Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga om interminne


falken

Rekommendera Poster

Jag ska inom en snar framtid köpa en powerbook (15" super-drive) (väntar bara på någon form av uppdatering). Denna är från början utrustad med 2*256 Mb d.v.s 1/2 Gb. Detta skulle jag villja uppgradera till 1 Gb. Man kan ju för inte allt för mycket pengar köpa en 512:a istället för 2 st 256:or, men steget till 1Gb är betydligt dyrare. Nu vet jag att Apple tar ut höga priser för sitt minne och tänkte köpa minne från en tredje part, frågan är hur detta kommer att funka? Jag har hört någonstans ifrån att SD-kretsar (som jag har för mig det är) kräver att båda kretsarna är identiska. Då borde det ju inte funka? Någon som har erfarenhet av något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET skulle jag låta den som säljer ditt minne bekräfta att det går. Så DE har ansvaret att det fungerar.

 

Vi har en PB Titan - gammal 400 - där är det en mix av det som följde med och ett extra av ngt fabrikat. DET fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det ska funger att blanda olika fabrikat så länge det är rätt typ av minne (naturligtvis)

 

De enda som kräver identiska krestar är de som har extra bred minnesbuss. Till exempel PM G5 som kör med 64-bitarsminnen (som är standarden) men har 128-bitars minnesbuss. Då ska två identiska kretsar monteras parvis och minnesstyrkretsen i datorn ser de två som en enda enhet. En del gamla Macar har det likadant, exempelvis de 10 år gamla Powermacarna som har 64-bitars minnesbuss och använder 32-bitarsminnen som var standard på den tiden.

 

Förmodligen skulle man kunna blanda två olika sorters kretsar även i en G5:a så länge som de har identiska egenskaper. Men hur vet man vilka som har identiska egenskaper? Jo, man köper två av samma sort så behöver man inte fundera mera. :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...