Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dålig fart i nätverket


NisseO

Rekommendera Poster

Jag har byggt ett nätverk mellan mina Macbook och PB G4 med en Airport Snow som ska ha 11 Mbps.

När jag ska flytta filer mellan datorerna så får jag inte högre överföringshastighet än mellan 200 och 250 kb/s.

Ska det vara så lågt eller har jag satt upp nätverket fel så att jag inte kan få ut maximalt vad man skulle ha möjlighet till?

 

Båda datorerna står nära basstationen och jag har även provat att ansluta PB:n med Ethernet från min Airport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 Mbit ger ju maximalt 1.3 MB/s i överföringshastighet. Trådlösa maxhastigheter brukar man få dividera med 2 för att få en relativt faktisk hastighet. Det betyder att du maximalt borde få ut ca 600 kB/s. Att ansluta datorerna med sladd ger ju en generellt högre och stabilare överföringshastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det var något sådant. :superirriterad:

 

Hittills har jag anslutit med firrewirre för överföring av större filer, men kabeln är rätt kort, så det är inte så roligt.

Jag har en 5-meters Ethernet som skräpar sedan jag fick Airport, som jag skulle kunna koppla ihop datorerna med för lite smidigare överföring, men nu går det tydligen inte lika lätt som med firrewirre, eftersom jag tydligen måste byta nätverksinställning och koppla ner det trådlösa.

 

Går det på något sätt att koppla ihop datorerna direkt med Ethernet och fortfarande ha kvar den trådlösa internetuppkopplingen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Går det på något sätt att koppla ihop datorerna direkt med Ethernet och fortfarande ha kvar den trådlösa internetuppkopplingen?

Javisst! Det är ju separata tcp/ip-inställningar för de fysiska gränssnitten. Airport har sitt, Ethernet har sitt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst! Det är ju separata tcp/ip-inställningar för de fysiska gränssnitten. Airport har sitt, Ethernet har sitt osv.

Tack för svar, men du såg visst inte den implicita frågan hur om svaret vore ja, vilket det ju oftast är med en mac, där allt man kan önska sig går att göra och lite till. ;)

 

Nu gick ju det där att fixa med lite pillande fastän jag inte har direkt kunskap om alla ip-, tcp- och dhcp-grejer. :whistling:

Lätt som en plätt med mac.:skondans:

 

Nu undrar jag bara hur jag kan få datorerna att ansluta via Airport, när kabeln inte är ansluten, och Ethernet, när den är det. Åtminstone min Macbook rör ju på sig inom lägenheten så att den ibland är utom räckhåll för femmeterskabeln.

I Airport kan jag ställa in i vilken ordning nätverken ska prioriteras.

Men finns det något liknande för nätverk ö h t?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nu undrar jag bara hur jag kan få datorerna att ansluta via Airport, när kabeln inte är ansluten, och Ethernet, när den är det. Åtminstone min Macbook rör ju på sig inom lägenheten så att den ibland är utom räckhåll för femmeterskabeln.

I Airport kan jag ställa in i vilken ordning nätverken ska prioriteras.

Men finns det något liknande för nätverk ö h t?

 

Javisst! Det är ju separata tcp/ip-inställningar för de fysiska gränssnitten. Airport har sitt, Ethernet har sitt osv. :)

 

Ifall vi ska transponera den här dialogen till en mer mundan situation så blir det så här:

 

NisseO: Kan man ha två tröjor på sig samtidig?

TY: Javisst!

NisseO: Tack men jag vill veta hur...

NissoO: Okey, jag kom på det nu. Hö-hö.

NisseO: Men kan jag använda ena tröjan i ett rum och den andra tröjan i ett annat rum? Finns det något prioriteringsverktyg?

 

Tror du hänger med nu. Bara att göra det du vill göra. Eventuella krångel när man fipplar runt med nätverksinställningar beror just på allt fipplande så en omstart kan behövas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske eventuellt kommer som en överraskning för dig, Thomas, men du är inte till särskilt stor hjälp, om ens någon alls.

Du förstår uppenbarligen inte frågeställningen och dina repliker blir därför inte annat än spydigheter. Om du inte förstår problemet, inte vill sätta dig in i saken, inte vill ta dig tid att försöka förklara eller ens ge en länk till någon guide hur man går till väga, kan du åtminstone göra mig tjänsten att låta bli att posta i tråden, så att någon annan med samma erfarenheter som jag, men med en lösning, kan dela med sig broderligt av den, eller om någon bara kan ge mig en länk som förklarar hur jag kan lösa mina problem och optimera funktionaliteten.

På något sätt hade jag fått för mig att vi i forumet skulle hjälpa varandra, och inte säga "Det är bara att göra det. Som att välja tröja." När andra uppgett sig ha problem tidigare, har jag efter bästa förmåga försökt lösa dem, om jag upplevt samma sak tidigare, och t o m ibland fått ödmjuka tack via pm för det.

 

Eftersom min kunskap om tcp/ip och fysiska gränssnitt i nätverk, är ungefär på samma nivå som troligen dina kunskaper i klassiska språk, så skulle vår konversation ovan kunna beskrivas så här:

 

(Ödmjukt frågande): - Kan man uttrycka frasen "Efter att Caesar gått över Rubicon, ..." på olika sätt på latin.

(Arrogant svarande): - Javisst, det kan man. De syntaktiska möjligheterna är många i latinet.

ÖF: - Just det. Det går väl med "postquam"?

AS: - Javisst, det finns flera. Bara att göra det du vill göra.

 

Inte särskilt hjälpsamt, eller hur?

 

Förresten finns inte ordet mundan i svenskan. Jag vet vad du försöker uttrycka och varför du uttrycker dig felaktigt, men jag tänker inte tala om det. Men visst kan du säga det du vill på korrekt svenska istället. Det är som att ta på sig en blågul tröja. Det är bara att göra det. :)

 

Någon annan som kan bidra med kunskap eller erfarenhet, och förstår, eller bara vill förstå, mitt problem, får gärna göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

NisseO, du frågar efter saker jag gör hela tiden och har gjort i snart tio års tid. Vill du köra både trådlöst och trådbundet på samma dator och växla fritt däremellan behöver du inga guider och avancerade inställningar eftersom det bara är att köra på.

 

Har du ändå problem så är det något grundläggande kring nätverk som är fel. En kabel i fel uttag eller en inställning som gör processen besvärligare än den borde vara. Men det är omöjligt att svara på vad som görs fel eftersom det enda du lyckas förmedla utöver första inlägget är att du känner dig kränkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...