Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra numbers-dokument för arbetstid.


petterah

Rekommendera Poster

Har tänkt mig att göra en kalkyl där jag kan räkna ut mina arbetstimmar. Problem jag har är att jag inte hittar funktionen för att räkna differensen mellan två klockslag. Tänkt att det ska se ut så här:

 

EDIT: Se bild nedan.

 

 

Frågan är vad jag skall använda mig av för function. Det finns en som heter DATEDIF som gör detta fast bara mellan år, månad och dag. Ej timmar och minuter...

 

Tacksam för ALL hjälp!

post-17875-1235594998_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där är klurig!

 

Jag har under årens lopp fått en sådan tjänstgöringslista att fungera i AppleWorks, FileMaker Pro och nu senast Excel. Men har inte lyckats med Numbers än. Det skiter sig när man försöker dra bort lunchen (subtraktion), däremot fungerar det om jag lägger till lunchen. Men det tycker nog inte mina uppdragsgivare om!

 

Få se om någon annan lyckas klura ut det här. (Jag har inte jobbat med funktionerna, utan bara försökt olika formatering av cellerna, som Datum och tid eller Tidslängd.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte mycket till hjälp, men det funkar i Neooffice (i alla fall så länge som arbetstiden inte sträcker sig över flera dygn).

 

Edit: det kan ju hända att formateringen från Neooffice följer med om man öppnar dokumentet i Numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I numbers är det inte så svårt faktist måste bara veta hur man konverterat tid(klockslag) till hundradelar.

Senario

i Kolumn B3 skrivs starttid i form 08:00

I kolumn C3 skrivs sluttid i form 17:00

i kolumn D3 skrivs rasttid i form av hundradelar dvs 1 tim =1, 30min = 0,5

I kolumn E3 skriver du formeln =((C3-B3)*24)-D3

 

I detta fallet visas resultatet i timmar och hundradelar, (dvs 1 minut motsvarar≈1,666667 hundradelar.)

 

I och med att resultatet visas i timmar och hundradelar är det bara att gångra med aktuell timkostnad så får du fram ett korrekt svar.

 

:-)

Lycka till

 

 

Joqué

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något sånt här du vill ha:

 

post-67-1235722541_thumb.png

 

 

Kolumnerna B, C, D och E är formaterade som tid (TT.MM) medan kolumn F är formaterad som vanligt tal.

 

I kolumn D, C och D får du fylla i start- och sluttid samt lunch. Kolumn E har formeln =C2-B2-D2, medan kolumn F, som visar antalet arbetade timmar och minuter som delar av timmar har formeln =((TIMME(E2)*60)+MINUT(E2))/60.

 

Observera att ovanstående är gjort i Neooffice, men man tycker att det borde funka i Numbers också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag på lösning. Inte snyggt men det fungerar....

 

Mellan kolumnen Lunch och Timmar skapar du en kolumn med följande formel

 

=HOUR(C2)-HOUR(B2)-HOUR(D2)+((MINUTE(C2)-MINUTE(B2)-MINUTE(D2))/60)

 

Den skapar ett decimaltal av tiderna

I kolumnen Timmar skapar vi en tidsangivelse genom formeln

 

=ROUNDDOWN(E2;0)&"."&ROUND((E2-ROUNDDOWN(E2;0))*60;0)

 

Dölj kolumnenen mellan Lunch och Timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det något sånt här du vill ha:

 

post-67-1235722541_thumb.png

 

 

Kolumnerna B, C, D och E är formaterade som tid (TT.MM) medan kolumn F är formaterad som vanligt tal.

 

I kolumn D, C och D får du fylla i start- och sluttid samt lunch. Kolumn E har formeln =C2-B2-D2, medan kolumn F, som visar antalet arbetade timmar och minuter som delar av timmar har formeln =((TIMME(E2)*60)+MINUT(E2))/60.

 

Observera att ovanstående är gjort i Neooffice, men man tycker att det borde funka i Numbers också.

Det är exakt såhär jag vill ha det! Ska hem och testa ikväll!

 

acc Posted 19:55, 2009-03-03

Ett förslag på lösning. Inte snyggt men det fungerar....

 

Mellan kolumnen Lunch och Timmar skapar du en kolumn med följande formel

 

=HOUR(C2)-HOUR(B2)-HOUR(D2)+((MINUTE(C2)-MINUTE(B2)-MINUTE(D2))/60)

 

Den skapar ett decimaltal av tiderna

I kolumnen Timmar skapar vi en tidsangivelse genom formeln

 

=ROUNDDOWN(E2;0)&"."&ROUND((E2-ROUNDDOWN(E2;0))*60;0)

 

Dölj kolumnenen mellan Lunch och Timme.

Ska defenitivt testa detta med!

 

Telly82 Posted 09:28, 2009-02-27

Det här kanske kan vara något?

http://www.macworld.com/article/137424/billings3.html

Verkar vara ett snyggt sätt att lösa det på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...