Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Få igång ADSL på macen


StoreBror

Rekommendera Poster

Fått macen nu, najs.. Men såklart så vill jag surfa. Har kopplat nätverkskabeln i routern och sen in i macen, skrivit i uppgifter från telia. Men det funkar inte. Möjligtvis har jag gjort fel inställningar. Någon som vet vad som gäller när man har ADSL och router? När jag kopplar min andra pc till till routern är det bara att köra med en gång, men så verkar inte fallet vara här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är man för snabb. Sorry :sorry:

 

Fick igång det :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tryckte in kablarna i min D-Link DI-624+(Router) - öppnade dess inställningar via:

 

192.168.0.1

 

 

....lät ”den” göra vad den ville och så var allt igång.... bytte från ADSL till VDSL och den gick igång på samma sätt.

 

Nätverk - Ehternet - glöm inte AppleTalk det gör jag ofta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal skrivare... den behöver Apple Talk av ngn anledning....

 

”... AppleTalk, a protocol suite developed by Apple Computer in the early 1980s, was

developed in conjunction with the Macintosh computer..........”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I see. "Tur" att man är skrivarlös då :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är AppleTalk till för?  :blink:

Appletalk är det protokoll som Mac:ar i många år använde för att prata över nätverk. Det finns fortfarande och kan naturligtvis användas - exempelvis om man har en äldre skrivare som kräver det - men annars används numera TCP/IP.

 

Ska ej förväxlas med det rent fysiska nätverket Localtalk, som äldre mac:ar är försedda med. Numera är Ethernet standard. (Man kan alltså köra Appletalk över Ethernet, om man vill det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Appletalks främsta förtjänst idag är ju fildeningen Mac-Mac som är så lättinställd som det bara går. Appletalks fildelning över TCP/IP ("AFP") är också himla trevligt eftersom det är snabbare än traditionell Appletalk och dessutom fungerar över internet.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har adsl DHCP och router med fem macar. Fyra av dessa (2xOsX,2xOs 9.1)blir tilldelade samma adresser 80.223.x.x hela tiden men min mac (Os9.1) får en varierande 80.221.x.x vid omstart. Detta gör fildelningen

via tcp/ip trög 10-20k/s. Alla maskiner har 10/100 kort. en har 10/100/1000. Det händer att jag blir tilldelad en adress 80.223.x.x och då fugerar fildelningen med en hastighet av 2,4 mb/s. Testade att byta port-ingen nytta.

De andra ligger på delnätmask 255.255.255.240 men jag blir skuffad till 255.255.255.254. Om det finns nån som har koll på vad jag kan göra åt situationen, hör av er. Är inte främmande för tanken att gå in med terminalprogram

och göra ev. förändringar.

 

Vad är VDSL?

 

magnus2h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ip adressen löste sig själv. Av annan orsak måste jag trycka på reset-knappen på moderkortet och det reulterade i annan ip-

adress som låg på samma 80.223.x.x. som mina övriga maskiner. delnätmasken skall ju vara 255.255.240.0

rätt skall vara rätt.

 

magnus2h

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...