Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

installera en .exe-fil


TigerLily

Rekommendera Poster

Hej!

jag är totalt nybörjare på mac då jag köpte min för två dagar sen. Hittills har jag löst alla mina problem genom att söka i forumet, men nu sitter jag fast.

 

jag har ett spel jag vill installera, en exe-fil. men jag får bara upp den i textredigeraren. Vad för program ska jag välja att öppna filen med för att kunna installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exe-fil är windowsprogram. Inget som är körbart i OS X. Men det finns lösningar att antingen lägga in windows via bootcamp, eller installera windows i os x med program som parallels eller vmware.

Vad är det för spel, det kanske finns en macversion att tillgå.

 

 

Välkommen till forumet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha, då hänger jag med.

det var ett spel jag fick tips på här på forumet, snood heter det. men laddade säkert ner fel version.

 

tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känner mig nästan dum, men jag får fortfarande inte igång det. kommer bara upp en sit-fil. hur öppnar jag den? blir bara text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt den ska öppna sig själv...men du har kanske inte Stuffit Expander installerat som jag har (ett uppackningsprogram)

 

Tog ner och testa vad som öppnade och det var Stuffit...men Macens inbyggda öppnare borde också klara det tycker jag..

post-113-1235760436_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket beroendeframkallande, det är dessutom ett Macspel från början!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej och välkommen. .sit filer är ett "Stuffit Archive" format.

innan apple bakade in stödet för zip och lite andra packnings format så var det standard att man körde med programmet Stuffit som apple skickade med datorn. nu mera stöder osx en del komprimerings format direkt i stället. och leopard kommer utan något stuffit program.

 

de nya programmen brukar distribueras vida dmg eller liknande men gamla program är oftast fortfarande packade med .sit och då får du öppna det med stuffit.

 

http://my.smithmicro.com/mac/stuffit/t

 

nu förtiden kräver de en epost adress och tjat om en betalversion men det ska gå att ladda ner en engel gratis uppackare.

 

nu har du fått en historia lektion också :)

 

edit: skönt att det löste sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet är inte gratis, men väl värt vad det kostar...spelar det varje dag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som uppackningsprogram kan jag rekommendera The Unarchiver: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30810, tycker att det är smidigare än Stuffit, dessutom tar det hand om .rar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Se upp med program som kan packa upp .rar-filer! Jag har ett plugin till mitt Photoshop Elements 3 som jag laddade ner i .rar-formatet, och när jag en gång hade The Unarchiver installerat, kunde jag inte installera det här pluginet, som är viktigt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättelse: det var inte .rar-filer jag menade, utan .jar-filer. The Unarchiver tar hand om sådana på fel sätt.

Men .jar ska väl inte packas upp, det är ju en Javafil så varför blanda in The Unarchiver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...