Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Transparanta GIF'ar


knivskarp

Rekommendera Poster

Om man ska skapa filer som ska användas på webben och vill att bakgrunden ska vara transparant, hur gör man?

För länge sedan använde jag en plug-in till Photoshop; GIF89 Export där man kunde skapa transparans. Men det var till en gammal Photoshop 5 och den har jag inte kvar. Vad jag kommer ihåg så kan inte standard GIF'ar göras transparanta eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min PS version 7 eller 1 beroende på går det exportera transparenta giffar (compuserve-gif heter de), i spardialogrutan finns en checkbox. Hade transparent bakgrund men det borde funka markera en färg oxå om jag minns rätt, det känns liksom fem år sen jag sparade gif sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med 7:an och jag kan "Spara som" Compuserve GIF men jag hade för mig att det behövdes en plug-in för att skapa transparansen. Ska kolla i alla fall. Finns det något annat sätt eller filformat så man slipper den vita bakgrunden om ska lägga in logga eller liknande på en websida?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja du kan markera vilka färger som ska vara transparenta i färgpaletten. men du kan bara välja enskilda färger till skillnad från png som har 8bit transparens.

 

 

spara för web naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I moderna versioner av Photoshop kan man spara gif och png med transparens. Att rekommendera är att spara i 24bitars png vilket ger äkta (snyggare) transparens. Använd "Spara för Web" (eller något liknande) i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jo, det blir snyggare transparens, men problemet är bara att majoriteten av webbanvändarna där ute har inte uppdaterat sin Internet Explorer och då finns inget stöd för alfakanalerna i png... det blir en färgad bakgrund istället. Jag har för mig att stödet för detta kom i och med version 6 på IE. Det finns fullösningar runt det med hjälp av CSS-regler, men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir snyggare transparens, men problemet är bara att majoriteten av webbanvändarna där ute har inte uppdaterat sin Internet Explorer och då finns inget stöd för alfakanalerna i png... det blir en färgad bakgrund istället. Jag har för mig att stödet för detta kom i och med version 6 på IE. Det finns fullösningar runt det med hjälp av CSS-regler, men...

 

 

det funkade först i ie 7 för att vara helt ärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...