Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Temperatur iMac


iMac 24"

Rekommendera Poster

Temperatur iMac, Posta era temperaturer för iMac, ange sort ex.vis iMac 24" Alu.... med hjälp av ex.vis iStat Pro

 

 

Temps Celsius

HD Macintosh 51*

CPU A 34*

CPU A Heatsink 35*

Airport 33*

Ambien 28*

GPU 44*

GPU Diode 45*

GPU Heatsink 42*

 

Fans

CPU Fan 1199 rpm

Hard Drive 1199

Optical Drive 699

 

Sort

iMac 24" Alu

2.8 GHz

2 GB

Ati Radeon HD 2600 Pro

 

Kommentar

Min hårddisk temperatur ligger runt 45-50 grader, vad har ni andra för temperaturer efter surfande, itunes och annat krävande program ex.vis CS4.

 

Posta och kommentera mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temps:

 

Macintosh HD: 41*

CPU: 36*

Minne: 37*

Optical Drive 39*

Power Supply: 52*

 

Fans:

 

CPU: 1198rpm

Hard Drive: 1196rpm

Optical Drive: 1196rpm

 

 

iMac 20" alu

2.4 GHz

4GB Ram

250GB Hårddisk

128MB Grafik

 

Har Safari, iTunes, Bowtie, Mail, Aduim och uTorrent igång samtidigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför detta intresse av att mäta temperatur? Om Macen börjar bli för varm går ju fläktarna snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför detta intresse av att mäta temperatur? Om Macen börjar bli för varm går ju fläktarna snabbare.

 

Inga frågor ger inga svar, således även din fråga som min fråga.

 

Anledningen är att få veta andras temperaturer och se vad som är normalt för en sådan lyxmaskin som iMac.

 

Det här med att fläktarna går snabbare har jag inte märkt av nämnvärt, vid 50 graders hårddisk temperatur så ligger fläktarna på runt 1200 rpm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att fläktarna går snabbare har jag inte märkt av nämnvärt, vid 50 graders hårddisk temperatur så ligger fläktarna på runt 1200 rpm.

 

Iaktog samma sak för ett tag sen på min iMac. Dock har jag konstaterat att fläktarna visst varvar upp, men då ska datorn jobba riktigt hårt.

 

Oroade mig väldigt mycket för temperaturer förut och körde mycket på smcFanControl eller vad det heter. Nu har jag dock slutat med det, tror datorn är konstruerad så att den knappast brinner upp i första taget. Och skulle den göra det så har jag ju garanti ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

 

 

Skulle vara intressant att se en skiss på var allt detta finns på datorn. Northbridge, heatsink, Enclosure 1,2,3...

 

Någon som vet om det finns?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, min Macbook går i 62°C normalt och är knäpptyst är det onormalt högt eller? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, min Macbook går i 62°C normalt och är knäpptyst är det onormalt högt eller? :S

Det är högt!

Ladda ner FanControl för att få fart på fläktarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temps:

 

Macintosh HD: 54*

CPU: 42*

CPU Heatzink: 43

GPU: 60*

GPU Heatzink: 54*

Ambient: 25*

 

 

Fans:

 

CPU: 1198rpm

Hard Drive: 1598rpm

Optical Drive: 798rpm

 

 

iMac 24" alu 4850

3.06 GHz

4GB Ram

1 TB Hårddisk

512MB Grafik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-43067-1240768600_thumb.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, min Macbook går i 62°C normalt och är knäpptyst är det onormalt högt eller? :S

 

Det är inte högt, du skall bli orolig när du börjar närma dig 90-100 grader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Det är inte högt, du skall bli orolig när du börjar närma dig 90-100 grader

 

Jag är grymt imponerad, iMac är en riktigt väl ventilerad dator med tanke på hur tunn och tyst den är! Har hört att bärbara CPU tål mycket stryk och med tanke på att iMac håller de så kalla så kommer de nog hålla ganska bra, till skillnad mot min MacBook som i max load kommer CPUn upp i 98 °C som mest...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt imponerad, iMac är en riktigt väl ventilerad dator med tanke på hur tunn och tyst den är! Har hört att bärbara CPU tål mycket stryk och med tanke på att iMac håller de så kalla så kommer de nog hålla ganska bra, till skillnad mot min MacBook som i max load kommer CPUn upp i 98 °C som mest...

 

Jupp håller med.

 

Folk har bara så dålig koll och börjar skrika när HDDn i iMacen börjar närma sig 60-65 grader varm. Det de flesta har missat är att HDDn klarar ambienttemperaturer på ca 60 grader alltså omgivningstemperaturer. Så när interna temperaturmätaren visar 60-65 grader är man långt från skadliga temperaturer (testa att sätta ugnen på 60 grader och lägg in en HDD som läser och skriver där så kommer ni att se att interna tempmätaren visar bra mycket mer än 60 grader).

 

För en sisådär 7-10 år sedan sa man i alla fall om AMD CPUer att de började ta skada när de låg på 120 grader eller mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Så här ser det ut hos mig, efter drygt en timmas gång utan större påfrestningar (Imac, 27, 2009).

 

CPU: 56 grader

OD: 52 grader

 

verkar inte sååå farligt men det går knappt att ta på baksidan av datorn. Fläktarna verkar funka; ODD: 1115 rpm, HDD: 1099 rpm och CPU: 940 rpm. temp inne i masen cirka 24 grader. Verkar det rimligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga konstigheter. Att chassit blir varmt tyder på utmärkta avkylningsegenskaper. Jämför med billiga laptops i plast som säger "poff" rätt vad det är, trots att de är svala på ytan... Capisce? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är högt!

Ladda ner FanControl för att få fart på fläktarna.

Nej, låt datorn styra fläktarna. Det är varken onormalt eller farligt varmt. Tvärt om, ju mer du laborerar själv med olika program och tror att du kan styra det bättre och smartare än Apple, desto större chans att du skadar eller förstör datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför detta intresse av att mäta temperatur? Om Macen börjar bli för varm går ju fläktarna snabbare.

Förmodligen någon som är van vid PC och Windows, och därmed inte tror att det kan funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen någon som är van vid PC och Windows, och därmed inte tror att det kan funka.

Den retoriska frågan du svarar på ställde jag 2009. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...