Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför väljer så många Mac?


DenkW

Rekommendera Poster

Thomas Ytterberg
Dessa är bara några utav anledningarna till att många med ett mer tekniskt intresse gillar mac också. Kolla bara på hur många Ruby on Rails utvecklare som använder Mac + Textmate för att göra webbapplikationer, har nästan blivit de facto standard. På Nordic Pearl Workshop 2008 hade mer än 50% av deltagarna en Mac, bara för att nämna några exempel.

 

Så jag tror Mac plattformen tilltalar många som gillar att vara kreativa oavsätt om det är att skapa musik, bilder eller att utveckla program.

Det där har jag också märkt. Macen når en målgrupp de inte hade förut och det är en målgrupp som har en sund inställning. Det är inte Mac för Macens skull utan det är ett verktyg bland alla andra. Men det är också det verktyg som bättre än något annan variant låter mig fokusera på mitt arbete och inte är i vägen för min kreativitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tror jag den tilltalar vissa målgrupper främst för att mac har har snygg tilltalande design och är ett "outsiderval".

Tekniken tror jag oftast är mindre viktig.

Sådär jättekrångligt är oftast inte Windows heller.

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt en mac några gånger och jag kan bara säga att jag fullkomligt älskar designen, programmen och allt.

Jag har haft Windows under hela min livstid men är väldigt sugen på att byta till Mac OSX.

 

Däremot är det en sak jag inte riktigt förstått.

Väldigt många som jobbar med media använder sig av macdatorer exempel fotografer, designer med andra ord

de som jobbar med media, det verkar som de är dem som använder macdatorer mest.

 

Nu till min fråga, vad är det som gör att så många mediamänniskor väljer mac?

Är det pga utbudet av program eller enkelheten eller vad är det?

 

Skulle vara roligt att höra era åsikter angående detta!

Jag jobbar inte med media och mina kunder har pc så för mig är det fruktansvärt jobbigt att min arbetsgivare tvingar mig att sitta med en slö seg dator (MacBook Pro) som ofta låser sig och där det saknas program. T ex saknas internet explorer och det gör att en massa databaser på nätet inte funkar stabilt (lite mer avancerade karttjänster, datauttag osv). Tycker inte heller att apples officepaket är riktigt stabilt och kompatibelt med microsofts. Plus att alla andra specialprogram som svensson använder saknas så man får lägga en massa tid på att växla till pc ändå hela tiden. Eller leta efter program som klarar olika filformat.

 

En fördel är att den är snygg men det uppväger inte besväret. En annan att virus saknas (vad jag har märkt i alla fall) och det är riktigt bra! En annan fördel är att det finns frälsta macanvändare som lägger hur mycket tid som helst på att hjälpa en att fixa sina problem i det här forumet. Det är som en sekt och lite sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket fördomar i denna tråd.

 

Kör numera Mac men har i väldigt många år kört pc och måste säga att jag inte finner Mac/OS X mer stabilt än Windows.

 

PC/Windows akilleshäl är ju att OS:et skall fungera med all möjlig hårdvara och då kan ju resultatet bli mycket blandat.

 

Min erfarenhet av folk med strulande Windows-datorer är att det oftast är sbt och att man ignorerar vanligt sunt förnuft.

 

Sen ifrågasätter jag hur det verkligen står till med mediabranschens relation till Mac.

 

I flera artiklar och recensioner så är CS4 stabilare och snabbare under Windows på samma hårdvara, sen verkar det ju dessutom så att i vissa fall släpar utvecklingen av exempelvis Adobes produkter efter när det gäller Mac-versioner.

 

iMac i alla ära men jag efterlyser verkligen ett mellanting mellan Mac Pro och iMac, dvs. en storebror till Mac Mini. Typ Mac Midi :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) till dig som vill använda MS Explorer. Testa

 

acid3.acidtests.org

 

först på en mac (safari) och sedan på Explorer. Där ser man snabbt vilken browser som bäst renderar sidor enligt webstandarden.

 

2) http://www.medievarlden.se/Debate.aspx?versionId=107638

 

den artikeln förklarar mycket. Gillar inte att använda aftonbladet som källa, men de hänvisar till ett annat företag också så då kanske det går att använda som ett seriöst argument.. 25000 för en Mac och 35000 för en windowsdator. Jag vet vilket jag skulle välja även om det var samma pris och om man räknar TCO så är även det till macens fördel.

 

Kolla även Axel-springer, bytte ut 12000 datorer till macar..

 

 

Macen är stabil, snabb och användarvänlig. Dessutom följer den en massa standarder som är viktiga på jobbet. Python, Perl finns direkt på datorn vilket betyder massor och säger mycket om hur apple bygger upp sitt OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar inte med media och mina kunder har pc så för mig är det fruktansvärt jobbigt att min arbetsgivare tvingar mig att sitta med en slö seg dator (MacBook Pro) som ofta låser sig och där det saknas program. T ex saknas internet explorer och det gör att en massa databaser på nätet inte funkar stabilt (lite mer avancerade karttjänster, datauttag osv). Tycker inte heller att apples officepaket är riktigt stabilt och kompatibelt med microsofts. Plus att alla andra specialprogram som svensson använder saknas så man får lägga en massa tid på att växla till pc ändå hela tiden. Eller leta efter program som klarar olika filformat.

 

Om en MBP upplevs som "slö och seg" så är det antingen fel på datorn eller på användaren... :skrattaat: Så ska det förstås inte vara. Min MBP är två år gammal, men jag tycker ändå den känns snabbare än mina vänners nyinköpta highend-laptops.

 

Tyvärr är det många som specialbygger sina webbplatser efter IE och skiter i att andra kanske varken vill eller kan använda just den webbläsaren. Det är helt enkelt fel i huvudet på dessa utvecklare; hade Ikea eller Ica byggt sina butiker så att bara medelsvensson hade kunnat ta sig runt i och handla i dessa, så hade ingen accepterat det. Men på nätet är det tydligen okej att bygga bort användare. Vansinne.

 

 

En fördel är att den är snygg men det uppväger inte besväret. En annan att virus saknas (vad jag har märkt i alla fall) och det är riktigt bra! En annan fördel är att det finns frälsta macanvändare som lägger hur mycket tid som helst på att hjälpa en att fixa sina problem i det här forumet. Det är som en sekt och lite sjukt.

 

Sjukt? Nja, jag tycker bara det är trevligt. Och visst är det en klar fördel! :nerd:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) till dig som vill använda MS Explorer. Testa

 

acid3.acidtests.org

 

först på en mac (safari) och sedan på Explorer. Där ser man snabbt vilken browser som bäst renderar sidor enligt webstandarden.

Linktest errror i både Safari och Firefox på mac och Explorer på PC. Så ingen av dem klarade av testet. Orkar inte ställa om deras inställningar till default som det står att man ska.

 

Tyvärr är det många som specialbygger sina webbplatser efter IE och skiter i att andra kanske varken vill eller kan använda just den webbläsaren.

 

Ja det är mitt problem och jag bryr mig inte om vems fel det är. De som specialbygger är t ex

Lantmäteriet http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Länsstyrelsernas gis-tjänster som bara funkar om man har tur http://gis.lst.se/

plus massvis med små eller medelstora företag som har olika inloggningstjänster

 

Länsstyrelserna svarade så här när jag bad om hjälp med lite mer avancerade funktioner (koordinatsök):

 

"Hej,

Vi har tyvärr inte resurser att testa olika klienter på Macintosh.

Att den vanliga hemsidorna skall funka på Mac är en annan sak.

/NN"

 

Så det är bara vissa delar av 24-timmarsmyndigheten som ska vara tillgängliga för mac-användare. Skattebetalarna förutsätts ha pc. Så är det tydligen. Och så har det alltid varit: alltid varit problem med lite smalare tjänster på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vilka dåliga svar. Att macen skulle vara virus-fri eller "stabilare" har ingenting med varför man ska köra mac inom media-relaterade områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket fördomar i denna tråd.

 

Kör numera Mac men har i väldigt många år kört pc och måste säga att jag inte finner Mac/OS X mer stabilt än Windows.

 

PC/Windows akilleshäl är ju att OS:et skall fungera med all möjlig hårdvara och då kan ju resultatet bli mycket blandat.

 

Min erfarenhet av folk med strulande Windows-datorer är att det oftast är sbt och att man ignorerar vanligt sunt förnuft.

 

Sen ifrågasätter jag hur det verkligen står till med mediabranschens relation till Mac.

 

I flera artiklar och recensioner så är CS4 stabilare och snabbare under Windows på samma hårdvara, sen verkar det ju dessutom så att i vissa fall släpar utvecklingen av exempelvis Adobes produkter efter när det gäller Mac-versioner.

 

iMac i alla ära men jag efterlyser verkligen ett mellanting mellan Mac Pro och iMac, dvs. en storebror till Mac Mini. Typ Mac Midi :)

 

 

Fördomar?

SBT?

 

Vi är ett IT/media-företag och vi gick från Windows till Mac och vår erfarenhet är att det är mindre underhåll, mindre problem och på det hela taget enklare. Vi kan dessutom utläsa att vi tillbringar mindre tid idag till att se till att våra datorer fungerar och kan ägna oss åt våra kunder. Det kan vi utläsa av våra interna tidskort där vi anger internunderhåll med mera.

 

Vidare - om Windows akilleshäl är att operativsystemet ska fungera med olika hårdvarukonfigurationer och det i sin tur leder till instablitet så motsäger ju det det du själv hävdar - att Windows är lika stabilt som OS X. Jag som kund och användare bryr mig inte vilka krav Microsoft anser sig tvingade att uppfylla eller hur många hårdvarukonfigurationer operativsystemet måste klara. Jag vill ha ett fungerande verktyg. Ett fungerande och pålitligt verktyg. Det har vi hittat med OS X och det är ett vekrtyg som är bättre, betydligt bättre och enklare än Windows. Jag tror inte att vi är ensamma inom mediebranschen att resonera på detta sätt och att det är färför Mac är populärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent estetiskt samspelar Macen's profil med folk som har vackra, snygga, tyska bilar, bor på Manhattan med tonat fönsterglas, samt håller sig med älskare/älskarinnor och dricker espresso med lillfingret vinklat utåt.

 

PC/Windows passar gemene Svennebanan i Örkelljunga eller Norrköping bättre. Den Transformers-liknande plasten i kabinettet tycker man matchar Jysks furuskrivbord väldigt bra, de dammsugarliknande fläktarna störs man inte alls av. Man tycker det är så härligt att efter en hård dags slit på Kommunen, slänga av sig ytterkläderna, ta ett bloss under köksfläkten, ta på sig sin favorit-tshirt & sina härligt urtvättade joggingbyxor, knalla iväg till sin lilla arbetshörna & skumma lite på Blocket för att sedan suga åt sig allt informativt & matnyttigt på Aftonbladets hemsidor.

Hihi... ditt inlägg får mig att tänka på "Veiron i otttan" med Killinggänget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byggarebob
Fördomar?

SBT?

 

Vi är ett IT/media-företag och vi gick från Windows till Mac och vår erfarenhet är att det är mindre underhåll, mindre problem och på det hela taget enklare. Vi kan dessutom utläsa att vi tillbringar mindre tid idag till att se till att våra datorer fungerar och kan ägna oss åt våra kunder. Det kan vi utläsa av våra interna tidskort där vi anger internunderhåll med mera.

 

Vidare - om Windows akilleshäl är att operativsystemet ska fungera med olika hårdvarukonfigurationer och det i sin tur leder till instablitet så motsäger ju det det du själv hävdar - att Windows är lika stabilt som OS X. Jag som kund och användare bryr mig inte vilka krav Microsoft anser sig tvingade att uppfylla eller hur många hårdvarukonfigurationer operativsystemet måste klara. Jag vill ha ett fungerande verktyg. Ett fungerande och pålitligt verktyg. Det har vi hittat med OS X och det är ett vekrtyg som är bättre, betydligt bättre och enklare än Windows. Jag tror inte att vi är ensamma inom mediebranschen att resonera på detta sätt och att det är färför Mac är populärt.

 

Det är väl inget konstigt att ett os stabilitet är delvis beroende på hårdvaran. Väljer man tvivelaktig hårdvara med tvivelaktiga drivrutiner blir ju resultatet därefter.

 

Nu vet jag inte storleken på ert företag men jag har själv ett förflutet som systemtekniker och ansvarig för drygt 1500 användare. I den storleken har man inte tid med krånglande hårdvara och/eller os.

 

Med rätt infrastruktur och hårdvara så är mina erfarenheter att Windows är lika stabilt som OS X.

 

Klart att det är sbt om man klickar till höger och vänster på alla banners och inte använder sunt förnuft, likaså är det i hög grad fördomar om man påstår att OS X är ett mer stabilt os än XP/Vista då det oftast inte är os:et i sig som strular utan företrädesvis applikationer och/eller drivrutiner.

 

Att Lightroom 2.x strular och hänger sig på samtliga våra Macar är ju inget jag skyller Apple för!

 

Mac/Os x är för de allra flesta företag inte ett fungerande verktyg eftersom enterprise-sidan är minst sagt eftersatt och inget Apple satsar på. X-Server eller vad den heter är ju ett steg i rätt riktning men knappast något seriöst alternativ på enterprise-sidan.

 

Motbevisa mig gärna men då med fakta och inte med generella påstående utan faktagrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget konstigt att ett os stabilitet är delvis beroende på hårdvaran. Väljer man tvivelaktig hårdvara med tvivelaktiga drivrutiner blir ju resultatet därefter.

 

Nu vet jag inte storleken på ert företag men jag har själv ett förflutet som systemtekniker och ansvarig för drygt 1500 användare. I den storleken har man inte tid med krånglande hårdvara och/eller os.

 

Med rätt infrastruktur och hårdvara så är mina erfarenheter att Windows är lika stabilt som OS X.

 

Klart att det är sbt om man klickar till höger och vänster på alla banners och inte använder sunt förnuft, likaså är det i hög grad fördomar om man påstår att OS X är ett mer stabilt os än XP/Vista då det oftast inte är os:et i sig som strular utan företrädesvis applikationer och/eller drivrutiner.

 

Att Lightroom 2.x strular och hänger sig på samtliga våra Macar är ju inget jag skyller Apple för!

 

Mac/Os x är för de allra flesta företag inte ett fungerande verktyg eftersom enterprise-sidan är minst sagt eftersatt och inget Apple satsar på. X-Server eller vad den heter är ju ett steg i rätt riktning men knappast något seriöst alternativ på enterprise-sidan.

 

Motbevisa mig gärna men då med fakta och inte med generella påstående utan faktagrund.

 

Du valde att helt bortse ifrån att vi de facto fört tidsrapporter över den tid vi lagt ned på underhåll?

I övrigt valde du ju också att sparka in öppna dörrar med en räcka självklarheter. Jag skrev inte att världen skulle bli bättre om alla bytte till Mac. Jag skrev inte att Apples enterprisesida är fullt utvecklad, överlägsen alla andras och att alla borde välja Mac därför.

 

Jag skrev att vår erfarenhet, den underkänner du ju helt och hållet, är att vi har högre stabilitet, bättre tillförlitlighet med Mac än med Windows (och vi har gått från den ena sidan till den andra).

 

Jag håller inte med dig, har inte samma erfarenheter och jag delar inte dina åsikter - för det är det vad det är i lika hög grad som mina. Åsikter alltså - inte fakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor orsak att bl.a. musiker använder Mac kan ju vara programmen. Jag känner en (min bror, faktiskt :D) som har en studio, och först hade han en Windows. Hände typ inget i den studion, för att inget med datorn gick som det skulle. Sen bytte han till en iMac, skaffade Logic Pro, och vips hade han den bästa studion i stan :) Så Logic Pro är ett mycket kraftfullt musik-program som bara finns till Mac :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
2) http://www.medievarlden.se/Debate.aspx?versionId=107638

 

den artikeln förklarar mycket. Gillar inte att använda aftonbladet som källa, men de hänvisar till ett annat företag också så då kanske det går att använda som ett seriöst argument.. 25000 för en Mac och 35000 för en windowsdator. Jag vet vilket jag skulle välja även om det var samma pris och om man räknar TCO så är även det till macens fördel.

 

 

Länken funkar inte längre. Vet någon om den finns att hitta någon annanstans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Som skrivet av många andra så var apple tidiga på att profilera sig för mediaföretag. Att så många hänger kvar med Mac tror jag beror mest på kostnaden att migrera till windows blir för hög.

Mindre mediaföretag och även större) slipper kostnader för dyra tekniker, där jag jobbar har vi ett blandat systemlandskap med ca 400 datorer, 90% mac, detta servas av 3 it-tekniker. Skulle vi byta till t.ex. adobe paketet för pc för dessa 350 datorer skulle kostnaden bli enorm! Därav sitter vi kvar på våra mac:ar. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linktest errror i både Safari och Firefox på mac och Explorer på PC. Så ingen av dem klarade av testet. Orkar inte ställa om deras inställningar till default som det står att man ska.

 

 

Ja det är mitt problem och jag bryr mig inte om vems fel det är. De som specialbygger är t ex

Lantmäteriet http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html

Länsstyrelsernas gis-tjänster som bara funkar om man har tur http://gis.lst.se/

plus massvis med små eller medelstora företag som har olika inloggningstjänster

/.../

 

Man behöver inte "bry sig" särskilt mycket, oftast räcker det med en gnutta relevant kunskap. Båda sidorna är fullt läsbara i Macen, om man bara byter sin browsers identitet till ngn av Windows PC-versioner, vilket tar ca en sekund att göra. Sedan reloadar man bara sidan och "njuter" ;) (har precis gjort det).

Och eftersom sidorna laddas mellan 4 och 8 ggr snabbare i t.ex. iCab än i IE för PC, tar hela operationen ändå mindre tid än i IE, särskilt då ifall man har något mer att göra på sajten än bara testa och glutta en enda gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...