Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skriva ut snabbare med sämre kvalite i OS X?


HC Andersson

Rekommendera Poster

HC Andersson

Hej!

Jag brukar skriva ut lite sidor från bl.a. Safari och det tar en faslig tid på vår färgbläckstråle-skrivare från HP. Är rätt så färsk på Mac så därför skulle jag vilja veta om det finns någon möjlighet att som i Windows skriva ut som "utkast", alltså i sämre kvalite?

 

Har läst i hjälpen för MacOS X Panther att när man skriver ut en vanlig sida så skickas den som högkvalitativ PDF direkt till skrivaren.

Vad jag tror att jag ska göra men inte har lyckats med är att skapa en skrivarprofil som är inställd på svartvit och låg kvalite.

 

Hoppas att någon kan hjälpa mig. Utskrifter av text tar idag en halv minut för en sida istället för 5 sekunder.

MVH

HC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inställningen för kvalitet/snabbhet ligger hos mig under skrivarens inställningar (epson-skrivare). Det borde göra det på din skrivare också tycker jag. hos mig funkar det så att jag tar print… väljer skrivare… i nedersta rullgardinsmenyn finns ett val som heter "print settings"… där kan jag välja kvalitet eller snabbhet för utskriften… jag kan också säga vilket papper jag använder (fine photo paper osv) och så väljer den en kvalitet som passar pappret. Om du inte hittar motsvarande inställningar så föreslår jag att du konsulterar skrivarens manual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson

Iasson: Tack för tipset. Inställningarna för HP-skrivare i Mac OS X är till för att kalibrera skrivaren och få den att fungera bra, det går inte att fibbla med inställningar om utskriftskvalite. :(

 

Någon annan med HP-skrivare och erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du ska ha de inställningar lasson beskriver så det är förmodligen något du bara missat. Vad är det för bläckstråleskrivare du har?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson

Thomas Ytterberg: Jag har en HP Deskjet 920C.

När jag i skrivarlistan har markerat skrivaren och trycker "verktygsprogram" så kommer jag in i ett program för att skriva ut testsidor/rikta och kalibrera utskrifter/kolla av färger/osv.

 

Om jag däremot trycker på "colorsync" så kommer jag in på en massa profiler och grejer. Tyvärr så kan jag där inte ändra profil för skrivaren. Vad som vore önskvärt var om det hade gått att skapa en profil liknande den som är för skrivaren fast med inställningar svart/vit som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte finnas en popupmeny med alternativ när du väljer "skriv ut". Det borde finnas en eller några inställningar för din skrivare där. Nu har jag en Epson bläckstråle och en HP LaserJet, men båda har de inställningar för kvalité i denna popupmeny (bildkvalitet eller något linkande).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson

Cyberpet: Ja, det fanns det! Tack!

Förstår inte hur jag kan ha missat den :rolleyes: . Har typ bara sätt den en gång och då tror jag att det var i Word.

 

Ni är allt ena riktiga Mac-proffs! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...