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl en lång tankekedja jag hade och sen pyttsade ut valda delar av.

Från början var tanken att 1) dottern ska snart betala nästa terminsavgift till Lancaster University. 2) såg att pundet stod i 12,81 (fredag lunch) 3) funderade på om hon ska ta lånet från CSN i pund eller kronor.

Har kollat pund/kron kursen ett bra tag och de håller sig ganska paralella medan kronan fladdrar väldigt mot € och dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var ju sånt tjat om euron förut och är fortfarande. personligen vill jag inte ha euro.

men jag satt och funderade och kom på att de med mycket makt kanske försvagar kronan med flit för att dom vill att svenskarna ska tröttna på det och rösta ja till euro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag satt och funderade och kom på att de med mycket makt kanske försvagar kronan med flit för att dom vill att svenskarna ska tröttna på det och rösta ja till euro?

Ja, och månlandningen är en bluff... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån annan som har nån åsikt om det är bra eller dåligt med hög dollar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar tillbaka på japanerna så var de ett billigt land att producera varor i för 30-40 år sedan. Nu är det ett högkostnadsland och fortsätter i hög grad att producera varor trots att man saknar inhemsk råvara till stor del.

...

Min poäng här är att hög eller låg kronkurs har mindre betydelse än kvaliteten på våra produkter. Uppfinningsrikedomen, nyskapandet som har kännetecknat svensk industri är det enda som på lång eller kort sikt ger framtid. Den stora kapitalförlusten är att släppa bra ideer och kreativa personer utomlands.....

...

Minns att Rausing är på tio i topplistan på världens rikaste på grund av att man lyckades vika kartong på ett finurligt sätt och skapade TetraPak. Vi har många sådana historier, kylskåpet och 'Elektolux, dragkedjan, Dahlen och hans fyr som blev AGA, separatorn som ledde till AlfaLaval, Nobel med dynamiten.... Det är sådant som skapar ett lands välstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...