Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dollarn över 9 kronor


Pocahontas

Rekommendera Poster

Bra för exporten, dyrt för oss som vill köpa prylar och fara utomlands

 

post-113-1235756823_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Created
  • Senaste svar

Måste vara något fel på min widget...

 

post-21779-1235759002_thumb.png

 

I alla fall tycker jag inte det är bra, som konsument ser jag inga direkta fördelar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl vad som är en "normal" nivå på dollarkursen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte begriper är att ju sämre det går med USAs ekonomi desto dyrare dollar?

USA är ju nästan bankrutt, hur högt kommer dollarn att ligga när de är tvugna att lämna in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju långt ifrån svart bälte i ekonomi etc. Men dollarn är ju inte direkt stark just nu. Däremot är svenska kronan sjukligt svag vilket gör att ja dollarn i vilket fall i jämförelse med kronan är väldigt hög. Detta ser jag bara som dåligt vilket betyder högre inköpspriser för elektronik mm till återförsäljare vilket i sin tur ger högre priser till slutkund. Vilket ja gör att jag kan köpa färre leksaker till mig själv :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt. Blir mycket dyrare att importera prylar och spel från USA och Hong Kong som vill ha betalt i dollar. Nej, det var mycket bättre förra sommarn, när dollarn stod i 6 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bra om man gillar att resa och köra bil samt köpa elektronik, men jag röstade nej till "Euron" som väl är den starkaste valutan just nu, så man får väl betala för sitt val nu. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt med en svag krona just nu då jag sitter och skall boka en resa till NY...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag inte begriper är att ju sämre det går med USAs ekonomi desto dyrare dollar?

USA är ju nästan bankrutt, hur högt kommer dollarn att ligga när de är tvugna att lämna in?

I kristider så säljer banker med flera små valutor (som kronan) och köper stora valutor (dollar, euro).

Varför drabbas inte Danmark och Norge då? Danmark har ingen exportindustri att tala om och Norge har oljan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart ju lettlands minister tyken på oss för att vår krona störtdök och vi kan vinna lite på den krympande exportmarknaden, nån sorts fördel ska vi väl ha av att stå utanför euron, vi har ju alla andra nackdelar men det är ju klart svensken lägger sig alltid ner platt för alla andra så det är väl bara en tidsfråga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nationaleknomiskt sett är det bra, gynnar vår exportindustri (som står för majoriteten av industrin i sverige) vilket i sin tur leder till att vi kan rädda fler jobb här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför drabbas inte Danmark och Norge då? Danmark har ingen exportindustri att tala om och Norge har oljan.

 

Danska kronan är bunden till euro, och följer den. Så danska kronan i relation med euron är alltid densamma. Därför drabbas inte danmark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är trist att euron är så dyr för i morgon måste jag betala ytterligare ett år med MobileMe.

 

Måste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nationaleknomiskt sett är det bra, gynnar vår exportindustri (som står för majoriteten av industrin i sverige) vilket i sin tur leder till att vi kan rädda fler jobb här.

 

Främst gynnar den bara exportindustrin som inte är beroende av råvaror och komponenter utomlandsifrån. Det är väl mest träråvara, malm och jordbruksprodukter. Resten har ingen större nytta av att få betalt mer, om de ändå måste punga ut med lika mycket mer för att få fram byggstenarna till produkterna de exporterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Främst gynnar den bara exportindustrin som inte är beroende av råvaror och komponenter utomlandsifrån. Det är väl mest träråvara, malm och jordbruksprodukter. Resten har ingen större nytta av att få betalt mer, om de ändå måste punga ut med lika mycket mer för att få fram byggstenarna till produkterna de exporterar.

 

Inte helt rätt då svenska löner sjunker relativt löner i andra länder som har starkare valuta.

 

Edit: oklar syftning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en viss fördel får de väl, om de har tur. Men det beror på hur stor del av produktionskostnaden som utgörs av arbetskraft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en viss fördel får de väl, om de har tur. Men det beror på hur stor del av produktionskostnaden som utgörs av arbetskraft.

 

Lönekostnaden är för de allra flesta företag den absolut största utgiftsposten och en minskning på 20-30% av en såpass stor utgift kommer garanterat att märkas. Dessutom har vi i Sverige en ganska stor tjänstesektor som kommer att bli mer attraktiv att utnyttja. Svenska byggarbetare blir billigare jämfört med byggarbetare från andra EU-länder, svenska programmerare blir billigare o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är beroende av de tjänsterna som erbjuds på MobileMe. Har inte hittat något alternativ som fungerar lika bra för att synkronisera kalendrar, kontakter, inställningar osv. mellan alla Macar och iPhone.

 

Psykiskt beroende?

Fysiskt beroende?

Ekonomiskt beroende?

 

Om du inte klarar av ditt liv utan MobileMe, utan det är ett måste i ditt liv.

Sök en överlevnadskurs.

 

Jag skulle själv gärna prova M.M, men bara av teknikintresse.

En vältränad hjärnas, kontakter, inställningar osv. + penna och en liten kalender ger inte

tillfälle så många tekniska problem. Dessutom behöver man inte lägga ner särskilt mycket tid och

energi på den saken.

 

Självklart skall du använda M.M om det passar dig, och du med det känner dig stabil i vardagen.

Även jag vill prova ny teknik. Men det får inte ta över mitt liv, ett beroende. Framför allt inte vara ett måste.

 

Vi alla är dock beroende av att ha det bra. Ha det bra. Hälsar salakalle. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ernst9hugo

För min del så är det negativt då jag köper skivor från både USA och England. Det enda som är positivt är att svenska företag stärks ifall dollarn går upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser mest fördelar med en svag krona, vi tjänar mycket mer på exporten alternativt vi kan exportera mer, eller en kombination. Billigare för utländska företag att köpa tjänster i sverige, Vi importerar mindre och köper inhemskt istället. Dessutom måste det vara väldigt positivt för den svenska livsmedelsindustrin. Dock producerar vi inte så mycket under vintern så maten blir väl dyrare.

 

De nackdelar är som de flesta sagt, dyrare att köpa prylar från utlandet och att resa blir dyrare. Men det ser jag mer som en fördel, jag förordar att köpa svenska produkter. Att resa klarar man sig utan, kanske tråkigt, men bättre för miljön. Och det finns många fina resmål inom sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra för mig iallafall, för snart får jag mina pengar från google!

 

Edit: Skulle fått pengarna för 6 månader sen, men jag fick de nu istället, så nästan dubbelt så mycket pengar till mig bara för det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att jag ska skriva ner alla ändringar jag gör varje dag med penna och sedan gå runt till alla datorer och sköta synkroniseringen manuellt. Ursäkta, men vilken planet är du ifrån?

 

Jag har nog missuppfattat vad du dagligen sysslar med. Jag trodde det handlade om din personliga planering.

Det vore trevligt om man fick veta bakgrunden till alla ändringar varje dag som synkroniseras till alla datorer. Det blir svårt att sätta sig in i situationen annars. Och lätt att gå på dig alldeles i onödan.

Du vet naturligtvis bäst vad du behöver.

 

Ha det bra. Hälsar salakalle. :crossfingers: Från planeten Tellus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Euron snart uppe i 12 kr (11,57 idag) och Dollarn kostar 9,17

Räkna med ännu högre pris. Kommande helg blir dyster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...