Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går det att ansluta till Airport Extremes delade hårddisk "utifrå


frankeman90

Rekommendera Poster

Verkar smidigt att dela hårddisk på hemmanätverket via Airport Extreme.

 

Funderar på att inhandla en USB 2.0 hårddisk som jag kan ansluta till över nätverket när jag sitter hemma med min bärbara jobbdator (Macbook Pro) och min hemmadator (Macbook).

 

Men det vore ju toppen att kunna ansluta till hårddisken ävenkaffa någon annan specialdisk när jag sitter på jobbet.

 

Har ögnat igenom manualen för Airport men blir inte riktigt klok på om detta är möjligt.

 

Går det att göra?

 

Eller måste jag skaffa någon speciell nätverkshårddisk för att få det att funka?

 

Har ADSL från Telia (ej statisk IP om jag fattat rätt). Senaste Airport Extreme + Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen går det inte. Det vore rent katastrofalt ur säkerhetssynpunkt om det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller hur då katastrofalt?

 

Ansluter ju med exempelvis vpn till jobbet och får då tillgång till hela vårt nätverk.

 

Och visst ska det väl fungera att ansluta sig tilll hemmadatorn från jobbet också om jag förstått saken rätt. Men frågan var alltså om - och vilka lösningar som finns i min situation. Dvs ansluta till en hårddisk på mitt hemmanätverk, helst utan att datorn hemma måste vara på. Och som andra alternativ att förutsätta att datorn är påslagen.

 

Kan ju knappast vara ett särskilt ovanligt behov...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta borde gå att göra men är antagligen tricky. Din apex har fått en wanadress från Telias dhcpserver som heter i stil med 81.xx.yy.zz. Det är denna adress du skall adressera från jobbet. Men för att nå dina macar måste det finnas vägar (routing) från apex till dessa burkar (som antagligen heter något i stil med 192.168.x.y). Detta går antagligen att göra i apex, att lägga till static routes (har inte tillgång till apex därav gissningen). När du sedan testar att sätta upp en tunnel, från jobbet till hemmet, måste du veta vilka portar tunneln använder så att du kan släppa igenom trafiken genom,1, apexs fw, 2, Macarnas fws. På med labbhandskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du via APEX dela ut en usb-disk som sitter ansluten på den direkt eller via usb-hubb. Finns ett kryss för att dela ut över WAN-porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller hur då katastrofalt?

 

Ansluter ju med exempelvis vpn till jobbet och får då tillgång till hela vårt nätverk.

VPN är ju en HELT annan sak. Sätt upp en VPN-server hemma och saken är biff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du via APEX dela ut en usb-disk som sitter ansluten på den direkt eller via usb-hubb. Finns ett kryss för att dela ut över WAN-porten.

 

jupp! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har förstått att man via Airport Extreme kan dela ut hårddisken över hemmanätverket.

 

Men vad innebär detta egentligen?

 

1. Är delningen begränsad till datorer på det egna nätverket. Dvs datorer som kopplas in i mitt befintliga nätverk med sladd eller trådlöst. Men på plats i mitt hus?

 

2. Går det på något sätt att komma åt mitt nätverk hemma från jobbet, vi förutsätter att datorn hemma är påslagen (harTelia Adsl)?

 

3. Jag har ingen fast ip-adress genom Telia. Finns det något sätt att komma runt det utan att ständigt behöva kontrollera vilken ip-adress som gäller för dagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Jag har ingen fast ip-adress genom Telia. Finns det något sätt att komma runt det utan att ständigt behöva kontrollera vilken ip-adress som gäller för dagen?

Det är inte så stort problem som du kanske tror. Vanligen får man samma adress nästa gång du kopplar upp bredbandet. Men kopplar du aldrig ner bredbandsmodemet (och -routern?) så har du samma adress hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det var ju bra.

 

Men någon som testat att ansluta på det sätt jag beskrev ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...