Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hlälp! Startar inte.


daboo

Rekommendera Poster

Datorn (alu macbbok) bongar ur sig startljudet men sen har jag den grå skärmen med ett äpple på och lilla "snurran" under som snurrar på, men så ser det ut och det ändras inte...

 

För ett par dagar sedan installerade jag time machine (tack och lov) och det är väl det enda jag gjort som kan påverka. Det som hände precis innan var att jag skulle ställa om hur ofta time machine backuppar enligt första tipset på http://macworld.idg.se/2.1038/1.129862. När jag försökte spara .plist-filen så sa datorn att jag inte hade behörighet (konstigt då jag är ensam användare på datorn) så jag ändrade behörigheten på mappen och startade om och sen dess är det grått...

 

Vad är det som har gått fel och hur gör jag för att gå vidare?

 

Finns det något som motsvarar pc-världens "felsäkert läge" eller nåt annat smart man kan göra?

 

Snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar det men det funkar inte. Samma grå skärm där den stannar.

 

Jag skulle ju kunna ge mig på att återställa via skiva, men då vill jag först försäkra mig om att filerna finns på externa disken. Jag har sett och läst att man ska kunna browsa filerna, men på min disk så hittar jag bara en backupfil som heter .sparsebundle. Tittar jag via pc:n så är där en massa 8 Mb stora datapaket, men jag kan inte se filerna. Storleken verkar kunna stämma men jag vågar inte rensa disken i macbooken innan jag vet att det faktiskt finns backuppat nånstans.

 

Hur kan jag se filerna som timemachine backuppat? hur ser det ut för er på era externa diskar med backup? Har ni också en .sparsebundle-fil? någon som återställt från en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu är jag nervös på riktigt. Inatt återställde jag den till en time machine kopia från ett dygn innan den gick ner, men den startar fortfarande på samma sätt. Kan det ha blivit nåt hårdvarukajko? Bör jag lämna in den eller finns det nåt mer man kan prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...