Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MAIL


silverarrow

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har bytat mailprogram från Entourage till MAIL och fått följande problem:

När jag bifogar en bild i mailet lägger den sig som en bild i själva mailet. Det ska ju vara en bifogad fil. PDF:er blir ofta samma sak men konstigt nog inte alltid. jag vill ju inte ha en stpr PDF i hela mailet utan det ska ligga som en bifogad fil.

 

jag har provat både drag and drop och att gå till menyn och välja bifoga fil. Någon som vet hur man löser detta? tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bifogar en bild i mailet lägger den sig som en bild i själva mailet. Det ska ju vara en bifogad fil.

 

Det *är* en bifogad fil.

Du råkar bara se den i mailet också. Om mottagaren inte har Apple Mail så syns den inte i mailet, utan som en bifogad fil.

 

PDF:er blir ofta samma sak men konstigt nog inte alltid. jag vill ju inte ha en stpr PDF i hela mailet utan det ska ligga som en bifogad fil.

 

Samma sak som med övriga dokument, den ligger som en bifogad fil.

Den syns i mailet om PDF:en är på en sida, om den är på flera sidor så syns den inte.

 

Men återigen, även fast dokumenten syns i mailet så är de bifogade filer.

När man får mail med bifogade filer, så syns de i Apple Mail i brevet, även fast de är bifogade. Iaf om de är bilder eller ensidiga PDF:er eller annan typ av dokument som Mail kan läsa. Detta innebär inte att de inte bifogades som fil hos avsändaren, detta innebär inte att avsändaren stoppade in filerna i mailet, utan det innebär att det är så här Apple Mail visar mail. Apple Mail visar bifogade dokument i mailet om det är i ett format som Apple Mail kan hantera.

Detta gäller både för skickade mail som mottagna mail.

 

Mottagare som inte har Apple Mail ser dokumenten som bifogade dokument.

Och om du skickar mail med Entourage med bifogade dokument så hamnar de i dokumentet om mottagaren har Apple Mail. Inte för att du gör något i Entourage, utan för att Apple Mail helt enkelt visar de bifogade dokumenten på det sättet.

 

Observera nu att denna visning inte är HTML-kod med bifogade bilder och dokument i texten.

Det följer inte med någon kod i mailet som säger att bilderna ska visas i mailet även fast Apple Mail visar bilderna i mailet.

Det är bara ett visningsläge i Apple Mail, inget mer och inget annat, och det påverkar inte alls mailen du skickar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då förstår jag. Hade varit skönt att slippa se de i mailet om man inte vill. Skulle vara bra om man kan ändra visningsläget. I Iweb har jag också ett PDF problem, Iweb visar bara första sidan av PDF:en även om jag om PDF:en jag lögger upp har två eller fler sidor, men det är en annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...