Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köper du odlad lax?


snowreeler

Rekommendera Poster

Såg Uppdrag Granskning igår om den odlade laxen som föds upp på fiskmjöl, dvs fisk som fångas i Atlanten och sen mals ner för att bli föda för de ca 1,000 laxodlingarna i Norge. Det krävs visst 2 gånger så mycket fisk för att odla fram lax som sen ska säljas i butiken. 2 kg per 1 kg odlad lax är visst ration. Så frågan är berättigad, köper du odlad lax?

 

Ska tilläggas att haven inte är oändliga, även om fiskeindustrin tycks tro det. Den är förresten på väg att kollapsa, inte på grund av några banker utan på grund av bankar. Det är nämligen snart slut på fisk i Norra ishavet. I varje fall den fisk industrin behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper helst vildfångad lax, den är bra mycket godare.

Det verkar som om folk bara känner till två fisksorter.-Torsk och lax!

Stekt makrill, inkokt gös, eller halstrad Vittling, ...mmmm va gött!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs gärna boken "Tyst hav". Titeln anspelar på Rachel Carsons "Tyst vår", och boken handlar om hur vi årligen pumpar in miljarder i en fiskeindustri som får större och större kapacitet att ta upp allt mindre fisk, och om hur yrkesfiskarna stoppar huvudena i sanden och vägrar tro på forskarnas varningar, trots att det de varnar för redan har hänt i de tidigare extremt rika fiskevattnen utanför den Nordamerikanska Atlantkusten i början av 90-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snart kommer någon att säga att det inte alls är någon brist på fisk i haven och att miljöförstöring och utrotning av djurarter är heeeelt naturligt. detta har skett i de flera miljarder år som människan varit härskare i universum.

 

 

(jo det verkar ju finnas folk som tror så)

 

 

skygglappar på.

 

 

kan man inte föda upp fisk på annat än fiskmjöl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker hålla mig till svensk insjöfisk (dock har jag inte alltid koll på om denna är odlad eller ej).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan man inte föda upp fisk på annat än fiskmjöl?

 

Jo, men det är artberoende. Fiskarter som inte är rovfiskar kan med fördel leva på växtplankton och olika vegetabiliska näringskällor. Boken jag nämnde tar upp detta i de sista kapitlen, där författaren besöker fiskodlingar i Norge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg Uppdrag Granskning igår om den odlade laxen som föds upp på fiskmjöl, dvs fisk som fångas i Atlanten och sen mals ner för att bli föda för de ca 1,000 laxodlingarna i Norge. Det krävs visst 2 gånger så mycket fisk för att odla fram lax som sen ska säljas i butiken. 2 kg per 1 kg odlad lax är visst ration. Så frågan är berättigad, köper du odlad lax?

 

Ska tilläggas att haven inte är oändliga, även om fiskeindustrin tycks tro det. Den är förresten på väg att kollapsa, inte på grund av några banker utan på grund av bankar. Det är nämligen snart slut på fisk i Norra ishavet. I varje fall den fisk industrin behöver.

Men är inte det där bara något som dina miljöextremister har hittat på? För faktiskt är det precis sånt där som miljörörelsen sysslar med med att lyfta fram och som din "gamla kompis" Robert Nilsson säger bara är extremism och dumheter. Visst kan (och bör) man byta åsikt/position, men att under en vecka kasta mellan ytterligheterna känns inte helt seriöst. Hur ska du ha det med miljörörelsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte det där bara något som dina miljöextremister har hittat på? För faktiskt är det precis sånt där som miljörörelsen sysslar med med att lyfta fram och som din "gamla kompis" Robert Nilsson säger bara är extremism och dumheter. Visst kan (och bör) man byta åsikt/position, men att under en vecka kasta mellan ytterligheterna känns inte helt seriöst. Hur ska du ha det med miljörörelsen?

 

Ssschh, iMatte... Väck inte den björn som sover! Se i stället det positiva i det lilla! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker hålla mig till svensk insjöfisk (dock har jag inte alltid koll på om denna är odlad eller ej).

 

Av insjöfisk förekommer odling av regnbåge/regnbågslax, men inte av några andra arter vad jag vet. Däremot finns en rad andra skäl att inte äta insjöfisk för ofta, nämligen att i många sjöar får den farligt höga halter av kvicksilver. Dessutom innehåller fisk från många av de större sjöarna (där det mesta av insjöyrkesfisket bedrivs) höga halter av dioxin och pcb. Så höga halter att barn och kvinnor i fertil ålder inte ska äta sådan fisk mer än högst 2-3 ggr per år. Att man inte förbjuder försäljning helt och hållet är av anledningen att yrkesfiskarna då inte klarar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ssschh, iMatte... Väck inte den björn som sover! Se i stället det positiva i det lilla! :)

 

Nja, jag är väl mer ute efter att väcka folk som sover... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte det där bara något som dina miljöextremister har hittat på? För faktiskt är det precis sånt där som miljörörelsen sysslar med med att lyfta fram och som din "gamla kompis" Robert Nilsson säger bara är extremism och dumheter. Visst kan (och bör) man byta åsikt/position, men att under en vecka kasta mellan ytterligheterna känns inte helt seriöst. Hur ska du ha det med miljörörelsen?

Detta är inget för miljörörelsen. För om tillsatser i maten underkänns av dej, som tycks hylla den organisation vars grundare ses som en förrädare (Greenpeace), så är detta inget för miljörörelsen. Jag byter inte åsikt. Robert Nilsson har inte uttalat sej om detta. Du däremot vill helt klart ha en strid med mej. Det får du inte. Sånt tror inte jag på. Puss på dej. :pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av insjöfisk förekommer odling av regnbåge/regnbågslax, men inte av några andra arter vad jag vet. Däremot finns en rad andra skäl att inte äta insjöfisk för ofta, nämligen att i många sjöar får den farligt höga halter av kvicksilver. Dessutom innehåller fisk från många av de större sjöarna (där det mesta av insjöyrkesfisket bedrivs) höga halter av dioxin och pcb. Så höga halter att barn och kvinnor i fertil ålder inte ska äta sådan fisk mer än högst 2-3 ggr per år. Att man inte förbjuder försäljning helt och hållet är av anledningen att yrkesfiskarna då inte klarar sig.

 

Jag tror man odlar röding i viss utsträckning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inget för miljörörelsen. För om tillsatser i maten underkänns av dej, som tycks hylla den organisation vars grundare ses som en förrädare (Greenpeace), så är detta inget för miljörörelsen. Jag byter inte åsikt. Robert Nilsson har inte uttalat sej om detta. Du däremot vill helt klart ha en strid med mej. Det får du inte. Sånt tror inte jag på. Puss på dej. :pusspadig:

 

Ibland tror jag att du är helt vilse i pannkakan! Om inte utfiskning av hav, utrotning av djurarter, övergödning av hav och andra liknande frågor som detta handlar om är miljöfrågor, vad är då miljöfrågor? Kanske även du har hört talas om en organisation som heter Greenpeace? De kanske inte heller är en miljöorganisation i dina ögon, men det är precis just den här typen av frågor som står högst på deras agenda. De är också en stor del av anledningen till att du överhuvud taget har hört talas om den här problematiken.

Men om Greenpeace, Jordens vänner, SNF, Fältbiologerna mfl inte är miljöorganisationer, så kanske detta heller inte är ett internetforum utan en järnvägsstation. Din dator kanske inte är en dator, utan en vevgrammofon och programmet du såg i år om lax var ett frågesportprogram. Laxen är ingen fisk och fiskmjölet de pratade om var gjort av polkagrisar. Således finns inga problem, allt är lugnt.

Så tokigt kan det bli i vilse-i-pannkakeland... :stjarnsmall:

 

Och nej, jag är inte intresserad av någon "fajt". Att jag ens svarar på dina tokiga inlägg handlar om ren folkbildningsiver. Jag blir beklämd när jag ser vuxna människor sakna tråd i tänkandet och i stället hoppa från nyhet till nyhet när de tar ställning. Skaffa en egen grund att stå på så slipper du bli så utsatt för tillfälliga dumheter och nycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi läser mina inlägg som fan läser bibeln igen, ser jag. Att jag bryr mej om dina svar beror på att jag är artig. Jag behöver ingen folkbildning av dej. I alla fall inte om du är på grälsjukt humör. Jag förstår faktiskt inte varför du brännmärker mej. Det slutar nu i alla fall. Man får tydligen inte ha en annan åsikt än din. Dina klagomål på mina inlägg kommer att klinga ohörda från och med nu. Jag vet att jag har rätt och du vet att du har rätt. Låt nöja dej med det för det gör jag. Puss på dej! :pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi läser mina inlägg som fan läser bibeln igen, ser jag. Att jag bryr mej om dina svar beror på att jag är artig. Jag behöver ingen folkbildning av dej. I alla fall inte om du är på grälsjukt humör. Jag förstår faktiskt inte varför du brännmärker mej. Det slutar nu i alla fall. Man får tydligen inte ha en annan åsikt än din. Dina klagomål på mina inlägg kommer att klinga ohörda från och med nu. Jag vet att jag har rätt och du vet att du har rätt. Låt nöja dej med det för det gör jag. Puss på dej! :pusspadig:

 

Jaha, du hade tydligen inte hört talas om Greenpeace... :huh:

Folkbildning i detta fall är nog mig övermäktigt, när vi tydligen ska börja på typ noll. Sorgligt med all denna oändliga okunskap och ignorans som bromsar utveckling åt snart sagt varje håll. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det men kommer att minska på det. Helt kommer jag nog inta att sluta äta lax men kanske köpa KRAV-märkt. Det får bli lite mera sill och strömming framöver istället. Sedan låter det bra att man kan köpa odlad hälleflundra. Inte för att den skulle vara bättre än laxen rent miljömässigt men betydligt godare till samma miljöbelastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelagisk fisk (makrill, sill osv) är förmodligen inte särskilt hotad i våra trakter, åtminstone inte än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju typiskt när man börjat hitta goda recept med lax! Salmo Salar heter den visst, den odlade som jag brukar köpa. Det blir till att ta sig en funderare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle Silver

Nu har jag visserligen inte läst alla inlägg i debatten, men så fort jag ser iMatte så får jag skrynklor i ansiktet. Skall alltid vinna en diskution. Lider förmodligen av mindervärderskomplex.

 

Intressant detta med odlad fisk Eftersom det inte finns vanlig fisk, och att vanligt folk inte bryr sig, så tycker jag detta är fullkommligt OK. Men om man måste fiska upp massor av andra fiskar för att föda de odlade, då är det någonting som är sjukt.

 

Någon lösning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stillahavslax och andra laxfiskar finns ju förstås i rikliga mängder. Förmodligen har vissa populationer förstått att hålla sej undan trålarna också. De har ju ögon att se med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man tråla lax? Det är väl bottenfisk man trålar?

Jag vet inte. Kanske fisken är för snabb för trålen. Hur fiskar man skädda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...