Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kopplar jag in flera routrar EFTER Airport Extreme


frankeman90

Rekommendera Poster

Har dragit fram nätverkskablar i villan till alla rum.

1 st Airport Extreme och 1 st Airport Express har inhandlats.

I huset har jag Telia ADSL (med digital tv, ip-telefoni och bredband). 8/1 Mbit

Airport Expressen kopplas direkt till förstärkaren med RCA kabel och används bara för ljud

Airport Extremen får också en skrivare och en hårddisk påhängda.

Airport Extreme agerar trådlös router.

Datorer: Macbook 1,1 med AirPort Extreme (0x168C, 0x86), Macbook Pro från 2007.

 

Jag tänkte utnyttja befintliga routrar och tänkte koppla så här:

1. Telia ADSL modem -> Airport Extreme

2. Airport Extreme -> Airport Express (Ethernetkabel, står nära varann)

3. Airport Extreme -> Dator 1

4. Airport Extreme -> Dator 2

5. Airport Extreme - > Zyxel P 320 W trådlös router (trådlöst slås av)

6. Zyxel Router -> RUM 1

7. Zyxel Router -> RUM 2

8. Zyxel Router -> RUM 3

9. Zyxel Router -> DLink Router (trådlöst slås av)

10. DLink Router -> RUM 4

11. DLink Router -> RUM 5

12. DLink Router -> RUM6

13. DLink Router -> RUM7

 

Mina frågor:

1. Är det smart att koppla som jag tänkt?

 

2. Hur konfigurerar jag Routrarna som kommer efter Airport Extreme? Har förstått att de inte kan ha samma typ av ip-nummer (lärt mig the hard way, när jag skulle testa). Men hur tilldelar man nya ip-serier till routrarna, dvs vilka inställningar är det jag ska leta efter?

 

3. Om jag gör som exemplet ovan kopplar jag ju in routrar med en lägre hastighet än "n" standarden. Går Airport Extremen då ner på "g" standarden på alla portar? Tänker att det kan ha stor betydelse om jag kopplar in en extern hårddisk på Extremen och vill ansluta så snabbt som möjligt till den med sladd.

 

4. Ska jag överge tanken på att använda de andra routrarna och köpa en switch istället som klarar "n" standarden?

 

Förslag mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag återanvänt routrar så har jag dragit en LAN-kabel från LAN på huvudroutern och till LAN på nästa router. Jag stängde av DHCP och trådlöst men gav den en unik adress. I ditt fall så är det extremen som ska vara DHCP-server.

Jag skulle i ditt fall köpt en ny 8port-switch. Då får du mindre krångel och bättre fart mellan datorerna i huset och till extremens eventuella hårddisk. Det är inte säkert att de gamla routrarna har så hög fart genom sin WAN-port. Kolla också så att du inte ha samma kanal som andra nät i närheten.

 

1. köp en 8p switch

2. egna IP i routrarna 192.168.1.2 eller DHCP, men du får en form av dubbelNAT. Kopplar du bara på LAN-sidan är det extremen som blir DHCPserver.

3 "n" är bara på det trådlösa. Det har inte med LAN/WAN-portar att göra. Du kan få stabilare fart på kablar.

4=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dragit fram nätverkskablar i villan till alla rum.

1 st Airport Extreme och 1 st Airport Express har inhandlats.

I huset har jag Telia ADSL (med digital tv, ip-telefoni och bredband). 8/1 Mbit

Airport Expressen kopplas direkt till förstärkaren med RCA kabel och används bara för ljud

Airport Extremen får också en skrivare och en hårddisk påhängda.

Airport Extreme agerar trådlös router.

Datorer: Macbook 1,1 med AirPort Extreme (0x168C, 0x86), Macbook Pro från 2007.

 

Jag tänkte utnyttja befintliga routrar och tänkte koppla så här:

1. Telia ADSL modem -> Airport Extreme

2. Airport Extreme -> Airport Express (Ethernetkabel, står nära varann)

3. Airport Extreme -> Dator 1

4. Airport Extreme -> Dator 2

5. Airport Extreme - > Zyxel P 320 W trådlös router (trådlöst slås av)

6. Zyxel Router -> RUM 1

7. Zyxel Router -> RUM 2

8. Zyxel Router -> RUM 3

9. Zyxel Router -> DLink Router (trådlöst slås av)

10. DLink Router -> RUM 4

11. DLink Router -> RUM 5

12. DLink Router -> RUM6

13. DLink Router -> RUM7

 

Mina frågor:

1. Är det smart att koppla som jag tänkt?

 

2. Hur konfigurerar jag Routrarna som kommer efter Airport Extreme? Har förstått att de inte kan ha samma typ av ip-nummer (lärt mig the hard way, när jag skulle testa). Men hur tilldelar man nya ip-serier till routrarna, dvs vilka inställningar är det jag ska leta efter?

 

3. Om jag gör som exemplet ovan kopplar jag ju in routrar med en lägre hastighet än "n" standarden. Går Airport Extremen då ner på "g" standarden på alla portar? Tänker att det kan ha stor betydelse om jag kopplar in en extern hårddisk på Extremen och vill ansluta så snabbt som möjligt till den med sladd.

 

4. Ska jag överge tanken på att använda de andra routrarna och köpa en switch istället som klarar "n" standarden?

 

Förslag mottages tacksamt!

Varför skriver du om trådlöst? Du kör ju trådat överallt.

 

1: Smartast är väl att köpa en Giabitswitch med tillräckligt många portar.

 

2: Du använder inte routingfunktionen i de gamla routrarna utan bara som switch. Att ha flera routers som delar ut adresser skapar problem. Bara Airport Extremen används som router.

 

3: Förstår inte riktigt men tror att du blandar ihop begreppen litegrann.

 

4: Se svaret på fråga 1. b/g/n avser trådlöst vilket du inte verkar använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att koppla båda routrarna direkt i Airport Extreme.

Bäst att koppla 1 eller 2 billiga switchar direkt i Airport Extreme. Routrar är långsammare än switchar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar! Slutsatsen verkar vara att det blir både snabbare och enklare att köpa en switch.

Sökte snabbt och hittade denna på Webbhallen (Det är en 8 portars Gigabit switch):

http://www.webhallen.com/prod.php?id=34191

 

Är det bara att koppla in denna i någon av LAN portarna på Airport Extremen och köra – alltså sköter såna här switchar allt med adresshantering och annat automatiskt?

 

Trådlöst: OK, jag har blandat ihop detta lite inser jag. "n", "g" osv avser förstås bara det trådlösa. Jag kommer att köra trådlöst via Airport Extreme. Men vårt hus är från 30-talet med toktjocka solida väggar av trä. Det har varit svårt att få snabb anslutning med trådlöst. Som tur är passade jag på att dra in ethernetkablar i hela huset när vi ändå renoverade. Vill alltså ha möjlighet till både ock.

 

En fråga till som förbryllar: Airport Extremens portar klarar om jag försått saken rätt upp till 1000 Mbit. De kablar jag dragit i hela huset är Cat 5e. Jag köpte dem "på rulle" i en dataaffär för två år sen och bad då att få det snabbaste och "framtidssäkrat". När jag kollade på Clas Ohlson häromdagen blir jag nu osäker. Kablarna där heter 5e och klarar inte snabbare än 100 Mbit.

 

Nu är ju inte mitt bredband snabbare än 8/1. Men om ett par år får jag fiber. Vill också ha så snabb anslutning som möjligt till hårddisken som jag tänker hänga på Airport Extremen.

 

Alltså:

 

1. Har jag dragit in fel kablar i hela huset?

2. Om det är så, vilka kablar är det man ska köpa för att kunna ansluta med 1000 Mbit till Airport Extremen från datorn – och framförallt till hårddisken?

3. Jag läste på en annan forumtråd om någon som hade problem med hastigheten. Förstod det som att han hade kopplat in PS3 till Airport Extreme med kabel och på grund av att PS3 endast klarar 100 Mbit gick hastigheten ner till 100 Mbit på alla portar. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_5-kabel

Enligt denna så ska 5e klara 1Gb/s. Det är nog viktigare hur du klämt kablarna så det är elektriskt snygga.

 

Nya switchar har alla portar lika och du kan koppla in extremen till vilken port du vill liksom du tar vilken LANport i extremen du vill.

 

PS3 och switch vet jag inte. Men det verkar inte sannolikt att en port sätter gränsen för alla andra..

 

kjell.com har lite faktasidor som kan vara värda några minuter.

Kablar

För att problemfri överföring skall kunna ske, rekommenderas Cat.5e- eller Cat.6-klassat kablage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har jag dragit in fel kablar i hela huset?

2. Om det är så, vilka kablar är det man ska köpa för att kunna ansluta med 1000 Mbit till Airport Extremen från datorn – och framförallt till hårddisken?

3. Jag läste på en annan forumtråd om någon som hade problem med hastigheten. Förstod det som att han hade kopplat in PS3 till Airport Extreme med kabel och på grund av att PS3 endast klarar 100 Mbit gick hastigheten ner till 100 Mbit på alla portar. Eller har jag fått allt om bakfoten?

 

Även om du inte har en snabb internetlina så gör det ju inget om ditt eget lokala nätverk är snabbt. Det går ju då fortare att överföra filer mellan datorena.

 

Switchen du kikat på är säkert helt okay fast jag föredrar Netgears grejor.

 

1: Nej, Cat5e funkar för Gigabitnätverk. Enklast är väl att överföra en hög med filer och mäta tiden det tar för att få en uppfattning om kabel och kontaktering är okay. Cat 6 är också för Gigabit men är lite "tätare" så man förlorar mindre på vägen.

2: Se 1

 

3: Normalt sett så ska hastigheten bara sjunka på just den porten.

 

Tänk på att du har 3 portar i Extremen och 8 i switchen (om du köper den) totalt 11. 2 går åt till att ansluta Extremen och switchen. Så om du ska ansluta alla rummen(7st), 2 datorer och Airport expressen så lär inte antalet portar räcka till. Men du kanske inte har data i alla rummen annars så blir det kanske ytterligare en switch (eller en med fler portar) Har du till exempel ett rum som kontor med dator,Nas och nätverksskrivare kan du ju använda en av dom gamla routrarna som en lokal switch i just det rummet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har jag dragit in fel kablar i hela huset?

2. Om det är så, vilka kablar är det man ska köpa för att kunna ansluta med 1000 Mbit till Airport Extremen från datorn – och framförallt till hårddisken?

3. Jag läste på en annan forumtråd om någon som hade problem med hastigheten. Förstod det som att han hade kopplat in PS3 till Airport Extreme med kabel och på grund av att PS3 endast klarar 100 Mbit gick hastigheten ner till 100 Mbit på alla portar. Eller har jag fått allt om bakfoten?

 

1. Nej, Cat5e duger bra, som någon redan skrivit.

2. Nej, men det handlar inte bara om vilka kablar man använder. Cat5, Cat5e och Cat6 är standarder som innehåller en rad regler om vilka kablar man ska använda, hur de är kontakterade, hur man drar kablarna, hur långa kablar man har, etc. I Cat 5e tex så måste paren i ledningarna vara exakt lika långa (tänk på det när du klipper) och du får inte linda upp ett tvinnat par mer än 13 mm när ska sätta på RJ45-kontakten eller patcha in kabeln i ett vägg uttag. Du får heller inte skarva kabeln på vägen. Det bästa är normalt att dra fast kabel mellan två vägguttag och sen koppla in utrustningen från vägguttagen med patchkablar (såna man köper färdiga). Detta för att de man kontakterar själv hemma är ganska stela och känsliga för att dras ut och sättas in. Undvik oxå att dra längre bitar parallellet med tex starkströmsledningar.

3. Det är är ett problem som kan uppstå om du använder en sk hub, inte om du kör en switch av godkänd kvalitet.

 

Dock är gigabit som alltid med såna här saker en teoretiskt fart. I praktiken beror farten i kablarna på en massa faktorer och störningar. Och naturligtvis är det skillnad på hur bra jobb olika switchar och annnan utrustning gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...